fredag den 4. januar 2013

hverdagskødsauce og spiralidebut


Torsdag aften stod den endelig på kødsovs. Det har jeg haft lyst til siden jul, hvor jeg fik min lækre nye køkken-gadget til at lave de flotte spaghetti-strimler af squash og andet grønt. Det hjælp så ikke at læse om alle de lækre variationsmuligheder hos Henriette forleden. Herhjemme blev det dog til en variation over køleskabets indhold. Og tilbehøret blev lækker spaghetti af squash og lidt gulerod lavet på min nye Lurch Spirali, som jeg var så heldig at få i julegave.

hverdagskødsauce
(stor portion)

1 spsk kokosolie
1 stort rødløg
3 fed hvidløg
800 g hakket oksekød 7-12 %
1 fl Urtekram mosede tomater
1 lille ds tomatpuré (70 g)
3 dl vand/bouillon (2 tsk Herbamare)
1 peberfrugt (kan udelades)
200 g små tomater (kan udelades)
paprika
oregano
basilikum
chilipulver
urtesalt

fremgangsmåde:
1) Skær rødløg, peberfrugt og tomater i små tern.
2) Pil hvidløg og giv dem et tryk med bladet af en kniv.
3) Varm kokosolien op i en stor tykbundet gryde og svits løg, hvidløg og krydderierne heri.
4) Tilsæt kødet og svits til det er godt brunet.
5) Kom de mosede tomater, bouillon/vand og grøntsager i gryden.
6) Lad saucen simre ved middelvarme i min. 30 min. (jo længe des bedre).
7) Servér saucen på toppen af 'grøn' spaghetti - med et lækkert drys revet fed ost.
 

 

8 kommentarer:

  1. Mums det ser lækkert ud!

    //Emilie
    http://gravidmedlupus.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emilie,
      Det var lækker aftensmad.
      God aften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. ;) er du så glad for din spiral dims ???
    og har du linket til købsted.
    KH

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Den fungerer efter hensigten. Kæresten var helt vild med det nye legetøj - total fornøjelse.
      Jeg fik den i julegave, men den er købt hos rawandmore.dk
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Super - den skal på listen over uundværlige dimser der kunne være sjove ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      Ja, sådan en må du da have. Der skal dog beregnes lidt opvask, hvis du er uden opvaskemaskine, som os...
      God aften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Spiser du den "grønne spaghetti" rå, som den er, eller tilbereder du det på nogen måde?

    Jeg har netop sat spiral-dimsen på ønskesedlen til min fødselsdag i marts, hvis jeg da ikke når at købe den selv inden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah,
      Jeg spiser den grønne pasta helt rå.
      God plan! Jeg tror i hvert fald, at jeg bliver glad for den.
      God aften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet