lørdag den 2. marts 2013

sund måned: status

Februar måned er nu gået og dermed måneden, som jeg havde udråbt til 'Sund måned'. Som I har kunne læse undervejs, så er flere af tilvalgene blevet en del af hverdagen, mens andre ikke er slået igennem. Her efter en måned sidder jeg lidt med den tanke, at jeg har været for ambitiøs (læs: februar er jo en vintermåned fuld af mørke og kulde). Eller jeg skal i hvert fald lige minde mig selv om alle de positive ændringer - for tallene skuffede mig fredag morgen, hvor jeg igen havde fat i målebåndet, var en tur på vægten og tog en fedt%-måling i fitnesscentret (læs: klokken meget tidligt på tom mave).

Målebåndet nok den målestok, jeg har størst tiltro til, så her får I lige resultatet af fredagens måling:

bryst     - 2,5 cm
talje     - 2 cm
hofte     ingen ændring
numse     + 1 cm
lår     ingen ændring
læg     ingen ændring
arm     ingen ændring

Der er da røjet et par centimeter, men også lagt lidt til. Mindre barm er desværre altid en konsekvens af vægtregulering, selv om jeg nu hellere ville smide det andre steder. At barm og talje er skrumpet en smule tillægger jeg hovedsageligt væsketab.

Vægten derhjemme kunne ikke rigtig bestemme sig for et tal - den er altså ikke alt for stabil, men den fik da sjuset sig frem til et vægttab på cirka 1 kilo. Det samme var tilfældet for vejningen i fitnesscentret. Vægten dernede spytter jo også en strimmel ud med en masse andre tal og her er det primært fedt%'en jeg gerne ville gå efter, men den var så i plus på næsten 1 %. Det bekræfter mig blot i, at den er meget følsom over for cyklus, væske, tid på dagen etc. Som kæresten siger, hvorfor bliver du ved med at bruge den, når den er så rådden? (læs: det er også slut nu!). Jeg ville rigtig gerne have en måling med tang, som skulle være det mest præcise. Det er dog ikke lige noget, jeg har adgang til, men spejlbilledet (og evt. billeder) skulle jo også kunne sige 'alt'.

Overall så viser resultaterne mig, at månedens kost og de øvrige sunde vaner fungerer rigtig godt til at holde vægten stabil. Men jeg ville gerne kunne se fremgang af alle timerne i fitnesscentret. Jeg har en drøm om at blive mere tonet og fast, så nu må vejen til målet nok lige revurderes lidt og fremover tager jeg målebåndet og tålmodighed(!) med mig. Tålmodighed er en dyd og det gavner ikke noget, at stresse over manglende resultater, tværtimod.

Dog er den største gevinst, at jeg føler mig sundere end for en måned siden. Jeg lever i bedste velgående uden sukker som en del af min kost. Jeg nyder min LCHF-kost med fokus på det grønne (læs: der må nok tilføjes fedt i nyt fokus). Jeg nyder dejlig og regelmæssig fysisk aktivitet samt (forholdsvis) optimal søvn, hvilket slet ikke er at kimse af. Jeg er kick ass sej til at komme til træning flere gange i ugen og det bidrager med flere positive effekter - såsom øget energi, hvilket er den, jeg nyder allermest. Kvaliteten i min nattesøvn har svinget lidt, men det fortæller mig blot, at ønsket om øget ro, skal der fortsat arbejdes med. Jeg synes, jeg har fået gang i nogle gode værktøjer til dette formål - i det hele taget, så er bevidstheden omkring min tendens til følelsesmæssig stress vigtig i den sammenhæng.
Den mentale sundhed er også en stor den af den samlede sundhed og i sidste ende kan disse faktorer være med til at forhindre en regulering af vægten. Jeg vil derfor igen arbejde på at slappe af/ stresse af(!). Den sunde proces er fortsat i fuld gang og de gode vaner er kommet for at blive - måske nye kommer til i den kommende måned.

God sund vind herfra!

Vil du læse mine tidligere indlæg fra 'Sund måned'? - se her:
min februar: sund måned fuld af 'tilvalg'
sund måned: uge 1
sund måned: uge 2
sund måned: uge 3
sund måned: uge 4

...og et kik på kosten:
sund måned: en dag i min maddagbog #1
sund måned: en dag i min maddagbog #2
sund måned: en dag i min maddagbog #3
sund måned: en dag i min maddagbog #4
sund måned: en dag i min maddagbog #5

12 kommentarer:

  1. Hej søde
    Jeg tror du har ret i at man skal passe p ikke at være for ambitiøs i vintermånederne.
    Jeg tor som jeg skrevi januar at man skal kæmpe extra hård .
    Men godt gået .. Der er jo sket noget g da du jo er slank vil det tage mere tid end os halv tykke ;)"
    Jeg er så super motiveret t til at komme gang .. En sidste uge har jeg af mig selv spist 99 % lchf af mg selv uden at jeg rigtigt havde besluttet det. Det er trods travl og stresset hverdag... S for mig var det godt at vente på de første tegn på forår.
    Ha en dejlig weekend og nyd solen selv m det er koldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Hvor er det lækkert at høre, at kosten er kommet på plads helt af sig selv. Satser jeg lidt på, også sker hos mig, når lidt andre brikker falder på plads.
      Skøn lørdag til dg også - håber, du har fået solen frem. Her gemmer den sug fortsat, men en gåtur vil nu gøre godt alligevel ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej søde sveske.
    Det er godt gået, husk at holde fokus på det der går godt, og ikke det der ikke gik så godt ;) Når det så er sagt, så har jeg det på samme måde. En drøm om, at blive mere markeret, eftersom jeg bruger en del tid i fitness. Jeg føler bare, at vejen dertil ikke helt er det værd! Man skal opgive for mange ting, og have alt for meget fokus på hvad man putter i munden. Det vil jeg helst gerne væk fra! Og dog.. jeg har en ferie i vente om to uge, og hold da k... hvor gad jeg godt have det godt med, at skulle i en bikini. Hm.. det har jeg bare ikke!:/
    God lørdag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja,
      Det er nemlig lige det med at opveje ofre vs gevinst.
      Jeg håber lidt, at balancen kommer af sig selv med tiden. Jeg er i hvert fald glad for de nye tilvalg og har stor gejst omkring min træning. Muskler vejer jo mere end fedt, så en præcis måling af evt. fedttab kunne jeg godt tænke mig som motivation fremover...
      God lørdag til dig også ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil have mere "for pengene" med al den træning. Men samtidig er 1 kilos fedttab på en måned jo megagodt gået. Når du tænker på at det er sidste gang, du skal tabe de kilo, så betyder det jo mest, at der er fremgang, ikke?

    Anyway, jeg bliver inspireret til at træne mere. Det synes jeg lige du skulle vide. Hvem ved, måske kommer jeg en dag til at forstå alt dit fitness lingo ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jane,
      Lige præcis - mere valuta for indsatsen, når jeg nu prioriterer det så højt!
      Ville være rart, hvis jeg vidste det var fedttab, men fedt%-målingen fortalte lige det modsatte og giver slet ikke mening. Det skal jeg lige kæmpe lidt med ikke at lade mig demotivere af.
      Det glæder mig meget, at jeg kan inspirere dig og andre til en mere aktiv hverdag. Har jeg faktisk flere gange fået ros for og overvejet at gøre til en beskæftigelse... Hehe.
      Jeg hjælper gerne med de nørdede gloser ;-)
      Ha' en skøn lørdag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ah, det havde jeg ikke lige fanget, den med fedtmålingen. Ja, det er en demotiverende nitte. Æv, altså :(
      Hvad med at tage et billede af dig selv - uden tøj - en gang om måneden og så kigge på dem sådan i forlængelse af hinanden? Altså du behøver jo ikke vise dem til os ;-)

      Slet
    3. Hej igen,
      Ja, må nok indrømme, at lige nu er jeg demotiveret. Det er ikke et plus på vægten i løbet af måneden, men heller ikke det vægttab, jeg havde håbet på. Det betyder alt sammen, at jeg fortsat vejer 3-4 kilo mere end ved juletid.
      Den med billederne er kørende til privat brug og det fortsætter jeg med i håb om at kunne se en forandring der over længere tid.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg synes du er skide sej! Overvej lige HVOR mange positive ændringer du har lavet på kun én måned! Det er helt vildt flot! Når det så er sagt, så kan jeg ved Gud godt forstå, at du vil kunne SE resultatet af alle de timer du bruger på træningen. Men det er jeg sikker på at du kan, når den følelsesmæssigt stress er banket langt væk :-) Du lever vildt sundt på alle områder, og er god til at passe på dig selv og din krop. Og det er da det vigtigste i hele verden <3
    Og så har du været den største inspiration og motiovationsfaktor til at jeg er kommet i gang! Endnu engang TAK for det, søde du :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære søde Jonna,
      Jeg synes også, at du er mega sej. Så fedt at høre, jeg har inspireret dig til øget træningsaktivitet her i februar. You rock Girl!
      Ja, motivationen må holdes vedlige og stressen bankes ud af banen!
      Jeg vil i hvert fald fortsætte med at gøre alt det gode for mig selv.
      Tak fordi at I alle følger mig derude :-)
      God lørdag!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Jeg kan godt forstå, at du er øv over, der ikke er større resultater. Men der er sket noget, og det er altså godt! Og så tror jeg en rigtig fedtmåling med tang, kunne være en super idé!

    Jeg synes virkelig du har klaret det flot Sveske. Det handler jo ikke om, at gøre alt perfekt, men om at være opmærksom på sit sind og krop samt disses behov - og det synes jeg du har være vildt god til :-)

    Et klap på skulderen her fra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Vikki,
      Tusinde tak for skulderklappet.
      Jeg skal lige finde kursen igen eller den kurs, som kan føre mig til de ønskede resultater.
      KH
      - frk. sveske

      Slet