torsdag den 24. maj 2012

en af de dage...

min fine orkidé fra kæresten

... hvor man (læs: jeg) bare har lyst til at stikke hoved helt ned i chokoladeskålen...

Sådan en dag har jeg haft i dag.

Jeg har en krop, som ikke helt vil samarbejde og det frustrerer i den grad mit hoved. Jeg har de sidste par uger fået spændingerne i skulder/ nakke tilbage, sammen med overspændte underarme og en smule brok fra ryggen måtte jeg igen i dag tilbage på briksen hos fysioterapeuten.
Jeg har ellers kunne holde de spændinger på afstand ved at føje noget styrketræning til min træning, men der har været travlt på jobbet og så har de sneget sig tilbage. Av, det var en hård omgang hos den kære fys, så jeg er virkelig hæmmet. Havde ovenpå den omgang lovet mig selv en fridag fra træning for at give kroppen ro.
Jeg er bare ikke god til at slappe af. Det endte med jeg ordnede en gang vasketøj og svang støvsugeren en tur i lejligheden, inden jeg lagde mig på sofaen til 20 minutters powernap (ellers ikke noget, jeg normalt praktiserer, da jeg ikke kan vågne igen).

Det er ikke noget, der passer mig at være vingeskudt på den måde. Jeg håber virkelig, at jeg oven på et par dage med smerter i vævet efter fys'ens behandling kommer i bedring. Det påvirker desværre mit humør en del og dermed kommer sukkertrangen væltende - det skal lige nævnes, at jeg kun er på dag to uden sukker (i denne omgang). Jeg har dog klaret den med nøddecreme og nødder indtil nu.

Varmen hæmmer godt nok også min lyst til køkken-kreationer, så det blev bare til en let omgang omelet her til aften, frem for den planlagte menu (mere om den i morgen, hvor jeg satser på at 'weekend' letter det hele en smule).

Lette og hurtige opskrifter på kornfri aftensmad modtages meget gerne...

God aften til jer derude ;)

22 kommentarer:

  1. En god bøf + asparges stegt på panden i smør + friske tomater + lidt mozzarella er en af mine favoritter for tiden. Mætter godt og føles sommerligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Uhm... steak og helst grillet - det drømmer jeg tit om. Vi ejer desværre ingen grill og det med bøffer er kærestens 'bord' ;-) Han må overtales til en god steak i næste uge, hvor han vender hjem igen.
      - frk. sveske

      Slet
    2. De kan nu sagtens laves på en almindelig pande - uden mand. Det gør jeg ;-)

      Og på de der dage synes jeg det hjælper at ligge på et tæppe på gulvet, høre afslappende musik og trække vejret dybt mange gange. Man skal ligesom falde ned i sin krop...

      Mvh Lise

      Slet
    3. Hej Lise,

      Hehe... du har sandsynligvis ret - måske jeg skal 'give it a try'.

      Lyder virkelig som en taktik, jeg burde prøve, for jeg er virkelig dårlig til at slappe af. Bortset fra min nattesøvn, som kun er blevet bedre af at droppe kornet.

      - frk. sveske

      Slet
  2. Puha, de dage kender jeg godt! Hvad gør du så for ikke at falde i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja,
      Ja, hvad gør jeg? Jeg har desværre ingen 'redningsplan'. Jeg falder til tider i chokoladen og andre dage klarer jeg den ved spise det 'søde' uden sukker: hjemmebag, nøddecreme, nødder o. lign. Desværre er jeg ikke god til at begrænse mig, når jeg rammer de dage... :S
      Har du en god 'redning' på de dage?
      - frk. sveske

      Slet
    2. Altså jeg har ikke en løsning, men akupunktur har klart hjulpet på min sukkertrang, piskesmæld, psykiske problemer og andre små ting.. :) Så det vil jeg til hver en tid anbefale!
      Når jeg så er faldet i, så prøver jeg at acceptere det, og lader være med at slå mig selv for hårdt i hoved!
      Men jeg går og leger med tanken om meditation.. :)

      Slet
    3. Hej igen Maja,
      Okay, akupunktur med de lange eller korte nåle. Jeg har kun prøvet en enkelt gang de små i ørene, men det var lige da jeg droppede korn og sukker, så motivationen var høj. Men det skal snart have en chance igen.
      Ja, det vil jeg også gerne være bedre til.
      Uh, meditation... ville jeg have godt af, men tror ikke nok på det...
      - frk. sveske

      Slet
    4. Altså jeg får de lange nåle når at jeg er til behandling, som jeg så ligger med i noget tid. Efterfølgende får jeg sat nogle små nåle i, som falder ud af sig selv, når kroppen ikke har brug for dem længere.. Meget hokus pokus:) Men det har hjulpet mig! Ikke mindst på mine mange skader, eks. mit piskesmæld og spændinger i hele kroppen.
      Ja og nu skal det rigtig stå sin prøve, når der kommer græs i luften.. jeg har ikke reageret på birk som at jeg ellers plejer, 7 9 13 :)!!

      Slet
    5. Hej igen,
      Okay, jeg får også de lange nåle i hos min fysioterapeut ud over, at un masserer/ trykker på vævet, så der kommer blodcirkulation og det kan reparere sig selv.
      De små får du vel også i ørene? Det er det, jeg har prøvet en enkelt gang. Jeg synes ikke, det er hokus pokus ;-)
      Fantastisk, hvis det har hjulpet på din allergi, så skulle jeg sende min far og bror afsted, som begge har allergi. Den er jeg heldigvis sluppet for indtil videre (bortset fra lidt eksem, som ikke hænger sammen med pollen).
      - frk. sveske

      Slet
    6. Altså jeg fik det også ved min fys, først. Men nu får jeg det ved en akupunktør som er uddannet.. Der er nemlig forskel! Akupunktøren ser på kroppen som en helhed, og derfor får jeg nåle for mange ting, for at skabe balance i min krop, så den eks. kan modstå pollen:)
      Eks. det at have sukkertrang, at skulle nat tisse, at få blå mærker nemt, svede meget, allergi, det er alt sammen et tegn på, at man har en ubalance i kroppen. Det retter hun så op på, ved hjælp af de nåle, og så skulle mange af symptomerne gerne forsvinder.
      Det jeg fik ved min fys, fjerne smerterne nu og her, men hun var ikke udannet i kinesisk akupunktur, så det var en anden "form" for akupunktur.
      De små nåle har jeg fået sad/sidder i foden og i mit håndled. Bla. for angst, for at jeg nemmere kan slappe af og trække vejret korrekt. :) Så det var mest for det psykiske..

      Slet
    7. Ja, du har ret. Jeg har selv overvejet zoneterapi, men da fik NADA (de små nåle i ørene), synes min behandler ikke, jeg skulle kombinere med flere ting.
      En uddannet akupunktør kunne klart være en mulighed. Jeg er meget åben for alternativer og stor tilhænger at de behandlingsformer, som ser kroppen som en helhed. Det var også hovedårsagen til, at jeg besøgte Frede Damgaard.
      Fys'en er min redning, når jeg har ondt og dertil har jeg heldigvis en sundhedssikring gennem arbejdet, som dækker. Skal jeg derimod til de mere alternative behandlere er det pengene op af egen lomme...
      Tak for den uddybende forklaring. Dejligt at høre, hvad der har hjulpet dig.
      - frk. sveske

      Slet
    8. Jeg kan ihvertfald varmt anbefale det! :) Fedt at du får dækket dine udgifter til fys, det gør jeg desværre ikke. Ja og jeg kommer hver uge. Det er mange penge! :(
      Det er spændende at følge dit projekt " med frede", så håber der kommer flere indlæg undervejs.
      Ha' en dejlig fredag:)

      Slet
    9. Puha en regning, men ville jeg også ofre, hvis jeg havde behov for det.
      Tak, jeg skal nok opdatere løbende, når der sker lidt på den front.
      Dejlig aften til dig.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Der må være noget i luften. Jeg er også totalt chokoladesulten konstant, æv!

    Jeg fik en ret lækker aftensmad i går, som kun tog tyve minutter ar lave. Kylling med indisk inspireret coleslaw af hvidkål og gulerod.

    Håber snart din skulder får det bedre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine,

      Det er jeg også overbevist om! Men hvor vil jeg gerne have fjernet den chokolade-atmosfære, tak.

      Ja, jeg har godt luret den og den må afprøves en dag.

      Jeg håber også, skulder/nakke og ikke mindste mine stakkels overbelastede arme snart slapper lidt af. Mit væv er i hvert fald mega ømt i dag :S så hun har haft ved, fys'en.

      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hej frk. sveske

    Jeg følger fast med på din blog og har også fået meget inspiration fra dine kornfrie opskrifter. I sidste uge forsøge jeg mig f.eks med dine chickenmuffins, helt klart en succes! Jeg ved, at jeg kun kan tabe mig, når jeg holder mig til proteiner og dropper brød, pasta, ris og kartofler.

    Udfordringen er bare, at når der er gået 3-4 uger, så er jeg ved at brække mig over bønner, broccoli og kyllingebryst, fordi jeg simpelthen synes, at det er så svært (i længden) at lave lækre og varierede retter med den kostfilosofi.

    Og altså, dét der med at sukkertrangen skulle blive forhøjet ved at spise kulhydratrig kost (som nogle eksperter prædiker), den giver jeg ikke meget for - jeg får den også uden! :-).

    Nå ja, du efterspørger lette, hurtige og kornfrie opskrifter. Kylling med bønner, kylling med broccoli, kylling med bønner, kylling med broccoli, ky....eller udskift bønner med broccoli :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jimmi,
      Dejligt at høre, at mine kornfrie opskrifter kan inspirere dig. Kulhydraterne gør ikke noget godt for vores kroppe - det bliver jeg mere og mere overbevist om i hvert fald. Jeg taber mig dog ikke, da der er blevet skruet op for fedtet for at bevare mætheden. Kure med sult er jeg færdig med! og kure i det hele taget. De holder ikke i længden alligevel. Derimod virker det kornfri (nu på 7. uge) mere holdbart for mig.
      Jeg kan hundrede procent nikke genkendende til det med at blive træt af maden. Derfor går jeg også meget efter at afprøve nyt og variere mine måltider. Jeg er desuden bevidst om mit protein-indtag i håb om at tabe mig ad den vej.
      Den holder heller ikke for mit vedkommende - sukkertrangen hænger ved uanset hvad jeg gør og hvilken kost jeg spiser, synes jeg.
      Hehe al den kylling og jeg er stået af på forhånd. Bønner er bælgfrugter, så de er også døt ude for mit vedkommende, da jeg ikke tåler stivelsen - men men de er ikke 100 % ude, så en gang kylling med bønner kan det nok godt blive til. Dagens frokost bliver dog kylling med spinatsalat med avocado, blåbær, appelsinsaft, rapsolie og hasselnødder.

      - frk. sveske

      Slet
  5. Nå, må man nu heller ikke spise bønner mere :-). Lidt flippet med din kosttilskuds-plan; dér må jeg indrømme, at jeg ikke vil være med.

    Selvfølgelig varierer jeg også med diverse salater, men da jeg vejer 105 kg. og ligeledes træner/motionerer 5 gange om ugen, så har jeg bare lidt svært ved at blive mæt af salater, hvis der ikke er noget fylde.

    Hvad siger kæresten forresten til det her? Spiser han også det samme (med glæde)?

    Hov - apropos spinat, så kom jeg da lige i tanke om en opskrift, jeg lige har haft i anvendelse:

    150 gram babyspinat (skyllet)
    2 squash/zucchini (skåret i ½ cm tykke skiver)
    1 bk. sukkerærter (snittet éen gang på langs)
    En håndfuld hasselnødder (eller anden nød)
    1-2 fed hvidløg (presset)
    Saft af en halv citron
    Evt. flydende honning efter smag
    Friskrevet parmesan

    Læg babyspinat på fad. Grill skiver af squash (pande er fin, grillpande er bedre, grill er bedst), svits sukkerærter kort og læg det ovenpå spinat. Hak nødderne og steg på pande 3-4 minutter, tilsæt presset hvidløg, citron og evt. lidt honning. Hæld over spinat, squash og sukkeræter. Riv lidt parmesan over til sidst.

    Server til kød af en art.

    /Jimmi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Jimmi,
      Jeg kan kun tale for mig selv, da min test hos Frede viste, at jeg har problemer med at fordøje stivelse. Nej, det er også bare en måde at bygge min krop op indeni oven på mange år med 'forkert' kost.
      Der fylder jeg godt med fedt på for at opnår mæthed af en salat. Desuden er avocado min bedste ven :-)
      Kæresten spiser med glæde min mad og holder sig selv også fra korn bortset fra sine morgen-gryn ;-) Det er skønt, at han ikke vrænger ad maden - så ville det nok ikke holde ret længe med min nye kost.
      Uhm! alt grillet sukker jeg efter for tiden - tak for opskriften.
      - frk. sveske

      Slet
  6. Åh søde sveske. Et stort kram herfra. Den slags dage har alle, tror jeg, og modløsheden som følger med er bare så hård at overkomme. Men i morgen er en ny frisk dag og jeg håber for dig at både chokoladetrang og sort sky er passeret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Jane,
      Mange tak - det varmer altid med et kram :-)
      Ja, jeg kan jo se her på kommentarerne, at jeg ikke er den eneste, som rammer de dage (havde jeg nu heller ikke ventet).
      Heldigvis gik min fredag langt bedre og jeg holdt mig selv i gang, så chokoladetrangen ikke kunne få fat.
      Ha' en dejlig lørdag (trods evt. eksamenslæsning...)
      KH
      - frk. sveske

      Slet