søndag den 4. september 2011

koldhævede pecanboller


Ferien lakker desværre mod enden, så jeg fik lyst til at forkæle kæresten og jeg selv med en gang morgenboller i dag. Valget faldt på disse grovboller fra 'Vidunderlig vegetar' af Susanne Engelstoft Rasmussen. De er oprindeligt med fyld af 5 tørrede figner (men dem jeg havde i skabet var desværre gået en del over datoen, så de så ikke så appetitlige ud og røg derfor i skraldespanden i stedet for i bollerne) og 50 g valnødder - jeg havde pecannødder i stedet, så det blev til 75 g af dem i stedet. De gav bollerne rigtig god og mild smag af nødder. Mm... I får opskriften, som jeg lavede den.

koldhævede pecanboller
(ca. 10 stk.)

12 g gær
½ l koldt vand
75 g grofthakkede pecannødder
1 spsk. salt
200 g grahamsmel
125 g rugmel
Ca. 200 g hvedemel
1½ spsk. olivenolie

dag 1:
1) Rør gæren ud i vandet.
2) Hak nødderne groft.
3) Tilsæt nødder, salt, grahamsmel og rør godt.
4) Tilsæt rugmel og rør grundigt.
5) Kom hvedemelet i lidt efter lidt til dejen har konsistens som tyk grød.
6) Hæld olien i og sæt film over skålen - lad dejen hæve på køl til næste morgen.

dag 2:
1) Tænd ovnen på 250 grader - sæt evt. en bradepande med vand i bunden, så bollerne bager med damp.
2) Sæt bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir med 2 skeer (tilsæt evt. mere hvedemel, hvis dejen er for tynd)
3) Bag bollerne ca. 15 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar