søndag den 29. juni 2014

fennikelfræs | fennikelsalat med balsamico, chokolade & pinjekerner


Fennikelfræs? Lyder måske ikke yderst appetitligt, men det er det! I hvert fald, hvis du som jeg er vild med fennikel og chokolade (læs: who am I kidding - everyone likes chocolate). Chokolade i salat argh... tænker du måske, men lad tvivlen komme den til gode og nyd denne salat for dens mange smagsnuancer. Bitterhed fra balsamicoeddiken, sødme fra rosiner og chokolade, friskhed fra den sprøde og saftige fennikel og nøddesmag fra pinjekernerne. Kan jeg sælge den meget bedre?
Salaten kommer fra Anna Bogdanovas hånd og den er perfekt til at få en masse grønt indenbords, da den slet ikke smager af grønt ;) Jeg nød en stor portion til morgenmad lørdag morgen med chiagrød 'on the side'. Jeg blev dog så mættet af chokoladesmagen (læs: wtf?!), at min chiagrød med cacao røg tilbage på køl.

'fennikelfræs'
(1 stor skål)

2-3 fennikelhoveder
balsamico efter smag
en god sjat nøddeolie fx macadamiaolie (kan udelades)
1 tsk vanillepulver
1 spsk lakridsrodspulver/ rå lakridspulver
et drys salt
1 håndfuld mørke rosiner
20-30 gram mørk chokolade 85 %
3-4 spsk pinjekerner

fremgangsmåde:
1) Snit fennikel fint på et mandolinjern eller i hånden.
2) Kom fennikel i en stor skål og kram den let, så den bliver saftig.
3) Hæld balsamico og olie over og vend rundt.
4) Drys med vanille, lakrids, salt og rosiner.
5) Hak chokoladen groft.
6) Rist pinjekerner på en varm pande til de tager farve.
7) Hæld de lune kerner ned oven på den hakkede chokolade, så den smelter lidt.
8) Vend det hele godt rundt og servér.



Velbekomme!

9 kommentarer:

  1. Jeg ved ikke hvorfor, men det her tiltaler mig usandsynligt meget selvom det lyder lidt sært!
    Hvor lang tid var du mæt/mærkede du fraværet af sult efter du havde spist den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde jeg det også - men den bliver så meget en genganger hos mig. Den er allerede lavet to gange i løbet af weekenden. Satsede ikke lige på den store portion, da jeg jo ikke kendte smagen, men jeg er overbevist. Love it! Prøv den!
      Årh, jeg fik jo en smagsprøve på det søde stenalderbrød cirka 3-4 timer senere. Men 3-4 timers mæthed på grøntsager, synes jeg bestemt ikke er dårligt (og jeg havde lavet første portion uden olie) ;)
      Lad mig endelig høre dine erfaringer med salaten - hvis du giver den et forsøg.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det er så underligt, at jeg bliver nødt til at prøve det! ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad mig endelig høre, hvad du synes.
      (jeg tror ikke, du fortryder det).
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Skulle da lige prøve den fennikelfræs. Det var så desværre,en af de værre ting jeg har smagt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, sådan er vi jo så forskellige.
      Tak for din tilbagemelding.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Endelig fandt jeg en opskrift på den fennikelfræs Anna tit omtaler. Jeg elsker fennikel, og det her lyder godt nok sjovt. Tak og god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak da og velkommen forbi herinde på min blog ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Godmorgen søde sveske.

    Så fik jeg endelig prøvet den berømte og berygtede fennikelfræs....
    Og OMG!!! I love it!!!
    Jeg lavede en stor portion igår aftens og har spist resten her til morgen sammen med min moccachiagrød - perfekt match! Jeg lavede den uden vanillepulver, da den nok ellers ville blive for sød til min smag og den var bare SÅ god! Uhm for en lækker smagskombination!
    Tak for at dele den sveske - det bliver stensikkert en genganger her hos mig også !!!

    Ha en dejlig dag
    Kram maria

    SvarSlet