fredag den 1. marts 2013

sund måned: uge 4

Uge 4 er over and out. 'Sund måned' er hermed gået og jeg vil her nøjes med at knytte lidt kommentarer til den forløbne uge - en samlet status/ opsamling kommer senere.
Jeg ser fortsat ugen som endnu et skridt på vejen mod sundere vaner. Mere eller mindre bevidst er der nogle, som er røget helt ud eller ja, aldrig kommet rigtig på banen, men Rom blev heller ikke bygget på en dag...

ro
Jon Gabriel er kommet fast ind i min aftenrytme sammen med TFT-øvelsen og nattesøvnen har været bedre. Jeg kommer i seng i god tid og har følt mig mere frisk om morgenen (læs: dejligt!). Jeg kan stadig finde øget ro, men de ting jeg har fået ind i rutinen gavner helt sikkert.

kost
Citronvand om morgenen på tom mave - tjek. 400+ gram grøntsager - tjek. Protein til de tre hovedmåltider - stort set tjek, den er lige glippet lidt til et par gange aftensmad. Det er lige det der med at finde ud af at få lavet et ordentligt måltid til mig selv, nu hvor vi ikke længere er to hjemme til aftensmad.
Jeg er ikke lykkedes med at holde de søde snacks (incl. chokolade) ude af hverdagene og heller ikke helt efter aftensmad, hvor det også er blevet til en lille sød snack et par gange i den forløbne uge. Men(!) jeg øver mig - øver mig i at mærke, om jeg er sulten og/ eller hvad der er årsagen til, at jeg craver noget sødt. Jeg satser egentlig på, at det er noget, som går over igen. Det er i hvert fald ikke her, jeg lægger mit primære fokus, for et forbud vil ikke gavne noget. Nej, fokus på de sunde tilvalg er vejen frem.

træning
Yay! Jeg har igen skulle træne alene, men trods det er det blevet til fire gange tung styrketræning plus min Step ELITE-time i søndags. Det er lykkedes mig at give den okay gas, så der har været ømme muskler de følgende dag (læs: det er tegn på godt arbejde for mig).
Desuden er jeg gået til og fra arbejde tirsdag og onsdag samt til arbejde fredag, dermed er den sunde vane også ved at være godt indarbejdet. Jeg indrømmer gerne at den omgang friske luft gør godt og jeg håber, jeg kan holde ved det tilvalg fremover.

Hele ugen taget i betragtning, så er jeg tilfreds. Flere af de sunde 'tilvalg' er efterhånden blevet ren vane og sukkeret er stadig ude (læs: bortset fra det i min mayo og mørke chokolade). Det er befriende, selv om jeg virkelig drømmer om et mere afslappet forhold til det hvide stads, hvor en enkelt udskejelse ikke hiver mig ind i sukker-spiralen. Tiden må vise, om jeg når dertil. Jeg ved at min tendens til følelsesmæssig stress ikke er en fordel i den sag, men den arbejdes der også med. Jeg er stadig i proces og det er mine tilvalg også ;-)

to be continued...

5 kommentarer:

  1. Jeg synes du er SUPERSEJ! Jeg har ryggrad som en regneorm og er fuldstændig umulig til at få vedvarende sunde rutiner med kost og motion. Det svinger helt vildt.... så godt gået af dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian,
      Mange tak for roserne. Træningen har jeg altid været ret god til, så det har jeg egentlig bare sat lidt mere i system - altså som styrketræning, så jeg kan komme nærmere en mere tonet krop ;-)
      God aften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg havde aldrig overlevet en måned med så strenge krav til mig selv.
    Jeg har tænkt på at du ofte har sukkertrang. Måske du skulle skrue lidt op for fedtstofferne? Det hjælper i hvert fald mig når jeg har for meget sukkertrang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Jeg synes nu ikke, jeg som sådan har krav, men jeg har et ønske om at ændre nogle vaner. Jeg har et mål bag, derfor det nok kan virke som om, at jeg stiller mange krav til mig selv.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. P.S. Den med fokus på fedtet arbejder jeg også på ;-)

      Slet