torsdag den 5. januar 2012

state of...

Det er efterhånden længe siden, jeg har skrevet en status på mit sunde projekt her på bloggen. Droppede jo mine 'state of week', da jeg gerne ville rykke fokuset lidt væk fra tallet på vægten og ja faktisk forsøge at undgå den i en periode. Det er så gået lidt op og ned, men jeg har langt fra været på vægten en gang om ugen, som tidligere. Jeg har dog været nysgerrig, da min vægt i sidste ende 'altid' har været en målestok for mine resultater og måtte da også lige se, hvad julen - med ekstra mad og noget af alt det, jeg ikke plejer at spise (læs: sukker) - kostede. Plus 300 gram! det var en positiv overraskelse og viser mig i høj grad, at min grundlæggende sunde kost nok skal hjælpe mig med at holde vægten (og tabe mig).

For netop med hensyn til min kost og mit forhold til mad har jeg rykket mig meget. Jeg ved efterhånden, at min fornuft nok skal hjælpe mig på vej. Diæt er i hvert fald ikke vejen frem for mig - det lange løb, kan være effektiv i det kort - MEN det er ikke sundt, hverken for krop eller psyke. Jeg kan ikke styre det, bliver alt for fanatisk - hvilket mine kolleger ret sikkert mener, jeg er med min nuværende levevis, da jeg konsekvent takker 'nej' til de knap så sunde tilbud på jobbet - men det valg er mit og jeg har det nu en gang bedre, når jeg holder mig til det, som gør mig godt. Jeg er slet ikke hellig og har slet ikke været det i julen ;-) Det handler om at leve og det skal ikke være surt at være sund - det skal være SJOVT!

I takt med, at jeg kan se, det jeg gør ikke er helt forkert for mig vokser min motivation til at være aktiv(som også har en positiv indvirkning på krop & psyke) og fortsætte med at eksperimentere med sund kost. Motivationen til at udfordre mig selv på træningsfronten er ikke så svigtende som tidligere. Det er virkelig dejligt. Jeg håber virkelig, jeg kan holde træningen inde i en regelmæssig rytme og ikke tage pauser på måneder (som det er sket tidligere). Der skal mål og udfordringer til, så derfor er der også et par af disse blandt mine ønsker for 2012. And guess what? I dag er jeg hoppet i et par jeans, jeg ikke har kunne skrue mig ned i siden en gang i foråret 2011. Skønt!

Bloggen har også hjulpet mig meget og alle de lækre blogge I har derude, som inspirerer mig til at eksperimentere i køkkenet. Sund mad skal være sjovt og det er klart blivet sjovere for mig at leve sund, lave sund mad og kunne dele det hele med jer derude. Tak.

2 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg, Sveske! Og tillykke med at passe gamle bukser. Det, synes jeg, er en langt bedre målestok end tallet på vægten.

    SvarSlet
  2. Godmorgen Jane og tak,
    Du har helt ret og jeg er heldigvis heller ikke længere slave af vægten.
    - frk. sveske

    SvarSlet