onsdag den 26. februar 2014

'all you can eat' grøntsagsbrød


Så er det her - brødet, hvor du kan spise alt det du vil uden den tunge fornemmelse eller indtag af store mængder kulhydrater, som ellers kendetegner de nødde-/kerne-/frø-tunge LCHF brøderstatninger. Jeg blev meget begejstret, da Ditte postede opskriften forleden - skrev da også en kommentar til hende om, at det måtte afprøves, når lysten efter 'brød' under osten, pålægget eller lignenden igen opstod. Derfra er der bare som om, at sådan en opskrift ikke lægger sig i baghovedet, men bliver 'on top of mind'.
Så da min kære nye køkkenbaby aka lækker stor foodprocessor aka Magimix CS5200XL flyttede ind, efter to ugers ventetid, da den første var grim i overfladen, endelig rykkede ind i lørdags, var det oplagt at indvie den med dette brød. Det var fantastisk blot at kunne smide alle ingredienserne i i store stykker og køre til en ensartet masse. I min ellers trofaste køkkenmakker, minihakkeren, ville jeg skulle ordne det hele hver for sig og blande til sidst. I skal nok høre meget mere om Magimix'en, når den lige har boet hos mig lidt længere og flere funktioner er afprøvet. Er den ikke flot (selv på de uskarpe billeder)?


Tilbage til brødet. Det kan nemt laves ud fra de ingredienser, som du måtte have på lager. Jeg valgte de mere milde grøntsager samt krydderier, da jeg gerne vil bruge brødet under pålæg, ost og SMØR. Og det fungerer fint under en gang pålæg eller bare med tandsmør. Smagen mindede mig først om broccoligratin. Faktisk er konsistensen også lidt derhen af, men netop på grund af den fugtige konsistens røg skriverne ret hurtigt en tur på brødristeren - det er bare SÅ godt.
Som madbrød vil det helt sikkert være lækkert blot at fyre op under krydderierne. Jeg tilsatte desuden en god gang fedtstof i form af smeltet smør - som kan erstattes med kokosolie for mælkefri variant - for at hive fedtprocenten i vejret.

'all you can eat' grøntsagsbrød
(1 mellemstor brødform)

500 g grøntsager*
3 æg
75 g smeltet smør (erstat med kokosolie for mælkefri variation, kan også udelades)
60-75 g sesam-mel** (erstat evt. helt eller delvist med fedtreduceret mandelmel eller kokosfibre)
50 g frø/ kerner
25-30 g fiberHUSK**
1 tsk bagepulver
½-1 tsk salt
1 spsk kanel***
1 spsk gurkemeje***
½ spsk kardemomme***

*jeg brugte en blanding af broccoli, blomkål og hvidkål.
**regulér mængden af fiber alt efter 'dejens' konsistens, som bl.a. afhænger af hvilke grøntsager, du anvender og om brødet bages med eller uden fedtstof.
***brug gerne masser af krydderier efter din smag, så smagen i brødet ikke bliver for tam.

fremgangsmåde:
1) Blend grøntsagerne med den store kniv i foodprocessoren.
2) Tilsæt æggene sammen smeltet smør.
3) Bland de tørre ingredienser (tag evt. nogle frø/kerner fra) og tilsæt til æggemassen i foodprocessoren.
4) Blend til ensartet 'dej' og rør tilsidst evt. hele frø/kerner i.
5) Fordel 'dejen' i en mellemstørrelse brødform beklædt med bagepapir.
7) Bag grøntsagsbrødet ved 160 grader alm. ovn i ca.75-90 min.


...enjoy!

24 kommentarer:

  1. Nøj hvor ser det lækkert ud - og det gør Magimix'en VIRKELIG også! Årh!
    KH
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Tak og jeg glæder mig bare SÅ meget til at 'lege' mere med min nye køkkenbaby.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. fantastisk, det må snart afprøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maddy,
      Jeg hører gerne, hvordan din variation bliver.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Jeg har en gammel Magimix 4100 med mange rive og snitteplader. Den har tjent mig flittigt i mange år og kværner stadig ALT, hurtigt, effektivt og med smukt resultat. Da jeg købte den for efterhånden maaange år siden, var den virkelig Rolls Roycen indenfor køkkenmaskiner, og jeg tænkte, at det måske var "frås" at betale så meget for dimsen. Men, Gud hvor er jeg stadig glad for den. Det er jeg sikker på, at du også vil blive. Tillykke med nyanskaffelsen !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Else Marie,
      Jeg håber også, at den bliver min følgesvend i mange år!
      Det er en perfekt 'buket blomster' til madbloggeren - tror nu nok, kæresten mener, at den tæller for mere end en buket ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg knuselsker også min Magimix (har vist den samme model som din) - synes dog lige man skal lære de forskellige skåle og knive at kende, før man finder ud af hvad der fungerer bedst til hvad. Og så skal man passe megameget på hvis man vasker knivene op i hånden (delene fra min har ikke været i opvaskemaskinen endnu) - i hvert fald den store kniv er djævelsk skarp, så det har allerede kostet et par snit i hånderne.

    Super fin farve brødet har - bliver det mere eller mindre sprødt på brødristeren, eller er det kun for at fjerne det værste fugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Det har jeg hørt flere sige og det kan jeg allerede se, da jeg slet ikke har arbejdet med foodprocessor tidligere og heller ikke set min mor bruge en. Favre nye verden, som jeg glæder mig meget til at udforske.
      Jeg vil også gerne holde de tilbehørsdele til håndvask og ja, de er skarpe.
      Det bliver ikke sprødt på brødristeren, men mindre fugtigt, vil jeg sige. Mit kunne godt have brugt lidt mere fiber, men det kompenserer en tur på risteren for.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. hÆnderne - skulle der stå :-)

    SvarSlet
  6. Det ser virkelig lækkert ud! Først troede jeg lige det var sådan en 90er kage, som vi kaldte "GIFTkage" pga. farven. Er sikker på det var knap så sundt som dette brød;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh ja, sådan en pistacie-lookalike-kage er jeg også vokset op med... Den var dog langt fra blodsukkervenlig som brødet her... Men måske er skal eksperimenteres med sådan en 'grøn kage ;P
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Sikke et flot brød! Det ligner lidt sandkage - bare med en funky grøn farve! Det må jeg prøve ved lejlighed :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Piske,
      Det er nemlig en funky grøn farve, som minder om den der pistaciekage, jeg er vokset op med ;) men smagen er dog en helt anden og noget mere grøn ;P
      Give it a try og giv gerne en tilbagemelding.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. FED udgave af brødet, du har fået lavet. Ser super lækkert ud - og så er jeg bare SÅ misundelig på din Magimix ;)
    KH Ditte aka naturbarnet <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ditte,
      Ja tusinde tak for inspirationen!
      Jeg er allerede vild med min Magimix ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Mmm.. Det ser lækkert ud. Jeg er altså stor tilhænger af skjulte grøntsager, sådan alle mulige mærkelige steder. Og tænk at kunne spise løs af brød - med god samvittighed! Win win! :P

    KH. Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      SÅ er vi to som er fan - skjulte grøntsager er bare toppen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  10. Jeg var egentlig på jagt efter dine kylline/spinat deller, som Katrine har fortalt om på LowCarbLivstil - men så fadt jeg lige ind i grøntsagsbrødet OG ikke mindst sin fuldstændig vidunderlige MagicMix!! Brødet ser også lækkert ud, men det er nu maskinen, der afføder denne kommentar: Hvor Er du heldig!! (jeg vil også have sådan en)

    Kh. Karin/lchf-nydelseoglivskvalitet.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin,
      Hvor er det dejligt, at du fandt vej herind.
      Jeg håber, du kan blive inspireret yderligere.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  11. Din blog er super inspirerende - vi har også anbefalet dig ovre hos os:0). Der går lige et par dage, før vi kan være med i den målestok!
    Personligt er jeg ret glad for din træningsvinkel:0).

    Kh. Karin/nydelseoglivskvalitet.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin,
      Tusinde tak for din anbefaling. Det er altid rart, når kredsen udvides og flere lækre LCHF-blogs kommer til, så vi kan inspirere hinanden.
      Super, du kan bruge mine træningsindlæg - måske jeg skulle gøre mere inden for den vinkel.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  12. Vil man kunne bruge valnødsmel, såfrem i hvilke forhold?
    måske kål kan bruges, som grønsag.?
    Tak for en spændende opskrift som skal prøves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stine,
      Jeg tror sagtens, du kan erstatte med det fiberrige valnøddemel. Prøv dig frem med de 60 gram og tilsæt yderligere, hvis dejen er tynd.
      Kål kan fint bruges.
      God bagelyst.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  13. Bruger du frosne eller friske grøntsager? :)

    SvarSlet