fredag den 16. august 2013

crispy coconut chicken


Torsdag aften skulle der noget hurtigt på menuen og da kæresten havde ordnet kylling, nuppede jeg lige et par fileter, som blev paneret i ristet kokos. Jeg har tidligere lavet kokoskylling med appelsin, som ikke var vendt i æg. Denne gang ville jeg dog gerne afprøve tippet med at vende kyllingen i loppefrøskaller, inden de paneres,  da det virkede super godt med fiskefileterne. Det var igen et hit med det tip, som gør paneringen mere som en sprød 'skal' på kyllingen - der ikke bare falder/ drysser af. Desuden kan du jo krydre din ristede kokos med lige hvad du har lyst til - jeg nøjedes dog med salt, da jeg gerne ville have en spicy, smagfuld og fed peanutdip til - den blev lavet stort set efter denne opskrift. Desværre fik den vist lige rigeligt varme, inden jeg fik den af, så den skilte, men smagen fejlede ikke noget.
Hermed et super alternativ til den ellers lækre flæskesværs-nuggets.

crispy coconut chicken
(2 pers.)

2 store kyllingebrystfileter
1 æg
1-2 spsk loppefrøskaller/ HUSK
100-150 g kokosmel (alm., groft)
1 tsk kokosolie
salt
evt. krydderier

fremgangsmåde:
1) Rist kokosmelet i kokosolie til det dufter og tager farve.
2) Del kyllingen i mindre stykker efter humør.
3) Pisk ægget sammen i en skål/ dyb tallerken med en gaffel.
4) Drys eller vend kyllingestykkerne i loppefrøskallerne - jeg dryssede det blot over på begge sider, mens de lå på skærebrættet.
5) Vend kyllingen i æg og derefter det ristede og krydrede kokosmel.
6) Læg på en bageplade beklædt med bagepapir.
7) Steg din crispy coconut kylling i ovnen ved 200 grader i 12-15 min. til kyllingen er gennemstegt.



Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Smager super dejligt og let at lave , men meget sødt . .

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det bliver lidt 'kokosmakron møder kylling' ;)

      Slet