tirsdag den 4. februar 2014

madbudget januar 2014

 

Nyt år, ny begyndelse og så må det vist være tid til at tage en god tradition op igen - nemlig mine madbudgetter. Den opmærksomme læser bemærkede måske, at de udeblev i både november og december. Det var dog ikke fordi, jeg ikke fik lagt vores forbrug sammen, men tiden til blogging forsvandt bare midt i flytterodet. 


Jeg har taget fordelingerne med her for at have noget at sammenligne med, men forbruget på henholdsvis kr. 1.820, 78 i november og kr. 5.280, 89 i december ligger langt fra vores gennemsnitlige forbrug. Dermed kan sammenligningsgrundlaget måske siges at være lidt tyndt, men ikke desto mindre kan de danne baggrund for fremgang/ bedring i 2014.

Januar måneds bedste forbedring er, at det lykkedes at holde det samlede forbrug til madvarer under 3.000 kr. Det kræver faktisk ikke mere end en smule bevidsthed, når der fyldes i kurven. Sagt på en anden måde - jeg forsøger at tænke i retter, når der købes ind. Det er da et skridt på vejen mod madplan, som det endnu ikke er lykkedes at implementere. Jeg må nok bare indse, at det heller ikke lige bliver - da jeg faktisk er ret tilfreds med at kokkere ud fra køleskabets indhold, som er indkøbt ud fra inspiration fra kogebøger og blogs, der ligger i hukommelsen og supermarkedets udvalg (læs: selv om det til tider kan være småt med sidstnævnte).

Kød-andelen er stadig en stor post på budgettet. Kæresten har en del kylling i sin kostplan og det slår altså igennem her. Omvendt er hans forbrug af ingredienser i de øvrige kategorier begrænset. Min LCHF-kost trækker altså mejeri-andelen op, som i januar lander på 21 %. Den har historisk ligget lige under de 20 %, så det kan vel siges, at jeg ikke har begrænset mit indtag af mejeriprodukterne i januar. Dog skal det bemærkes at også æg ligger i denne andel.

Frugt- og Grønt-andelen ligger derimod en smule under niveauet fra tidligere. Den andel vil jeg gerne have hevet op - der skal mere grønt på menuen i februar - i håb om at det kan gå lidt ud over indkøbet af 'diverse/ fornøjelse'-varer (læs: her tænker jeg især på mit chokoladeforbrug).

Med hensyn til nuts&oils-andelen så forsøger jeg stille og roligt at bruge, hvad jeg har på lager, inden der fyldes op med nyt. Desuden så er mit forbrug/ indtag af nødder og kerner begrænset. Det er hovedsageligt olierne, som der af og til at behov for at fylde op med.

Den 'rene' carbs-andel står kæresten for, da der er både havregryn og ris i hans kostplan. Plus han nyder gerne en pose af mine gamle venner indimellem, nemlig de kære M&Ms ;P

Øko-andelen er stadig noget der prioriteres - særligt inden for mejeri- og grønt-andelene. Jeg ville gerne gøre mere ved det inden for kødindkøbene, men synes prisen er voldsom med det store forbrug, vi har. Når det kommer til bacon, pølser, spegepølser og lignende, så er det faktisk altid Hanegals produkter, som ryger i kurven. Jeg er godt tilfreds med, at andelen af økologiske varer i vores indkøb ligger stabilt over de 25 %.
Det gælder om at udnytte supermarkedernes øko-dage til at fylde op på basislageret, hvor der er meget at spare. Disse dage med gode rabatter på økologiske varer bør bare udbredes til endnu flere butikker/ dage, hvis du spørger mig. Derfor er jeg også klar med øko-indkøbssedlen på søndag, når der igen er -25 % på økologi i Bilka - hvad med dig?

Øko-andelen for januar ramte: 39 %.

Det samlede forbrug for januar landede på: kr. 2.889, 81
 

4 kommentarer:

  1. Hold fast det er et fint budget. Så meget har vi slet ikke styr på vores forbrug. Respekt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian,
      Jeg synes, det er sjovt at se undviklingen og så er det nemt, når man lige får skrevet sine bonner op undervejs.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Tør man spørge hvilket program du har brugt? Føler mig en smule indpireret. Måske man skulle gemme sine boner for fremtiden...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathrine,
      Jeg taster bare i excel - fantastisk arbejdsværktøj (man er vel lidt farvet af sit daglige arbejde).
      KH
      - frk. sveske

      Slet