lørdag den 21. januar 2012

post #200: lørdagsknas



Jeg har tidligere lavet krydrede mandler, men havde også denne opskrift liggende i gemmerne på en pink post-it, så jeg har desværre ingen kilde. De er et hit og meget nemme at lave. Smagen er dejlig krydret og søde af kanel samtidig - perfekt til en lørdag aften. Lysten og humøret var egentlig til M&Ms og chips, men men det gør ikke noget godt for noget, heller ikke humøret. Heldigvis kom jeg uden om med disse knasende nødder.

nøddeknas - krydret & sødt

200-250 g blandede nødder (jeg brugte mandler og cashewnødder)
1 tsk. salt
1 tsk. kanel
½ tsk. garam masala
½ tsk. stødt ingefær
½ tsk. spidskommen
2 spsk. vand

fremgangsmåde:
1) Bland krydderier og vand til en pasta.
2) Vend nødder og mandler i krydderiblandingen.
3) Rist nødder/ mandler i ovnen ved 200 grader i ca. 10-15 min.

5 kommentarer:

  1. Jeg har været lidt tøvende med at prøve krydrede mandler - ved egentlig ikke hvorfor, da jeg både kan lide salt mandler og choko-mandler ;) men din opskrift tror jeg, at jeg må prøve af. De lyder - og ser - rigtig lækre ud!

    Lader du nødderne trække lidt før du rister dem i ovnen eller ryger de bare ind direkte efter du har mikset det godt sammen? :)

    SvarSlet
  2. Uhm, lyder dejligt. Og helt sikkert bedre for dig end m&m's ;-)

    SvarSlet
  3. -@Amelia: Jeg smed nødderne i ovnen så snart de var blandet godt med krydderier. Prøv dem! Kombinationen og det krydrede og søde er virkelig fantatisk.

    -@Jane: De var også gode og du har helt ret, selv om hovedet godt lige kunne lide tanken om M&Ms - men jeg vandt!

    God søndag ;-)
    - frk. sveske

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for hjælp :) Fik afprøvet dem i dag - de var voldsomt gode; næsten vanedannende! men det er jo det gode fedt så det går nok ;b

      Slet
    2. Ih! Det lyder godt og jeg er helt enig. Min portion er også svundet godt ind i løbet af weekenden, men det er jo det sunde fedt ;-)

      - frk. sveske

      Slet