lørdag den 12. maj 2012

spidskåls tzatziki


Det lækre økologiske spidskål, som blev leveret med Kukkassen i sidste uge, blev torsdag aften forvandlet til fyldig tzatziki. Jeg er vild med den fyldighed og sprødhed, som kålen giver tzatzikien.
Jeg tror dog ikke, jeg fik skyllet min spidskål nok, da min tzatziki blev en smule salt. Det er ikke sidste gang, jeg spiser spidskål i denne version, men nu er jeg også vild med hvidløg og tzatziki.

spidskåls-tzatziki

1 lille spidskål
½ dl salt
2 dl drænet yoghurt (jeg brugte græsk yoghurt 10 %)
2-3 spsk olivenolie
1 fed hvidløg
friskkværnet sort peber


fremgangsmåde:
1) Fjern de yderste blade på spidskålen og snit i strimler. Kom strimlerne i en skål sammen med slat og vend godt rundt. Lad den stå 1-2 timer.
2) Skyld spidskålen grundigt i koldt vand 4-5 gange. vrid evt. kålen let i et rent viskestykke.
3) Bland den drænede yoghurt med olivenolie, presset hvidløg og sort peber.
4) Vend yoghurten i spidskålen.

2 kommentarer:

  1. Ser så dejligt ud. Og sikke en skøn idé. Den må jeg kopiere en dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Det var også en lækker gang spidskål. Prøv den endelig.
      - frk. sveske

      Slet