søndag den 29. september 2013

hindbærsnitter med lakrids (LCHF)


Denne uges weekendtreat blev disse lækre snitter. Jeg elsker kombinationen af hindbær og lakrids, så det var nærmest oplagt at drysse de sprøde snitter med det syrlige fyld med lækkert lakridspulver fra Johan Bülow. Snitterne lavede jeg med udgangspunkt i denne opskrift. Disse blev dog lidt mindre grove, da jeg havde en rest fint købe-mandelmel fra Tyskland på lager, der røg i dejen, som den ene deciliter mandler. Desuden tænkte jeg, at lidt bagepulver ville give øget sprødhed sammen med lidt ekstra smør - og ganske rigtigt, det gav nogle lækre sprøde bunde.
Denne kage er ikke super-sød, men det kan du sagtens kompensere for ved at søde dejen ekstra, lave en sød syltetøj og/ eller toppe med sød glasur af SukrinMelis. Mine smagsløg har dog tilpasset sig det sukkerfrie liv, så en sød-sød kage ville hvine i mine tænder - denne har en tilpas sødme og syrlighed efter min smag.

hindbærsnitter med lakrids (LCHF)
(6 stk.)

bunde
2 dl mandler
1/2 dl solsikkekerner
1/2 dl alm. kokosmel
5-10 dråber flydende Stevia Vanille (kan udelades eller erstattes med SukrinMelis)
2 spsk fiberHUSK
1 tsk bagepulver
1 tsk vanillepulver
50 g smør
1 lille æg

fyld
hindbærsyltetøj (hindbær kogt ind med lidt sødemiddel og vanille)

topping
kokossmør
lakridspulver, gerne groft
frysetørret hindbær

fremgangsmåde:
1) Mal de tørre ingredienser til bundene til mel i en minihakker/ foodprocessor/ kaffekværn.
2) Tilsæt evt. sødemiddel sammen med fiber, bage- og vanillepulver.
3) Smuldrer smørret ud i de tørre ingredienser.
4) Saml til sidst dejen med ægget.
5) Rul dejen ud mellem to stykker husholdningsfilm.
6) Stik runde bunde ud med et glas eller udstikker - alternativ kan du rulle to aflange stænger.
7) Bag bundene ved 160 grader i 10 min. Skru derefter ned til 140 grader i ca. 5 min. til bundene er bagt sprøde og gyldne.
8) Lad bundene afkøle på en rist, inden de lægges sammen med hindbærsyltetøj.
9) Top med blødgjort kokossmør og drys med lakridspulver samt lidt frysetørret hindbær.
10) Opbevar de skønne kager i køligt en lufttæt beholder.

 

15 kommentarer:

  1. Hvor ser de bare lækre ud - perfekte til en solskinssøndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Prinsesse Suh,
      Præcis - det er lækkerier af første skuffe :-P
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Ååårh!

    Kan jeg erstatte solsikkekernerne? Jeg har før brugt dem i LCHF-bagværk og er ikke særlig vild med smagen de giver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sisse,
      Jeg tænker at du sagtens kan bruge sesamfrø eller andre frø/kerner i stedet for solsikkekernerne. Jeg synes dog ikke, de smager igennem her...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Uhm hvor ser det bare lækkert ud... Er kokossmør til at få i butikkerne, eller køber du det bare der hvor du henviser til... Det skal helt sikkert prøves :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina,
      Min Kvickly har fået kokossmør på hylden, men jeg køber det typisk i helsekosten.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. De er hermed sat på menuen til mit kommnede fødselsdagsselskab i efteråret <3 <3 <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Godt valg! Det er nemlig lækkerier.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Øj, hvor du frister! De ser virkelig lækre ud! :D

    Jeg er også fuldstændig tosset med hindbær/lakrids kombinationen. De komplementer altså hinanden helt fantastisk! Lidt ligesom bacon og fløde.. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      Beklager fristelsen, men de lever op til den - for de er lækre!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. sig mig er der en eller anden lækkeri forbandelse over bloggerne her til aften? - I sprøjte jo bare lækkerier ud ;)- heldigvis har jeg spist chokolademousse -så jeg fristes ikke til at gå i køkkenet LOL

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Puha, blogland er intet ifht. instagram på det punkt. Der skal man lige logge ud, hvis der er cravings, for fristelser er overalt.
      Chokolademousse lyder heller ikke dårligt. Bringer du ud her mandag formiddag? :-P
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Hvor kan man købe frysetørret hindbær?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte,
      Jeg har købt mine i Kop&Kande, men har efterfølgende også set dem i min lokale helsekostforretning. Ellers er de til at købe online også.
      God jagt.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. cureidea.com best keto calculator keto pure diet email address hundreds and planner of moviesGet the entire Diet Doctor encounter with unlimited low-carb and keto meal plans, shopping lists and much more with a free membership trial.NUTRITION FOR WEIGHT LOSA diet made up of vegetables primarily, chicken, seafood, beef, pork, fruit and nuts is paramount to sustainable fat loss. Eliminate processed prepackaged foods like chips, baked products, pizza, frozen foods and fast foods. it appears like it had been a live plant or animal recently, eat it. If it originates from a handbag or box and will survive on the shelf for weeks, avoid it. If you need accountability, keep a food journal. When you are working, pack healthy opt or lunches for restaurants that serve salads with large portions of meats.Staying hydrated can help spur fat loss. It will also keep you from consuming empty calories from beverages like sports activities and sodas drinks. diet analysis plus
    http://www.cureidea.com/

    SvarSlet