tirsdag den 11. februar 2014

LCHF pølsehorn med blomkål


I søndags blev det endelig til at afprøve de lækre pølsehorn, som Anne havde flashet på #instagram hele ugen. Det var jo oplagt at indkøbe Hanegals grillpølser til øko-søndag i Bilka til formålet. Det der med pølser af god kvalitet er altid spørgsmålet. Jeg er glad for Hanegals produkter og det inkluderer også deres pølser. Og da jeg ikke er den store fan af svinekød (læs: og det gælder også min mave), så er det jo dejligt, at de også laver en velsmagende fjerkræs-variant. Skal der være en pølse med mere bid i, der også kan anvendes som det smagfulde proteinindslag på menuen, vil jeg anbefale Gourmandiets pølser. Jeg har købt dem både i Bilka og føtex, så måske du også er heldig i dit supermarked.
Nu var det jo pølsehorn i denne omgang - og endda den grønne salgs med kål i 'dejen'. Det er altså smart at hive grøntindtaget op på den måde. Og netop det grønne indtag har mit fokus pt - et øget indtag kan måske mindske chokoladeindtaget lidt (læs: I wish). Pølsehornene blev virkelig lækre og den opskrift skal du ikke snydes for.


LCHF pølsehorn med blomkål
(6 store stk.)

6 Hanegal grillpølser
450 g blomkålsris*
3 æg
75 g revet parmesan
75 g sesam-mel fra Funktionel Mad
40 g hørfrø
35 g sesamfrø
1½ tsk fiberHUSK
½-1 tsk salt

*erstat evt. med broccoliris eller anden kål - jeg brugte ca. 1/3 broccoli og 2/3 blomkål i min portion.

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 175 grader varmluft.
2) Blend hørfrøene til groft mel i minihakkeren.
3) Bland alle ingredienserne godt sammen i en skål og lad den hvile kort.
4) Del 'dejen' i seks klatter - læg evt. på hvert sit stykke mellemlægspapir.
5) Mas klatterne flade med våde hænder.
6) Læg en pølse på hver klat og fold omkring vha. mellemlægspapiret og fugtige hænder.
7) Læg pølsehornene på en bageplade beklædt med bagepapir.
8) Drys hornene med sesamfrø før bagning.
9) Bag pølsehornene ved 175 grader i 25-30 min.


20 kommentarer:

  1. De ser jo bare alt forældre ud de der - jeg er stor fan af pølsehornsfan og må derfor prøve dem snarest. Mit sidste forsøg er et par år siden på noget rugmel og noget og det blev ikke pænt... Men de her skal da have et skud. God dag herfra :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Jeg kan også huske, jeg ofte fik hjemmebagte pølsehorn med i madpakken, da jeg var barn. Der er bare noget lækkert ved pølser indbagt i 'dej' og kan den gøres LCHF og tilsættes grønt, så er det da toppen! Og de fungerer virkelig godt!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Er også næsten kun til Kyllinge Pølser. Men kan kun lide dem Rema og Lidl har. Har prøvet Bilkas kan spise dem men så heller ikke mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Sofie,
      Jeg foretrække Hanegals fjerkræ-grillpølser, som også er anvendt her.
      Gourmandiets er svinekød med højt kødindhold og forskellige krydderier, så de er heller ikke værst.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hej :-)
    Denne opskrift skal så meget prøves i weekenden, især når man har alle ingredienser i køkkenet... De ser i hvert fald piv lækre ud.
    KH. Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina,
      Det lyder som en rigtig god plan.
      Jeg håber, de falder i din smag (også).
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk.sveske

      Slet
  4. Kan man mon erstatte sesammelet med noget andet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Agathe,
      Sesam-melet kan fint erstattes med hjemmemalet mandelmel. Måske der er behov for at tilsætte lidt ekstra fiberHUSK, hvis dejen bliver for våd. Mandelmelet fra Funktionel Mad er også en mulighed, men hold evt. lidt tilbage, da det mere fiberrigt.
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. LCHF pølsehorn lyder bare rigtig lækkert. Dem skal jeg helt sikkert prøve. Hvor er det da bare for vildt, hvad man kan bruge blomkål til :-)
    Mvh Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathe,
      De er SÅ gode, så dem må prøve!
      Det er vildt, hvorhenne det blomkål kan snige sig ind, ja.
      God weekend!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Super opskrift! Skal helt sikkert prøves. Jeg savner virkelig sådan en god, hurtig snack til at have i tasken på lange dage på arbejde. Vh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Håber, de falder i god smag?
      Jeg er vild med dem og det er perfekt, at de klarer sig fint efter en tur på frost også. Så lav bare stor portion, når du kaster dig over opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Hvis man har den grønne husk, hvor meget skal man så bruge - har hørt det kan gå galt hvis der kommer for meget i

    De ser super gode ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zecce,
      Sædvanligvis siger man dobbelt mængde af den grønne husk sammenlignet med fiberHUSK.
      Her ville jeg måske blot lave dejen uden og tilsætte lidt af gangen indtil den ønskede konsistens.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. Hvordan laver man blomkåls/broccoli/kål ris?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej sofiemo,
      Det er blot blomkål eller broccoli revet på rivejern eller kørt i minihakkeren/ foodprocessoren.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Vil det gøre den store forskel hvis jeg undlader at bruge ost? Afprøver mejerifri uge:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tanja,
      Jeg tænker at det måske kræver lidt ekstra fiber/æg for at hænge sammen, men prøv dig frem med konsistensen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  10. Er min kommentar kommet til dig? Om pølsehorn med affedtet kokosmel?

    SvarSlet
  11. Nå! Ser ikke sådan ud... Prøver igen 😜 Skal lave pølsehorn til sommerfest i børnehaven, og tænkte jeg kunne lave disse til mig selv. 😉 Kan jeg bruge affedtet kokosmel istedet for sesammelet?

    SvarSlet