onsdag den 21. september 2011

tomat-/ostebrød med kamut


Kæresten havde taget bilen op til en kammerat i det nordjyske i dag, så jeg benyttede muligheden for at afprøve en opskrift, som jeg havde fundet hos Louise. Jeg skulle egentlig også have læst en masse i Jo Nesbøs Headhunterne, da vi nok skal ind og se filmen i morgen... Hmm... Det blev det ikke til da brødene og den medfølgende opvask endte med at sluge al min tid. Men de var det værd! Brødene smager rigtig godt, selv om jeg godt ville have haft lidt mindre hvidløgssmag - må se når de er kolde ellers er det en note til mig selv til næste gang.

tomat-/ostebrød

tomatdej
25 g gær
3 dl vand
1 spsk. salt
1 ds. tomatkoncentrat (af de små)
2 spsk. ketchup
3 tsk. tørret basilikum
3 tsk. tørret oregano
6-8 hakkede soltørrede tomater
250 g kamutmel
Ca. 250 g hvedemel

ostedej
25 g gær
4 dl vand
1 spsk. salt
½ tsk. cayennepeber
3 fed hvidløg
50 g smuldret feta
50 g parmesan
300 g kamutmel
Ca. 350 g hvedemel

fremgangsmåde:
1) For begge deje: Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt og derefter de øvrige ingredienser - hold lidt af hvedemelet tilbage. Ælt dejene godt og stil til hævning i ca. 30 min.
2) Del hver dej i to og rul dem ud i ca. 5 mm tykkelse. Tomatdejen lidt mindre end ostedejen og læg den oven på ostedejen. Rul sammen til en roulade. (Gøres nemmest på bagepapiret)
3) Lad brødene efterhæve 30-40 min.
4) Bag brødene ved 200 grader (180 grader varmluft) i ca. 15-25 min.

Det er første gang, jeg prøver kanutmelet, som gjorde dejen rigtig dejlig blød og elastisk. Desuden giver den mig en lidt bedre samvittighed, når det ikke er helt hvidt brød. Men.... brød er stadig noget, der skal spares på, når kiloene gerne skulle ryge af (det er lige præcis der min Kæmpe udfordring ligger, da jeg bare Elsker brød... Desværre).

1 kommentar:

  1. ved LCHF må man jo ikke få mel, kan der bruges mandelmel eller andet i denne opskrift i stedet?

    SvarSlet