mandag den 28. maj 2012

kødboller i indisk curry med squashraita


Kødboller i indisk curry er måske ikke lige en oplagt ret at kaste sig over i sommervarmen. Det var dog alligevel, hvad jeg gjorde søndag aften. Opskriften er fra det nyeste nummer af magasinet Mad! (Nr. 05 - 21. maj-24. juni 2012). Jeg måtte dog ændre lidt i ingredienserne, da jeg ville bruge, hvad jeg havde.

For første gang forsøgte jeg mig med at stege kødbollerne i ovnen - det er ikke sidste, for det var virkelig nemt. Curry'en er skønt krydret og raita'en er perfekt tilbehør sammen med blomkålsrisene. Sprød blomkål, cremet og krydret sauce samt lækker mild og blød yoghurt.

kødboller i indisk curry med squashraita
(2 pers.)

kødboller:
300-400 g hakket oksekød (eller kylling, lam, kalve, svin)
3 spsk fløde 38 % (min erstatning for 1 æg)
2 måleskeer HUSK (den grønne)
½ løg
evt. lidt frisk rød chili
salt, peber

currysauce:
1-2 spsk kokosolie
1 løg
2 fed hvidløg
2 spsk garam masala
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt kanel
1 ds hakkede tomater
boullion
saft af ½ limefrugt
2 spsk agavesirup
salt, peber

squashraita:
½ revet squash
200 g græsk yoghurt 10 %, drænet
urtesalt
peber

tilbehør:
blomkålsris
evt. mangochutney og friske koriander


fremgangsmåde:
1) Currysauce:  Hak løg og hvidløg. Varm olien op i gryde og svits løg, hvidløg og de øvrige krydderier kort. Tilsæt tomater, boullion og limesaft og lad saucen simre, mens kødbollerne laves. Smag til med agavesirup, salt og peber.
2) Kødboller: Rør ingredienserne til farsen og tril kødboller - cirka 3 cm i diameter. Læg bollerne på en bageplade med bagepapir og bag dem ved 200 grader i ca. 10 min. Kom dem derefter i saucen og varm igennem.
3) Squashraita: Bland den drænede yoghurt med revet squash. Smag til med salt og peber.

Servér kødbollerne i currysaucen oven på dampede blomkålsris og top med raita.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar