torsdag den 10. maj 2012

udfordring: 7 dage uden snacks

dagens morgenmad:
proteinpandekager
(opskrift følger senere)

 Efter at have læst med hos Tatjana, Jane og Henriettes indlæg her og her, der alle har blogget om snacking mellem hovedmåltiderne, har jeg taget imod udfordringen '7 dage uden snacks' fra en af mine faste læsere, Maja.

Udfordringen er oplagt, da jeg gerne vil smide nogle kilo med min nye kost uden korn. Derfor vil jeg de næste 7 dage forsøge mig med tre hovedmåltider og ingen (eller max en) snacks derimellem. Tilstrækkeligt protein og fedt skulle kunne holde mig mæt og blodsukkeret stabilt mellem hvert måltid. De lange 'pauser' mellem måltiderne skulle få kroppen til at tage energi fra fedtdepoterne, når måltidet er forbrændt.

Der går typisk seks timer mellem mine hovedmåltider (kl. 6.30 - 12.30 - 18.30) og tanken om at udelade mine snacks er ret angstprovokerende, da jeg de sidste mange år har spist fem til syv gange i løbet af dagen, for jeg skulle jo holde forbrændingen i gang. MEN jeg er ikke god til at begrænse dem til for eksempel ti mandler - bortset fra i madpakken. Snacks'ene er mine 'hygge-måltider' og typisk i den søde genre, så der vil helt sikkert blive et tomrum, som jeg har svært ved at forudse, hvordan jeg reagerer på. Der skal tages fat på endnu en vane og til hjælp, vil jeg efter Tatjanas anvisning forsøge mig med thé med kokosolie til at stabilisere blodsukkeret.

Jeg ved, at jeg skal have skruet op for protein- og fedtindtaget i mine hovedmåltider, men hvor meget må komme an på en prøve. Derfor vil jeg også have en snack som 'buffer' i denne udfordring. Det vil nok være eftermiddagssnacken i forbindelse med min træning, som bliver sværest at undvære og bliver den nødvendig skal det ikke være 'forbudt'. Det gælder jo i sidste ende om at lytte til kroppen og dens signaler. Der har jeg stadig meget at lære.

Jeg glæder mig til at tage udfordringen op fra i dag - skal du være med?

Jeg håber, I vil følge med på sidelinjen og komme med opmuntrende tilråb ;-) Det får jeg brug for, denne udfordring er langt mere skræmmende end at undvære kornet - men 7 dage skulle være til at overskue.

10 kommentarer:

  1. Sådan!! Fedt at du tager udfordringen op.. Jeg helt overbevist om, at du nok skal klare den. Som sagt, intet er forbudt husk det :)
    Jeg mærkede hurtigt, at det var og er en kæmpe lettelse ikke at skulle tænke på mad hele tiden. Håber du oplever det samme, da det giver en kæmpe befrielse og en flader mave ha ha.. Jeg hepper på dig!
    - Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Maja,
      Mange tak for udfordringen! Jeg ville egentlig starte i går, men min morgenmad var simpelthen for lille - god erfaring. Den er justeret i dag og jeg er klar på udfordringen ;)
      Jeg glæder mig til den flade mave (hehe...) og tankerne væk mad!
      Dejligt, du følger med. Nu er du jo også allerede på dag 4 ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Ja, jeg vil gerne være med, Sveske! Har prøvet det et par gange i en uges tid eller to, så VED at det virker både på vægten og på blodsukkeret! Det er bare så fantastisk svært, når man altid har været vant til dette hyggespiseri:-/ Heldigvis er det ikke svært for mig at spise meget fedt og protein. Jeg elsker begge dele - også om morgenen. I dag gik det dog lidt hurtigt og blev derfor lidt for kedeligt: en omgang hytteost blandet med græsk yoghurt, nødder og kanel. Tager revanche her til frokost:-)
    God kamp! Kh Rosa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rosa,
      Dejligt, du er med på den!
      Skønt, at du kan fortælle, at det virker :-) Det håber jeg virkelig på.
      Hvad står den så på til frokost? Jeg skal have rester fra aftensmaden i går - kylling med chorizo og flødeost + det grønne og med dessert (nøddebrød og emmentaler). Ih, jeg glæder mig, men er heldgvis dejlig mæt af min morgenmad i dag.
      God kamp til dig også.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Frokosten bestod af en dejlig stor omelet med chorizo, skvalderkål(!), tomater og ost. Skønne farver og godt mættende.
      Det der med dessert i forbindelse med måltidet skal jeg lige sluge... for er det ikke snyd, eller hvad? Så får man jo alligevel disse ekstrating? Det er bestemt ikke fordi jeg ikke synes det lyder aldeles hyggeligt, hihi.
      Min eftermiddagskaffe var inklusive fløde(skum)! Var det snyd? Det var i hvert fald hvad jeg trængte til, for var SÅ lækkersulten! Tror altså at den der lækkersult sidder i psyken:-/

      Slet
    3. Hej Rosa,
      Måske det er snyd med et lille 'treat', men jeg nød den og det er ikke sikkert, det er sidste gang ;-) Jeg vidste dog, jeg ikke kunne få en gang eftermiddagsthe med kokosolie, da jeg skulle til massage. Når den spises i forbindelse med måltidet, så får forbrændingen stadig en 'pause' indtil næste hovedmåltid. Om det gør mine måltider for 'store' må vægten fortælle.
      Det er klart mentalt, jeg er lækkersulten, så der er nok at arbejde med.
      - frk. sveske

      Slet
  3. Rigtig god fornøjelse med det til jer :) Jeg følger bestemt gerne med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Rikke ;-)
      Dejligt at vide, du følger med på sidelinjen.
      - frk. sveske

      Slet
  4. Frk. Sveske dine udfordringer kommer altid når jeg har allermest brug for dem! Jeg har især tendens til at spise masser snacks efter aftensmaden. Så jeg er klar på din udfording og melder mig i kampen om at få smidt de sidste overflødige kg !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merca!
      Hvor er det godt at høre, velkommen i kampen!
      Nu er jeg dejlig mæt oven på en stor frokost. Det er en fornøjelse med de store måltider. Det vil så vise sig på vægten, om de er for store, for jeg tæller bestemt ikke kalorier og kommer ikke til det.
      - frk. sveske

      Slet