torsdag den 29. august 2013

LCHF kakaosnitter




Mandag var jo min fødselsdag, så der måtte lidt kage med på jobbet til kollegerne. De skal jo ikke snydes bare fordi jeg selv tager en pause fra 'det søde'. Heldigvis havde Christina for ganske nylig postet denne opskrift, så det var mere end oplagt at afprøve den ved den anledning. 
Kagen er heldigvis nem at lave og faldt i god jord. Kun en enkelt kunne godt have brugt et drys sukker på toppen. Det søde i kagen er primært marmeladen (læs: ifølge min smagsdommer aka ham den lækre herhjemme), men du kan selvfølgelig sagtens komme ekstra sødning i bund og/ eller topping, for en sødere kage. Opskriften får du i hvert fald lige her.

LCHF kakaosnitter
(32 stk.)

bund
6 æggeblommer
100 g kværnede mandler
4 spsk kokosfibre
100 g alm. kokosmel
100 g økologisk smeltet smør
2 spsk Sukrin Gold
2 tsk vanillepulver

marmelade
300 g blandet frugt - jeg brugte 1/3 jordbær og 2/3 hindbær fra frost

topping
6 æggehvider
4 spsk kokossukker
4 spsk kakao
200 g alm. kokosmel

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 160 grader.
2) Rør æggeblommerne godt med Sukrin Gold og vanillepulver.
3) Tilsæt de øvrige ingredienser til bunden.
4) Pres eller rul* dejen til bunden ud i mellemstor brandepande beklædt med bagepapir.
5) Forbag bunden i 10 min. til den tager lidt farve.
6) Kog imens bærerne til en tykkere masse.
7) Blend marmeladen ensartet med en stavblender.
8) Pisk æggehviderne stive med kokossukkeret.
9) Vend kokosmel og kakao i de stive hvider.
10) Fordel et jævnt lag marmelade på den forbagte bund.
11) Fordel dernæst kakao-kokos-toppingen øverst med en ske.
12) Bag kagen færdig 15-20 min. ved 160 grader.

*jeg endte med at rulle min ud på bagepapiret med husholdningsfilm over, så det ikke hang fast i kagerullen.




et styk bund klar til ovnen


lækker rød marmelade


kage klar til ovnen

kage klar til ganen


smagsprøve til smagsdommeren ;-)

...enjoy!

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Christina,
      Det var den vist også - har i hvert fald udsolgt.
      Tak for lækker opskrift.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Umm.. Den ser bare så lækkert ud, den må prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Ja, prøv den endelig. Faldt i hvert fald i god jord hos min omgangskreds.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvor er det pudsigt.. Har lige været hjemme ved min mor, og der havde hun bagt den samme slags kage, bare i old-fashion high-carb stil!! Det er ellers ikke lige en kage, man støder på hver dag! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      Ja, det var da lidt skægt.
      Jeg kan også mindes at jeg har fået og bagt den traditionelle hos min mor.
      Det er sådan en lidt tvistet hindbærsnitte, som er total yndlingskage - puha, det er mandag, der må fedt på menuen, så tanker om kage kan elimineres.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Kan denne ikke gå i ketose? Eller vil marmeladen ødelægge det?
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth,
      Det synes jeg er svært at sige - hvornår man er i ketose er jo meget individuelt. Nogle kan jo slippe af med frugt og nødder, hvis blot makrofordelingen er den samme, altså sammen andel fra fedt.
      Du må desværre nok prøve dig frem. Måske en god kom the med masser af kokosolie til, kan holde dig i ketosen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet