torsdag den 3. maj 2012

debut: vietnamesiske forårsruller


skønne farver...

Efter at have set Christine & Laura lave vietnamesiske forårsruller, købte jeg min første pakke rispapir hos rawandmore.dk, da jeg lagde min første ordre derinde. Har nemlig ikke lige nogen asiatisk købmand i nærheden herude i provinsen.

Der blev snittet: gulerødder, agurk, snackærter, rød peberfrugt, mango og avocado. Stegt to slags kylling vendt i henholdsvis peanutbutter/ tamari soya og tandoori-krydderi. Dressingen er lavet af creme fraiche med hot chili sauce, limesaft, lidt tørret chili, salt og peber.

min første rulle...

Alt sammen rigtig lækkert - MEN så kommer det til rispapiret... Det var intet problem at blødgøre det i koldt vand - til gengæld var konsistensen på rispapiret ikke lækker.  
Skal det være sådan 'gummi-agtig'?

salaten fuld af farver...

De lækre ingredienser endte derfor som en stor farverig salat. Mums!

12 kommentarer:

  1. Ja, det er en en speciel konsistens. Vi blødgør det i varmt/lunkent vand, så er det ikke så slemt :-) Det varme vand blødgør nok lidt mere tror jeg.
    Det er også rigtig godt med stegt hvidløg, chili og hakket kylling. Og krydret med fish sauce og østerssauce :-)

    SvarSlet
  2. Min kærestes familie er fra vietnam og vi får ofte friske forårsruller. Det er altid kogende vand direkte fra kedel, som de bruger til at dyppe i. Jeg ville nok også rådde dig til at skære kyllingen i finere strimler så rullen er lettere og lukke og ikke bliver så tyk. Håber i kunne lide det, det er klart min livret! :-)

    SvarSlet
  3. Ej, hvor sjovt. Vi lavede de samme ruller i år. Jeg lavede dem klar 1 time inden vi skulle spise, så de kunne stå lidt og hvile. Jeg puttede frisk fisk i med grønt. De blev super lækre. Jeg lagde rispapiret i blød i 1 minut i lunkent vand og rullede rullerne med det samme derefter. Vi var vilde med dem begge to.

    SvarSlet
  4. De ser gode ud! Prøv at blødgøre rispapiret i mellem to fugtige viskestykker... Det lyder som om at de bare ikke har været bløde nok, for mine plejer ikke at være gummiagtige. Jeg har to opskrifter på dip til friske forårsruller på min blog, og peanutdippen kan klart anbefales! :-)

    SvarSlet
  5. De ser ellers vanvittigt flotte ud! Tror jeg må forsøge mig med det, og så rette mig efter ovenstående kommentarer mht. udblødningen:-)

    Kh Trine

    SvarSlet
  6. Hej allesammen,
    Mange tak for alle jeres tip. Jeg er glad for, at pakken ikke røg lige i skraldespanden. De får en chance mere en anden dag - i hvert fald hos mig. Kæresten bliver nok sværere at overbevise.
    Idéén er jeg nemlig rigtig glad for - krydret kylling, masser af frisk grønt/ frugt, evt. friske krydderurter og en god dip!
    - frk. sveske

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde præcia samme oplevelse med det rispapir. Er spændt på at høre om dit næste forsøg :-)

      Kærlig hilsen Tatjana

      Slet
    2. Jeg skal helt sikkert nok berette, hvordan det går anden gang.
      - frk. sveske

      Slet
  7. Herhjemme er de et hit med hakket kylling :-) Godt at høre at du giver dem en chance til :-) For de er virkelig det værd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Okay ;-) Jeg er nu mest til kylling i strimler eller fileter.
      Det vil jeg gøre.
      - frk. sveske

      Slet
  8. Det er lidt sjovt:)
    vi spiste dem igår med
    stegt svinekød med sesam frø ( strimlet meget fint
    Romaine salati hele balde samt gulerod i strimler, nye løg, broccoli skud( små nye broccoli), masser af krydderuter( basilikum, korander og mynte) dyppede i hjemmelavet sød chilisovs.
    Det smager også godt med stegt oksekød eller store rejer.

    Jeg bruger altid kogt vand o tæller til 10-15 og lægger det så om på viskestykke og fylder fyld i og ruller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Tak for tippet og inspiration til fyld. Pakken er stadig på lager og venter på mit andet forsøg...
      - frk. sveske

      Slet