torsdag den 5. januar 2012

broccolifrikadeller


Inden kæresten og jeg drog til London, fik jeg lige lejlighed at afprøve en af de lækre opskrifter i Birgitte Nymann's FLAD MAVE for altid - så enkelt er det!, som jeg fik af min lillebror i julegave. Opskriften er et rigtig godt alternativ til de kyllingemuffins, jeg tidligere har lavet. Opskriften får I her:

broccolifrikadeller
(20-25 stk.)

500 g hakket kyllingekød (færdighakket eller hak selv i minihakker/ foodprocessor)
3 æg
3 spsk. fuldkornsrismel eller andet fuldkornsmel
400 g broccoli (frisk eller frossen)
1 dl vand
2-3 løg
1 spsk. smør eller olivenolie
2 tsk. salt
1 tsk. sort peber
evt. fiberHUSK

fremgangsmåde:
1) Blend broccolien sammen med vandet.
2) Tilsæt hakket kylling, æg, mel, løg, salt og peber.
3) Evt. steg en delle of prøvesmag, om der skal yderligere salt og peber i.
4) Form farsen til deller i passende størrelse og steg dem på panden.

Jeg tilsatte en frisk rød chili i min portion. Karry ville også være godt.
Vi fik bagt peberfrugt i strimler, tomatsalat med spinat og pesto + lidt fuldkornsspaghetti med krydret tomatsauce til.
De skulle kunne fryses, så jeg har nogle i fryseren, men endnu ikke smagt hvordan de bliver.
Jeg kan rigtig godt lide, at de har stegeskrope, hvilket jo ikke er tilfældet for kyllingemuffins'ene.

12 kommentarer:

  1. Nu bliver du virkelig bombarderet med spørgsmål. Har du selv lavet tomatsaucen? Og ved du, om man kan få øko-kyllingefars? OG: tror du man kan bruge rugmel i dellerne?:-)

    SvarSlet
  2. Hej Trine,
    Du spørger bare løs, så skal jeg nok forsøge at svare efter bedste evne.
    Tomatsaucen er desværre ikke hjemmelavet - jeg er blevet lidt vild med pastasaucen fra princip!, der hedder Calabrese. Den er virkelig dejlig kryderet.
    Jeg kan ikke lide færdig kyllingefars, så jeg hakker altid selv filetter i min minihakker (lidt ad gangen), så det ved jeg desværre ikke.
    Jeg har aldrig brugt rugmel i fars, men i dej gør det bagværket mere fugtigt, så jeg ville nok vælge grahamsmel eller fuldkorns-speltmel i stedet.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Så har jeg afprøvet:-) Det endte med hakket laks i stedet for kylling, da jeg har en eller anden aversion mod kylling på min blender (salmonella-forskrækket:-(), og så tilsatte jeg rugflager, farsen var lidt lind, men det lykkedes, omend dellerne ikke blev helt lige så fine som dine:-) Jeg fik "pasta" lavet af squash til og så lavede jeg selv en tomatsauce, selvom jeg faktisk gik i Føtex for at købe princip-saucen. Men ville hellere have en stor portion, og med hjemmelavetsauce kunne jeg nøjes med 60 kcal for 200 g (der var lidt olie og Milda i). Men skal helt sikkert prøve principsaucen engang!
    Og nu hvor jeg får så meget inspiration herinde, vil jeg lige komme med en meget simpel, meget lækker dessert. Blend to æg + 110 g banan, lidt vanilie og kardemomme og lav det til små blinispandekager (steges i lidt kokosolie). Smør dem med lidt nøddecreme uden sukker. GUF og intet ustabilt blodsukker:)

    SvarSlet
  4. Hej Trine,
    Dejligt at høre og mange tak for opskriften - har faktisk en lignende i gemmerne, men den er endnu ikke blevet afprøvet. Men jeg fik pandekager til morgenmad i dag. MUMS!
    Hvordan 'river' du squashen til spaghetti? Skal jeg nemlig også have afprøvet en dag, men ved ikke lige, hvordan jeg skal lave lange strimler.
    - frk. sveske

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil da lige hjælpe dig lidt på vej med squash "spaghettien" ;)
      Jeg har over nettet købt en special "maskine" til det og er virkelig glad for den da jeg ofte laver "spaghetti" ud af squash og det går bare så meget hurtigere! (her er et eksempel: 'spiral slicer' -->http://www.amazon.com/World-Cuisine-48297-99-Tri-Blade-Vegetable/dp/B0007Y9WHQ)
      Kan godt være at det er for mange penge til at du gider købe en, men for mig har det været en virkelig god investering.
      Ellers kan du bruge en kartoffel skræller til at lave en slags "mandolin-jerns effekt" og skære nogle plader på den måde hvorefter du selv kan skære dem i mindre stykker hvis man lyster :)

      xxoo, Amelia

      Slet
    2. Hej Amelia,
      Tak for tippet. Jeg tror dog ikke lige, jeg skal have flere køkkenmaskiner ind i mit lille køkken, for der er simpelthen ikke plads. Kom også lige til at købe en gryde i fredags, men den må vist opbevares under sengen, Ups! Må prøve at snitte squashen i hånden eller med min grøntsagsskræller, for squash-spaghetti skal afprøves en dag. Dypper du det så bare kort i kogende vand eller?
      - frk. sveske

      Slet
    3. Er også selv ved at få problemer med at have plads til alt. For ikke så lang tid siden var vi nødt til at købe et ekstra opbevaringsskab til køkkenet til alle de ekstra maskiner vi har stående ;)

      Enten spiser jeg squash'en helt rå (den er jo blød indeni så minder allerede dér lidt om spapghetti) - ellers steger jeg den kort på en pande med en smule vand (meget lidt!). Har ikke prøvet at koge den i vand, så skal ikke kunne sige, om det bliver en succes eller ej. Men vil helt klart anbefale dig at prøve det - det er simpelthen så lækkert :)

      Slet
    4. Hej igen Amelia,
      Hehe ja, det er ikke sådan, når man er en ivrig køkken-entusiast. Der er desværre ikke plads til ekstra skab eller lignende i vores lille køkken. Bliver godt, når vi ikke længere skal bo til leje.
      Det har du ret i. Den bliver nok for slasket af at komme en tur i vand, så en hurtig tur på panden, vil jeg måske nok holde mig til.
      - frk. sveske

      Slet
  5. Kan det virkelig passe, at man skal blende den rå broccoli?

    PS: Første gang jeg er stødt på din blog - super gode sunde opskrifter, som jeg helt sikkert vil kaste mig ud i. Så tak for det :-)

    SvarSlet
  6. Hej Jimmi,
    Velkommen til ;-) Skønt med endnu en læser.
    Ja, den er god nok, broccolien skal blendes.
    Dejligt, du kan finde inspiration her og spørg endelig løs.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  7. Ai, undskyld den lange svartid:-) Dine pandekager ser virkelig også lækre ud, dem vil jeg prøve en dejlig weekendmorgen! Jeg lavede squashspaghettien ved ar skære den i meget tynde "plader" på langs, og så skære pladerne i helt, helt tynde strimler. Hvis man har et juliennejern, kan man jo lave "pladerne" med det. Har set Lise (fra Detskalsmageafnoget) bruger sit mandolinjern, men sådan et har jeg ikke, så jeg valgte bare den tidskrævende vej, men jeg elsker også at skære grøntsager (meget mærkelig hobby, I know):-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Trine,
      Det er helt okay.
      Må jeg også prøve, for afprøves skal det bestemt.
      - frk. sveske

      Slet