søndag den 28. juli 2013

marinerede kyllingelår


Midt i søndagsforberedelserne til en ny uge - rengøringen er netop klaret, næste opgave er 'mealprep' - oven på en skøn weekend getaway med kæresten, skal I ikke snydes for et lille blogindlæg. 
I mit forsøg på at variere mine kødvalg en smule blev der torsdag aften eksperimenteret med kylling med skind. Det lyder måske helt mærkeligt i andre folks øre, men det er ikke noget, jeg har spist, siden jeg var barn. Jeg har ikke brudt mig om ben i min kylling og skindet spiste jeg i hvert fald slet ikke. Ikke desto mindre var tanken om sprød kylling begyndt at tiltrække mig og en bakke kyllingeunderlår røg derfor i kurven under indkøbene til denne uge. Kyllingefileterne har ellers altid været min følgesvend, men på det seneste er de mest blevet spist kolde og rørt med mayo til en gang kyllingesalat. De får nu konkurrence af disse lækkerier, for det blev virkelig nogle lækre lår, som jeg havde lokket kæresten til at marinere om formiddagen, så de kunne trække seks-syv timer.

marinerede kyllingelår
(2-3 pers.)

1 bk kyllingeunderlår (ca. 700 g)
salt

marinade
1 dl tamari (glutenfri soya)
3 tsk paprika (evt. røget paprika)
2 tsk hotsauce/ stærk chilisauce
friskkværnet peber

fremgangsmåde:
1) Rør ingredienserne til marinaden sammen i en skål.
2) Dup kyllingelårene tørre med køkkenrulle.
3) Kom lårene i en pose sammen med marinaden og læg på køl minimum en time.
4) Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
5) Læg de marinerede kyllingelår i et ildfast fad, pensl evt. med overskydende marinade.
6) Krævn en smule groft salt over lårene, inden de sættes i ovnen.
7) Steg kyllingelårene ved 180 grader varmluft i 40-45 min. til de er gennemstegte.

Servér for eksempel med lækker blomkålscoucous og coleslaw.


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar