søndag den 3. marts 2013

madbudget februar 2013


  
Februar er gået og månedens madforbrug skal gøres op. First of all, så er bunken af bonner for denne måned markant mindre end sædvanligt. Februar er en kortere måned, men jeg tror nu årsagen ligger i, at vi har været to hjemme og indkøbsturene er blevet færre og mindre impulsprægede. Jeg har stadig ikke fået en decideret madplan op og køre, men der bliver da lavet en liste på notesblokken med madidéer - enten lavet ud fra indkøbene eller indkøb ud fra idéerne. Jeg er godt tilfreds så længe, at ingredienserne i køleskabet bliver brugt og der ikke er madspild (læs: for det er noget, som gør ondt på mig)

Kæresten har været hjemme hele tre uger i februar og det er noget, som kan ses på indkøbet af kød, som udgør hele 28 % af månedens forbrug. I kraft af mit ønske om en måned med sunde tilvalg og dermed begrænsning af diverse/ fornøjelse, er den andel markant mindre end de tidligere måneder. Det samme er tilfældet for indkøbet af helsekost og ingredienser til søde sager, som typisk ses i nuts&oils-andelen. Jeg synes egentlig, jeg har lavet godt med lækkerier, men ingredienserne har været på lager og det er nok mindre end i de seneste måneder med jul og 'efterveer' (læs: ha ha!). Frugt&Grønt samt Mejeri holder nogenlunde samme niveau.

Øko-andelen ligger fortsat godt over de 25 % og det gør mig glad. Jeg udnytter alle tilbud på øko-varer og derfor blev der også fyldt op med øko-varer i går, da føtex igen havde 25 % rabat på al økologi. Øko-andelen for februar landende på 50 %. Jeg er faktisk ret overrasket over, at det er lykkedes at prioritere indkøbene til så høj en andel økologiske varer uden at det er gået ud over budgettet.
Det lykkedes at holde det samlede forbrug under de 3.000 kr., så de sidste måneders overforbrug er hentet ind. Jeg ved, der er blevet indkøbt lidt ved siden af til kæresten, som dog ikke er regnet med her.

Det samlede forbrug for februar landede på: kr. 2.105,61.



6 kommentarer:

  1. Wauw,imponerende! Altså ca. 2000kr's madbudget for to personer på en måned?
    Jeg har intet overblik over hvad jeg bruger - er lige blevet single og skal til at spare lidt og tænke mere over hvad jeg køber. Har tænkt at 2000 burde være realistisk.. det er jeg da lige blevet bekræftet i. Tak for det og for en inspirerende blog :)
    /Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stine,
      Ja, det kom ikke meget over 2.000 kr. i februar. Det er længe siden, det har ligget SÅ lavt. Vi sætter 3.000 kr. af hver måned, men det skal også dække rengøringsartikler og lignende. Jeg er faktisk typisk alene i husstanden halvdelen af tiden, så 2.000 kr. til en person lyder realistisk og fornuftigt ud fra min erfaring.
      Velbekomme da - glæder mig, at du kan finde inspiration herinde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg er virkelig også imponeret over at I ikke bruger mere på madbudgettet - også når i handler masser af kød og grønt + handler i Kvickly/føtex. Sejt! Vi bruger ca. 1000 SEK om ugen for os to.... næsten det dobbelte. Måske jeg skal samle bonner og se hvad vi egentlig får for de madpenge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian,
      Ja, jeg er selv overrasket over februars forbrug, men jeg bruger nu også en del tid på at jagte tilbud, så nu må vi se, om jeg kan fortsætte den gode stil.
      Det er i hvert fald en øjenåbner at samle bonnerne, så det kan jeg kun opfordre til.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Du er bare skrap til det der!

    tror jeg vil prøve at tælle sammen i april måned, så rart med fuldstændigt overblik :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina,
      Tak ;-)
      Det skal du da gøre, det er altså godt til at få et overblik over madforbruget. Jeg høre gerne, hvordan det ser ud hos dig - altid inspirerende.
      KH
      - frk. sveske

      Slet