onsdag den 6. marts 2013

maddagbog vol. XI: tilbage på sporet



morgenmad (kl. 6.25):
grøn smoothie og 2 spejlæg med manchego-drys

formiddag (kl. 10.30):
en kop Yogi the med 1 tsk. kokosolie

frokost (kl. 13.00):
+ mayo/ taco sauce

pre-workoutsnack (kl. 15.15):
lille proteinshake og to proteinkugler

aftensmad (kl. 17.45):

dessert:
protein-skum med kakao

I mandags meldte jeg mig klar til en ny uge, men oven på synderne i weekenden var blodsukkeret ude og sejle og det hang jeg lidt fast i mandag og tirsdag. I dag er det lykkedes mig at vende tilbage på sporet. Jeg har haft cravings efter det søde, men har klaret det med et par proteinkugler i eftermiddag og en gang protein-skum til dessert her til aften - ikke særlig LCHF, men jeg havde bare lyst til at få det afprøvet efter at have set det flere gange på instagram.

Oven på min 'Sund måned' uden de ønskede resultater, vil jeg gerne forsøge at tage skeen i den anden hånd. Jeg er fortsat obs på ikke at sætte forbud op for mig selv, men denne artikel fundet via Jane, har inspireret mig til at 'stramme lidt op'. Artiklen lister 15 punkter, som kan spænde ben for vægttab trods low carb-kost. Stress er klart en faktor for mig, men hvad angår maden, så vil jeg gerne begrænse mit indtag af nødder (læs: holder dem til salattopping) og mejeriprodukter (hovedsageligt dem af komælk og her undtager jeg smør) så meget som muligt. Delvis udelukkelse af sidstnævnte har jeg tidligere haft gavn af i forhold til vægtregulering. Sødemidlerne, er jeg ret overbevist om, er en tricker for mit blodsukker - i hvert fald, hvor jeg befinder mig pt, så jeg vil forsøge at holde dem ude af hverdagen.
Desuden skal der mærkes efter sult vs mæthed, så snacks mellem måltiderne ikke bare køres ind efter vane eller humør.

God aften.

7 kommentarer:

  1. Godt nok en lækker madlog, og meget inspirerende! Men hvordan laver du det protein-skum der? :)
    Og hvor mange kalorier vil du skyde på der tilsammen på de billeder? Jeg tæller normalt ikke, men bare hvis du har en ide om det, så jeg kan tilpasse det til mit behov :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Dejligt, du finder den inspirerende. Der kommer flere fremover, da det hjælper mig til at huske de gode vaner.
      Det er blot pisket æggehvide rørt med proteinpulver og kakaopulver.
      Jeg har ingen idé om antallet af kalorier, da jeg heller ikke tæller.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Uh ja den der med sult vs mæthed mellem måltiderne spøger også her... Ender ofte med at spise mellemmåltider mere fordi jeg keder mig end fordi jeg er sulten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Det kender jeg alt til - jeg skal virkelig være obs på det, da jeg har nogle udefra kommende faktorer, som stresser kroppen og sætter gang i sukkertrangen.
      Vi må øve os ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hej Sveske :)
    Hvad spiser du egentlig, når det er en dag, der går skævt for dig? Du har selvføgelig retten til ikke at svare, jeg er bare nysgerrig :D Om det er fordi du snacker M&Ms eller om det er fordi, du får for lidt grønt eller hvad er det, der går skævt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke,
      Du er velkommen til at spørge løs.
      Og jeg svarer gerne. Jeg ryger ind imellem en tur tilbage til gamle vaner/mønstre med overspisning og store kulhydratmængder - og ja, det kan også indbefatte M&Ms.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ok, tak fordi du svarede :)

      Det er satans, som det skal fylde sådan, den der bøvlede del af kostsiden.

      God weekend :)

      Slet