tirsdag den 12. marts 2013

lchf fastfood: tex mex wrap (mælkefri)



LCHF fastfood perfekt til en søndag aften, hvor sofaen trækker mere end køkkenet. Eller... jeg kan jo kun tale for mig selv og her var det i hvert fald tilfældet i søndags. Da jeg blev sulten, blev der bikset en lækker wrap sammen ud fra køleskabets ingredienser - har jeg sagt 'jeg er fan af rester'? Der stod nemlig en rest taco-krydret hakket oksekød og mexicansk mad er altså hurtig at lave, så jeg fortsatte ned af den sti. Wrappen er selvfølgelig kornfri og desuden mælkefri. Kokosmælk er min nye bedste ven i begrænsningen af mælkeprodukter, men har du ikke kokosmælk, kan fløde, creme fraiche eller lignende sagtens anvendes.

tex mex wrap

tortillas - 2 stk.
2 æg
1 spsk kokosmælk
2 tsk kokosfiber
2 måleskeer HUSKfiber (den grønne)
evt. krydderier
kokosolie til stegning

fyld
revet pecorino romano
taco-krydret* hakket oksekød
tacosauce
jalapenos
avocado - guacamole**
tomater

*tacokrydderi
1 tsk salt
2 tsk spidskommen
½ tsk koriander
½ tsk cayennepeber
½ tsk hvidløgspulver
1 tsk paprika
drys peber

**guacamole
moden avocado
urtesalt
citron- eller limesaft
hvidløgspulver
spidskommen
cayennepeber

fremgangsmåde:
1) Tortillas: Pisk alle ingredienserne sammen med en gaffel til der ikke er flere klumper. Steg to tortillas i kokosolie på en varm pande til de er gyldne.
2) Læg tortillas på en bageplade beklædt med bagepapir og drys dem med ost. Læg derefter det af fyldet, som du ønsker varmet på midten.
3) Gratinér i ovnen ved 220 grader i ca. 5 min. til osten er smeltet.
4) Kom evt. ekstra ingredienser i wrappen før den rulles.





Velbekomme!

12 kommentarer:

  1. Sikke nget lækkert underskudsmad ;)
    Mon ikke de kan fryses uden fyld så man har til en trist fredag aften hvor sofaen kalder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      LIge præcis - jeg tror godt, de kan fryses, så de lige er klar på lager til en hurtig gang tex mex eller andet lækkert fyld. Lad mig endelig høre, hvis du afprøver, hvordan de er efter en tur på frost.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg er solgt :) Den er kommet med i madplanen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej binse,
      Det lyder godt - det var virkelig også nem hverdagsmad. Drømmer lige om en gartineret udgave med fyld, som jeg kender de 'gamle' pandekager med fyld, mums!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Jeg fik wraps så sent som i fredags, men nu har jeg virkelig lyst til mere. Åh, det er jo så godt! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Lækkert! Helt enig. Kunne også nemt komme på min menu igen snart(!).
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Her i Sverige spiser vi altid tex mex om fredagen! Det er "Fredagsmys". Jeg elsker tex mex mad i alle afskygninger... uhmmm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian,
      Lyder som en god tradition og lige efter mine tex mex-cravings. Må altså snart eksperimentere med nogle kornfri nachoes-chips...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Uhm, hvor de skønne, disse mexikanske pandekager. Fik opskriften afprøvet igår aftes og bagte bare 2 til mig selv, mens "de andre" fik almindelige madpandekager. Er sikker på, at mine gratinerede tortillaer smagte langt bedre end de "almindelige". Jeg var mæt efter den første (med guakamole og salat til) så gæt engang, hvilken lækker frokost, jeg lige har spist :-)
    Og så skal du da lige have tak for opskriften på krydderiblandingen - hidtil har jeg bare købt poser med færdige blandinger, men nu kan jeg se, at de også indeholder stivelse, så dem holder jeg mig fra fremover (jeg er jo altså også bare nybegynder inden for "faget" her). Din krydderiblanding kan man jo også tilpasse egne smagsløg. Helt perfefekt (havde dog kke Cayenne, så jeg brugte chilipulver - det fungerede også fint).

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fandt en opskrift på Nachos, men jeg har ikke lige mod på selv at gå igang - men måske en anden gang: http://lowcarbstore.dk/nachos/

      Slet
    2. Hej Jette,
      Hvor er det dejligt, du havde succes med opskriften. Jeg har selv lavet dem igen for nylig, da den stod på mexicansk hos mine forældre - nemt lige at have egne tortillas med. Krydderiblandingen er genial og man slipper for alt det kedelige, de tilsætter krydderiblandingerne i breve win win.
      De chips må jeg da lige lure på.
      KH
      - frk. sveske

      Slet