torsdag den 31. maj 2012

madbudget maj 2012


Maj er omme og endnu en måneds madbudget må under kikkerten. Denne måned har været helt uden korn (carb-andelen er også gået i nul) for mit vedkommende og diverse (bagerbesøg) er skåret helt væk. Det ses tydeligt på diverse-andelen, som i denne måned udgør blot 6 %. Der er blevet købt mere kød, men lageret i fryseren er faktisk tømt her ved slutningen af måneden, så der må fyldes op igen snarest. Mejeri-andelen udgøres hovedsageligt af æg, som er blevet min nye favorit til morgenmad.

Jeg droppede ellers min mission om at komme under 2.000 kr. pr. måned, men men så er det ikke gået værre eller bedre end, at forbruget for maj røg under 2.000 kr. Det er jeg faktisk ret overrasket over, men det kan blandet andet skyldes, at der i denne måned ikke er blevet købt fødevarer i helsekosten*. Bagværket er indskrænket en smule i mit forsøg på at spare på snacks'ene. Dog har jeg efterhånden også lager af de fleste skønne kornfrie ingredienser til lækkerier.

Hvad er der så blevet handlet for?

Det samlede forbrug for maj landede på: kr. 1.966,66.

Fordelingen så således ud:

*NB! Indkøbet i helsekosten i UK er ikke medtaget på madbudgettet.

14 kommentarer:

  1. Interessant - tak fori du deler.
    Det kunne være jeg skulle prøve at samle sammen i juni.
    Jeg satser ganske vist på at mine grøntsager primært skal komme fra haven om 14 dages tid ;)
    Jeg tor desværre at mine nødde/chokolade /vin andel ville være alt for høj ( rødmer lige lidt)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Selv tak da.
      Det er en interessant oplevelse at få et kik på, hvad pengene går til og hvor mange!
      Dejligt at være selvforsynende med det grønne - kan jeg kun drømme om...
      Ja, jeg har også mine svagheder, som der kan luges ud i - vil både vægten og pengepungen have fordel af. Men det er som altid nemmere sagt end gjort.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Nøøøj, hvor er du god til at spare. Vi bruger næsten 4000 hver måned, og det er altså lidt for meget, når vi er studerende. Jeg må prøve at gøre det samme som dig for den kommende måned. Det giver et godt overblik, tror jeg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine,
      Tak tak, men det er desværre ofte på bekostning af økologien...
      Prøv det, det er godt for bevidsthedens skyld ;-)
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ja, det er jo nok der, det "går galt" for mig. Jeg kan næsten ikke få mig til at spise kød og æg, det ikke er øko, hvilket jo på mange mådet er godt, bare ikle for pengepungen:-/ Godt min kæreste snart bliver fuldtid, haha!
      Jeg er i hvert fald hoppet på kvitteringsindsamligen for lige at prøve det denne måned:-)

      Slet
    3. Hej igen,
      Ja, æggene bliver også tit øko her, men kødet er for dyrt, så der går jeg stadig på kompromis. Ville allerhelst købe øko hele vejen rundt.
      God idé at se på månedens indkøb - det bliver interessant - håber, du vil dele det.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Interessant at se hvordan andre klarer månedens madbudget. Jeg bruger altfor meget, og uden indsigt. Så den her mnd bliver der samlet kvitteringer på alt (også alt andet end mad), fordi det kan ikke være rigtig at 1 person lever for 3. Min last er(chips, for meget rødt kød og sodavand) :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Catherine,
      Jeg er halt enig - det er nemlig interessant og jeg bliver selv overrasket over mit eget hver måned, såå...
      God idé, du er velkommen til at dele resultatet herinde - vores budget for juni kommer i hvert fald også på, når måneden er omme.
      Nej, det kan ikke være rigtigt - jeg har dog også laster (læs: chokolade, is, OST...), som jeg med fordel kunne luge ud i...
      - frk. sveske

      Slet
  4. God ide og genialt tænkt. Er også begyndt at planlægge hvert aftensmads måltid og nogle gange frokost (får mad på arbejdet). Jeg prøver, at lave en mad plan, som gør, at vi kan få rester i ca to dage og at vi køber 3-4 ingredienser (blandet køb og grønt), som vi så laver mad af hen over ugen. Hvis du forstår :-)

    Jeg synes det kunne være vildt sjovt, at dele mad planer for at få inspiration og ideer til billigere, sundere og "ikke så mange indkøb ugenligt".
    VH Tina

    PS: Jeg bagte i går din opskrift på boller med gulerødder, nøj de er gode og det er skønt, at få noget at putte min ost på ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina,
      Jeg arbejder stadig med det der med madplaner... De er mest i mit hoved og ændres typisk en del undervejs. MEN jeg er blevet god til at lave noget af det, der er købt ind ;-) Undgår i hvert fald for enhver pris madspild!
      Dejligt at høre,du havde succes med min opskrift :-)
      - frk. sveske

      Slet
  5. Sikke en god blog og supergodt indlæg om madbudgettet. Inspirerende. Din blog vil jeg følge :)

    SvarSlet
  6. Hej Selina,
    Velkommen på bloggen!
    Dejligt, du synes om indholdet.
    Du skal være så velkommen og smid gerne en kommentar, hvis noget kræver en udredning eller du blot er nysgerrig.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  7. Hej "Frk. Sveske"

    Kan jeg fange dig på en e-mail? Jeg har en blog / hjemmeside for unge kommende-udeboende, hvor det vil være fedt, hvis du vil dele nogle gode råd til at holde madbudgettet nede.

    Min mail er lars@lasu.dk.

    Jeg glæder mig til at høre fra dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lars,
      Du kan fange mig på mizz_sunsweet@msn.com. Hører gerne mere om, hvad jeg evt. kan bidrage med.
      - frk. sveske

      Slet