fredag den 11. maj 2012

kernebrød uden mel


Det er meget længe siden, jeg bagte kernebrødet første gang, men nu er det i den grad blevet aktuelt igen. Det indeholder nemlig ikke mel! Derimod masser af lækre nødder, kerner og frø bundet sammen af olie og æg - kan det blive meget bedre? Du kan variere kerner, frø og nødder, som du har lyst til eller alt efter, hvad du har i skabene. Opskriften har jeg fra Tante Sød, men du får den også her:

kernebrød uden mel
(1 mellemstort brød)

150 g græskarkerner
100 g solsikkekerner
100 g sesamfrø
100 g hørfrø
100 g grofthakkede mandler
50 g grofthakkede hasselnødder
2-3 spsk chiafrø (kan udelades)
5 æg
1 dl olie (jeg brugte rapsolie)
2-3 tsk salt

drys:
birkes
chiafrø

fremgangsmåde:
1) Bland kerner, frø, nødder, salt og olie i en skål.
2) Pisk æggene sammen i en anden skål og bland dem i kerneblandingen.
3) Bag brødet i en lille brødform i 70 min. ved 160 grader.


14 kommentarer:

  1. Uh, det ser lækkert ud! Det er på "to-try"-listen!
    God weekend! Du klarer det så flot uden mellemmåltider :-)

    Kærlig hilsen Tatjana

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vild med det brød. Har altid været vild med rugbrød fyldt med kerner, men her er det jo bare kernerne uden det korn - perfekt.

      Tak for rosen! Jeg holder godt ved, selv om det kræver sit at bearbejde den mentale sukkertrang.

      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Piskerne du æggene med en håndmixer eller bare et piskeris? :O) Det skal helt klart prøves, for det kan godt være lidt svært at undvære brødet engang imellem, selvom jeg også forsøger at undgå alt for meget korn og mel :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Jeg pisker blot æggene sammen med et piskeris.
      Det er skønt med lækre erstatninger for det traditionelle brød, når lysten/ trangen til 'brød' melder sig. Jeg er i hvert fald rigtig glad for at kornet er røget ud af min kost.
      - frk. sveske

      Slet
    2. Super, det må jeg prøve i morgen! Jeg lavede også lige dine svampede boller uden mel den anden dag - brugte bare gulerødder i stedet for - og de er bestemt også et hit, når brødtrangen melder sig! :O)

      Slet
    3. Hej Heidi,
      Dejligt at høre, at squash-/gulerodsbollerne også var en succes hos dig. Skønt, vi kan finde alternativer, som er bedre for blodsukkeret end brød fyldt med korn.
      Ha' en dejlig søndag.
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvor lang tid vil du skyde på sådan et brød kan holde sig??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Jeg skærer typisk mit i skiver og fryser ned, så jeg kan tage op efter behov. Vil tror det kan holde sig en uges tid i køleskabet.
      - frk. sveske

      Slet
  4. måske et dumt spørgsmål.

    men er der ik rigtig mange kalorier i såhrn er brød her med alle de kerner.
    altså ender det ik med nogen lunde det samme (altså kaloriemæssigt) som et alm. rugbrød?

    mvh Ellen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen,
      Der er ikke dumme spørgsmål - du spørger bare løs.
      Jo, der er mange kalorier i, men pointen er ikke lav-kalorie, men at komme uden om kornet.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. men hvorfor er det godt at komme uden om kornet?

    mvh Ellen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen,
      For mig gør det den helt store forskel i at holde mit blodsukker stabilt. Kulhydrater, som er hovedbestanddelen i korn nedbrydes til glukose (sukker) i mave-tarmsystemet.
      Desuden tåler min krop ikke hvede og stivelse.
      - frk. sveske

      Slet
  6. Har lige prøvesmagt det på Vilvorde da Anne-Lene Kofoed havde det med derud. MUMS

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      Det er lækkert brød og skal også medbringes til årets julefrokost 1. juledag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet