søndag den 17. marts 2013

æble-kanel-æg


God søndag-morgen.
I aftens stod den på stille og rolig 30-års fødselsdag hos min veninde og gaven faldt i rigtig god jord. Selv om jeg hverken drak alkohol (læs: har jeg ikke gjort siden teenageårene) eller spiste sukker (læs: det blev 'nej tak' til en lækker dessert, kæmpe slikfade og chipsskåle fra min side) er jeg præget her til morgen, fordi min sengetid blev skubbet til på den anden side over midnat. Jeg vågnede tidligt (læs: efter fem timers søvn) af en snerydder og det er jo lyst om morgenen, så ud af dynerne med mig. Nu lader jeg op til søndagens steptime og har startet dagen med en lækker morgenmad, som jeg har lavet flere gange, siden Jane delte sin variant. Jeg har tilpasset opskriften og fundet min variant uden mælkeprodukterne, så opskriften vil jeg gerne dele med jer i dag.

æble-kanel-æg
(1 pers.)

1 tsk kokosolie*
1/4-½ æble
1-2 tsk kanel
2-3 æg
1 stor spsk kokosmælk*
1 spsk vanilleproteinpulver
2 måleskeer HUSK loppefrøskaller

*går du ikke efter den mælkefrie variant, så kan kokosolie og kokosmælk med fordel erstattes med henholdsvis smør og fløde 38 %.

fremgangsmåde:
1) Varm olien på en pande.
2) Skær æblet i helt tynde både og steg dem sammen med kanel i olien til de bliver bløde.
3) Pisk æg sammen med kokosmælk, proteinpulver og loppefrøskaller i en skål.
4) Hæld æggemassen over kanel-æblerne og vend rundt til æggene er stegte.
5) Tag af varmen - på en tallerken og spis straks.

tip!
Luksus-udgaven er toppet med nødder, nøddesmør eller kanel/ Sukrin (læs: 'kanelsukker'). Min favorit er med hasselnøddesmør ;-)


Velbekomme & god søndag!

8 kommentarer:

  1. Spændende kombination - det må afprøves.
    God søndag til dig Sveske :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Det er lækker variant - lad mig endelig høre, hvad du synes.
      Mange tak :-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Mums... Bliver helt lækkersulten, men rummer også nogle af mine fav. enheder... Er sikker på at noget vanille ikke ville gøre den dårligere :$ :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annika,
      Det er også lækkert - er vild med æble/kanel kombinationen, så i morgenæggene med dem. Ekstra vanille er altid godt - jeg lader det dog være nok med den fra proteinpulveret i min variant og giver den ekstra kanel.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Wauw hvor er du sej, at du kunne sige nej til både dessert, slik og kage! Det er dælme flot! Husk lige at klappe dig selv på skulderen for den præstation!
    Jeg er også altid lidt ved siden af mig selv, når jeg har været til fest, selvom jeg ikke har fået noget at drikke.
    Hav en dejlig søndag, søde Sveske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna,
      Tak - skulderklappet er givet, for den desserttallerken så lækker ud, men de sukker-tømmermænd oven i trætheden ville jeg gerne uden om.
      Jeg faldt i søvn midt i Rejseholdet, men kan mærke, at jeg også må tidligt i dynerne i aften for at indhente det tabte. Hvor er jeg glad for min ellers regelmæssige rytme!
      God mandag!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg har også forsøgt mig med æble/kanel varianten af morgenæggene, og jeg var faktisk også ganske godt tilfreds. Den kan klart anbefales, hvis man gerne vil prøve noget nyt! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig!
      Lækker variation til morgenæggene.
      KH
      - frk. sveske

      Slet