søndag den 8. januar 2012

weekend lækkerier #1 aka rå brownie



Forleden så jeg denne opskrift hos Ditte på The Food Club og hvor kunne jeg bare nikke genkendende til hendes beskrivelse af hendes eksperiment med rå brownie. Det mindede meget, om mit første raw eventyr, men da det er blevet til flere vellykkede forsøg med søde raw sager røg Dittes opskrift direkte på 'to try'-listen og den blev så afprøvet i går. Det forløb uden større problemer, da jeg kører en enkelt ingrediens ad gangen i min minihakker og så blander det hele til en ensartet masse i en skål. Det gør dog, at massen ikke bliver helt ensformig, men med så nøddestykker i (læs: det er her en foodprocessor ville være dejligt at have...).

rå brownie

75 g mandler
75 g valnødder/ pecannødder (det blev cashewnødder i min udgave, da jeg ikke havde pecan)
150 g dadler uden sten
75 g svesker
1 dl kakao
Ca. 2 spsk. vand
50 g grofthakkede hasselnødder (jeg brugte ristede - giver god smag)
En knivspids salt

fremgangsmåde:
1) Blend mandler og nødder (minus hasselnødderne) til mel.
2) Blend dadler og svesker lidt ad gangen med vandet.
3) Bland 'mel' og dadel-/sveskemassen i en skål sammen med kakao og salt.
4) Tilsæt til sidst hasselnødderne.
5) Pres massen ud i en bageform dækket med bagepapir og stil på føl.
6) Skær kagen i passende firkanter og server evt. med lidt choko-nøddecreme på toppen og drys med cacao nibs.

8 kommentarer:

  1. Uh, hvor ser den god ud!
    Har efterhånden gemt en del 'raw brownie' opskrifter - også den fra "The Food Club" - så det kan da være hvis du synes den blev så god, at det er den jeg skal prøve først :)

    xxoo, Amelia

    SvarSlet
  2. Hej Amelia,
    Jeg kan godt li' den! MEN er man ikke så meget til smagen af svesker, ville jeg nok erstatte med flere dadler, da de smager igennem. Næste gang vil jeg også sørge for at have indkøbt pecannødder til formålet (selv om det nok ikke har den store betydning for smagen).
    Jeg var glad for denne opskrift, men nok mest fordi jeg af bitter erfaring har lært, hvad min minihakker kan klare. Det hele er heldigvis ikke spist, så den venter på mig derhjemme i køleskabet efter arbejde ;-)
    Prøv den! og lad mig høre, hvad du synes om den.
    - frk. sveske

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fik jeg prøvet den af og den var virkelig god! Jeg brugte dadler og tørrede abrikoser da det var hvad jeg havde i skabene + en blanding af mandler og cashewnødder og synes at det hele passede rigtig godt sammen. Tilføjede også lidt friskmalet kaffe + dryssede dét og nogle cacao nibs over 'kagen' til sidst. Alt i alt et vellykket forsøg :)

      Slet
    2. Det lyder rigtig godt, Amelia. Jeg er dog ikke til kaffe, men kender da et par stykker, som ville blive begejstret for den version.
      - frk. sveske

      Slet
    3. Selv er jeg vidst lidt (eller meget!) for glad for kaffe, så det var bare ekstra mums til en ellers lækker dessert ;)

      Slet
    4. Nej, det er godt, det ikke er det værste at være glad for ;-)
      Jep, vi fik også det sidste stykke her i weekend med ISIS vanille til ;-P

      Slet
  3. Hvordan laver du choko-nøddecremen søde Sveske? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Jeg må indrømme, at jeg snyder - det er Cavaliers choko-nøddecreme, som jeg har toppet kagen med. Køber den i helsekosten, men Føtex/ Bilka har også fået den på hylden.
      - frk. sveske

      Slet