tirsdag den 26. marts 2013

last mover: Hungry for Change (the movie)

Jeg er vist tæt på at være den sidste, er lægger vejen forbi 'Hungry for Change'-dokumentaren - MEN skulle du ikke have set den, så få et smugkik her:



Fik du ligesom jeg lyst til at se hele filmen, så kan du se den gratis frem til 31. marts ved klikke forbi her: http://www.hungryforchange.tv/free-worldwide-online-screening

Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg bruger halvanden time på den - der virkelig mange skræmmende gode pointer og her vil jeg blot dele dem, jeg fik noteret mig (og helt sikkert vil vende tilbage til og genlæse efter 'behov'). 

aspartam
  • dødelig kombination sammen med coffein - slår vores hjerneceller ihjel, men inden de dør bliver de excited
  • kan medføre adskillige negative konsekvenser/ dødelige sygdomme
  • (her glæder jeg mig over, at light sodavand etc. røg med ud af min kost for snart et år siden, da jeg skippede kornet)   

sukker
  • sukker sidestilles med nikotin, alkohol, kokain, heroin etc.
  • fødevareindustrien tilsætter afhængighedsskabende kemikalier (incl. sukker og sødemidler) for at sælge mere (gøre os afhængige)
  • sukker er som stoffer - vanedannende og mere vil have mere (afhængighedsskabende)
  • det er ikke fedt(!) men SUKKER, som gør os overvægtige
  • råd/tip: tænk på sukker som cigaretter/ alkohol/ stoffer

diæt/ vægttab
  • du kan tvinge kroppen til vægttab, men den vil kræve vægttabet tilbage med 'renter' for at beskytte mod hungersnød (yoyo-vægt)
  • diverse hjælpemidler kan ikke gøre 'arbejdet' - sund vægt indefra og ud i stedet
  • dyrene i zoo fodres med den kost, der ligner den fra deres oprindelsessted, men vi mennesker spiser ikke den kost vi er biologisk tilpasset til
  • at gå på diæt = sætter forbud op og hjernen fokuserer kun på alt det, du forbyder dig selv...
  • 'I want that but I CAN'T have it. - I CAN have it but I don't want to'
  • fokuser på at vælge til frem for at vælge fra
  • kan der findes en bedre erstatning, som er mere naturlig 'real foods'

detox/ udrensning (grøntsager)
  • så længe du indtager toksiner vil din krop ikke forbrænde fedtet (toksinerne lagres i fedtdepoterne)
  • det eneste kroppen ønsker er at afgifte sig selv - den er den eneste, der kan detoxe sig selv og det kan kun se, hvis den ikke fortsat udsættes for giftstoffer
  • gode detox'ere: grønne grøntsager (klorofyl-rige), gelé-fibre (fx opløste chiafrø, aloe vera - gode til at rense leveren), persille (renser blod, giver frisk ånde), koriander (binder tungmetaller), vand, frisk luft, sollys
  • detox kræver ikke meget - kroppen vil rense sig selv
  • 'Hvis det er lavet i haven, spiser jeg det. Hvis det er fremstillet i laboratoriet, så kræver det et laboratorium at fordøje det.'
  • jo mere simpel mad des sundere
  • juice dine grøntsager for at øge indtaget + nemt at fordøje + fastfood (er inde i cellerne på bare 15 min.)
  • kroppen tager med glæde imod alt det grønne: 'Now you are good to me - I will shine for you'
  • detox-bivirkninger: vægttab, glødende hud, skinnende øjne etc.

sund hud
  • juice slår ansigtscreme
  • stabilt blodsukker: hud, hår, negle styrkes
  • vil du nære din hud indefra og ud eller påføre diverse kemikalier udefra i forsøg på at forbedre din hud?

mental sundhed
  • overvægt er ikke et problem, overvægt er løsningen på problemer som fx stress, seksuelt misbrug, alkoholmisbrug
  • kik på, hvor du ikke er tilfredsstillet - er du i et utilfredsstillende job eller forhold? lider du under for stort et pres - fra andre/ dig selv? ligger der gamle traumer eller dramaer, som skal have opmærksomhed? - kan alt sammen få dig til at træffe dårlige og usunde madvalg (comfort food)
  • 'Hvis du er ked af det, spis ikke'
  • ved trøstespisning forsøger vi at tilfredsstille et behov, der aldrig kan blive tilfredsstillet af mad...
  • stress udløser 'kemi' i kroppen, som minder om hungersnød og for dermed kroppen til at crave mad (den vil blot beskytte dig - til stor frustration)
  • højt cortisolniveau ændre dit stofskifte
  • søvn og motion er den bedste kur til at nedbringe stresshormoner
  • gåture tre-fire gange i ugen er ligeså god medicin som antidrepressiver
  • latter sænker niveauet af stresshormoner (+ smertelindrende)

visualisering
  • kan bruges til at 'tale' til underbevistheden
  • underbevidstheden forstår et billede
  • negative/ selvdestruktive tanker om dig selv påvirker dig negativt - og omvendt
  • når du tager dig godt af dig selv, føler du dig værdsat
  • kærlighed er tryghed
  • når kærligheden svigter, svigter trygheden og trigger stress
  • elsk dig selv er nøglen til det hele
  • 'I accept myself unconditionally. Right now' (sig det til dig selv, kik dig selv i øjnene to gange dagligt)
  • 'Ord er den stærkeste medicin'
  • selvkærlighed ville sænke samfundets udgifter til sundhed
  • din krop er designet til at være sund

Jeg håber, du kan få lidt ud af mit note-prægede indlæg. Om ikke andet har du måske selv fået lyst til at se filmen. Den har i hvert fald været godt selskab nu to eftermiddage på min sofa, hvor der er blevet plejet snotnæse frem for træning. Det går en smule ud over humøret, men jeg håber, det kan få mig hurtigere på banen igen.
Filmen har i hvert fald sat yderligere ord på, hvor vigtig den mentale sundhed er - det er min hæmsko - at kunne slutte frem med mig selv og elske mig selv. Tror øvelsen med 'I accept myself unconditionally. Right now' skal indføres hos mig. Jeg er nemlig ikke i tvivl om, at visualiserings-elementerne kan gøre underværker.

God aften.
(måske i selskab med 'Hungry for Change')

6 kommentarer:

  1. Wow, det var meget, du fik med derfra! Jeg har set den 5 gange efterhånden og ser den med jævne mellemrum. Jeg elsker den! Og jeg synes, jeg får noget nyt med hver gang. Mine favoritter er disse:

    We're not eating food. We're eating food-like products.

    Why are highly intelligent people not stopping their unhealthy practices? - Because they don’t know the nature of the TRAP!

    Og "If you're upset, don't eat!" som du også bed mærke i.

    Love it! Tror jeg vil se den snart igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Ja, du tipper bare, hvis der en anden gang kommer gratis streaming, for jeg ser det også gerne igen.
      Jeg synes, der var rigtig mange gode pointer og ville helt sikkert fange andre/ nye ved endnu et gensyn.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg er også total last mover her... Jeg har endnu ikke fået den set, men håber på at nå det her i ferien. Fedt at du har skrevet alt dette ned, så det lige er til at finde frem igen :-)

    God bedring til dig, søde Sveske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna,
      Du må altså se den og ja lidt noter som reminder måtte der til, for der er virkelig mange gode pointer i den film.
      Mange tak, nu må hovedpinen bare godt lette... så jeg kan holde påskefri mere på toppen...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Jeg har slet ikke hørt om den, så jeg kommer til at lægge vejen forbi endnu senere end dig :) Det lyder virkelig spændende, og jeg er helt enig i, at vi ofte putter alt, alt for mange unødvendige ting i os (fordi de fleste ting desværre er produceret sådan). Til gengæld har jeg lige nogle spørgsmål, som du måske kan svare på. Som sagt har jeg ikke set den, så jeg ved ikke, om den giver nogle alternativer.
    Fx. vægttabt - det er vel en god ting, hvis man er overvægtig. Det er vel bedre for en overvægtig krop at gennemgå et vægttab, end at forblive overvægtig? (eller er det diverse "tab dig 10 kilo på to uger"-kure der menes?).
    Og mht. huden, så ville jeg også ønske, at det ikke var nødvendigt at jeg skulle smøre mig med creme, for ikke at have ørken-tør hud, men det er jeg nu engang nødt til - på trods af hvad jeg spiser :) Det samme gælder uren hud, som jeg også meget af, hvor der ikke var andet at gøre en at accepterer det, eller spise nogle meget stærke piller, som jeg valgte (selvom det ikke var med min gode vilje) og som virkede - det ved jeg ikke, om dokumentaren også har en mening om, eller om det er lidt for langt fra "mad-forummet", som jeg kan forstå er mest i fokus? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stina,
      Jeg synes virkelig, du skal se den.
      Jeg er ikke helt med på dit vægttabs-spørgsmål... Tænker du på punktet med, at man ikke kan tvinge kroppen til vægttab? Pointen er at de hurtige mirakelkure ikke findes, som du også skriver.
      Huden afspejler kroppens tilstand, så god næring er det bedste til at give sund hud. Jeg har selv gode erfaringer med olieshots til den tørre hud. Min problemhud hænger også meget sammen med hormonbalancen, som igen påvirkes af det vi spiser, p-piller, forurening etc. Sidstnævnte er en svær en, men min hud er klart blevet bedre med 'real foods'.
      Håber, det var lidt svar på dine spørgsmål.
      KH
      - frk. sveske

      Slet