torsdag den 21. marts 2013

BBQ-spyd & coleslaw med soya-knas




Kylling på nye måder må til en gang imellem - jeg er jo ret glad for kyllingedeller, men til en afveksling blev der forleden laver kylling på spyd, marineret i barbeque. Kæresten har faktisk lavet dem til mine madpakker tidligere, men der fik vi dem ikke lige foreviget. Marinaden har jeg fundet hos gastromand - lavede en hel portion, men det var mere end rigeligt til 500-600 gram kylling, så næste gang tager jeg 800-1000 gram kylling til sådan en gang marinade.
Jeg har længe haft lyst til coleslaw og det passer jo perfekt til barbeque, så jeg inviterede lige lidt mælkeprodukt på menuen, da jeg godt kan lide en dressing med kombination af creme fraiche og mayonnaise.

BBQ-kyllingespyd
(8-10 stk.)

800-1000 g kyllingfilet

marinade
1 dl olie
½ dl ketchup
2 spsk sødning - kokossukker/ agave eller din favorit
2 spsk tamari soya
2 spsk æbleeddike
1 fed presset hvidløg
evt. tørret chili

fremgangsmåde:
1) Bland alle ingredienserne til marinaden.
2) Skær kyllingen i tern og vend dem i marinaden.
3) Sæt gerne på køl over natten, så kyllingen tager godt med smag.
4) Tænd ovnen på 200 grader.
5) Sæt kyllingen på træspyd og læg på en bageplade beklædt med bagepapir.
6) Steg kyllingen 15-20 min. ved 200 grader - vend dem evt. en til to gange undervejs.

Servér med coleslaw og soya-knas...


coleslaw

½ øko hvidkål
2-3 store gulerødder

dressing
1 dl creme fraiche
1 stor spsk mayonnaise
1 tsk dijonsennep
evt. lidt citronsaft
urtesalt

fremgangsmåde:
1) Snit hvidkålen så fint som muligt og riv gulerødderne groft.
2) Rør ingredienserne til dressingen sammen og vend godt med grøntsagerne - lad den gerne hvile på køl et par timer inden servering. Den kan også sagtens tåle at stå til dagen efter.

soya-knas

1 spsk kokosolie
grofthakkede mandler
græskarkerner
solsikkekerner
tamari soya
evt. lidt vand

fremgangsmåde:
1) Rist mandler og kerner i kokosolie til de tager lidt farve og spreder duft.
2) Skru ned for varmen og tilsæt en god sjat tamari (evt. også lidt vand, hvis du mindre 'stærke') under omrøring.


Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Uhm lækkert!
    Kyllingespyd må vist snart på menuen igen herhjemme :)
    - Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Det lyder som en god plan - jeg kan i hvert fald også anbefale disse kolde i madpakken ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Uhm, det lyder som et lækkert måltid! Det må vist snart komme på madplanen herhjemme, tror jeg :D Men sig mig lige: hvilken ketchup bruger du mon? Har du været heldig at finde en god sukkerfri variant eller laver du den selv? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia,
      Det er en lækker kombination.
      Det har jeg desværre ikke, så der ser jeg igennem fingrene med sukkeret og bruger en almindelig sukkerholdig ketchup...
      KH
      - frk. sveske

      Slet