søndag den 6. januar 2013

mexican pulled chicken


Variationer over kylling er populære herhjemme, da den der kedeligt stegte og tørre brystfilet ikke er et hit hos mig. Faktisk så undværer jeg hellere proteinerne end sådan en tør og kedelig omgang kylling, men det går jo ikke(!). Der skal proteiner til for at blive stor og stærk. Jeg går på ingen måde efter to gram per kilo kropsvægt, da det slet ikke er naturligt for mig at spise meget kød. De animalske proteiner er dog rigtig gode til at øge mætheden og holde blodsukkeret i skak. Jeg har tidligere haft semi-vegetariske tendenser, men da jeg efterhånden har luget de typiske proteinkilder for vegetarer (læs: bælgfrugterne) ud af min kost på grund af deres høje stivelsesindhold, er det nødvendigt med fokus på at få noget kød. Derfor skal den fødevaregruppe helst være repræsenteret i mine måltider - morgen, middag og aften. Til morgenmad bliver det dog typisk i form af æg - måske rester af aftensmaden skal afprøves igen...

Nå, det var lidt en anden snak, men denne 'pulled' variation af kylling skal I helt sikkert ikke snydes for. Jeg blev inspireret af opskriften hos emilybites. Jeg vil dog sige, at du roligt kan skrue op for mængderne af krydderier, da vi måtte tilsætte en del ved tilsmagningen før servering. Derfor vil jeg tillade mig at angive lidt cirka mængder på krydderierne i opskriften her.

mexican pulled chicken
(2-3 pers.)

sauce
2-3 dl hakkede tomater fra dåse/ tomatsauce
evt. 1 lille ds tomatpuré (á 70 g)
2 tsk hvidvinseddike
3-5 fed hvidløg
4 tsk chilipulver
1 spsk spidskommen
1-2 spsk oregano
2 tsk urtesalt
½ tsk Sukrin+
salt + peber

500 g kyllingefilet
1 lille løg
1 spsk kokosolie

fremgangsmåde:
1) Blend alle ingredienserne til saucen sammen i minihakkeren.
2) Skær løget i små tern.
3) Varm olien op i en gryde med stor bund eller en sautérpande.
4) Svits løgene i olien til de er gennemsigtige.
5) Steg kyllingebrysterne 3 min. på hver side i gryden sammen med løgene.
6) Hæld saucen over kyllingen og bring i kog.
7) Lad kyllingen simre i saucen i ca. 20 min. til den er helt mør.
8) Tag kyllingen op og træk kødet fra hinanden med to gafler.
9) Kom den 'pulled' kylling tilbage i saucen og varm igennem 5 min. og smag til med salt, peber og evt. ekstra krydderier.

Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Det lyder super lækkert! Nu har jeg godt nok lavet madplan til den kommende uge, men i næste uge, kommer den altså på :-)
    PS. Har lige lavet den lækre chicken marsala igen her i weekenden, og den er altså himmelsK! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Hvor er du god, at du har lavet madplan. Lige nu skal jeg vist bare være glad for, at aftenens menu er på plads. Den må jeg vist hellere ud af se på. Kæresten er ude og lege håndværker, så den kunne jo være klar, når han kommer hjem.
      Deler du måske din madplan på bloggen til inspiration for sådan en som mig, der bare ikke kan få skrevet en madplan ned - hmm!
      Dejligt, du er blevet så vild med den opskrift.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg har netop lige delt madplanen :-)
      Jeg synes det letter super meget i hverdagen med en madplan(siger den travle humaniora studerende med 12 timer i ugen, høhø).
      Det gør det også væsentligt nemmere for mig, ikke at falde i nogen fælder, hvis maden på forhånd er planlagt. Og så sparer jeg penge på det, og det er jeg stor fan af ;-)

      Men som en af fyrene fra studiet siger: "jamen, hvordan i al verden ved du, hvad du har lyst til at spise på fredag??" Nogen kan slet ikke forestille sig at skulle leve på den måde, jeg tror han synes jeg er det mest anti-spontane menneske han kender, men jeg nyder nu hr. og fru. DK livet med min madplan ;-)

      Slet
    3. Hej Vikki,
      Det er så fint og sikke du har været god og forberedt ugens grønne indslag. Fik jeg slet ikke gjort i går, øv! Og du har helt ret mht. madplanen - den spare tid og penge og mange tanker. Jeg ved fx ikke lige, hvad vi skal have i dag, så det ligger så i baghovedet og ulmer/ belaster.
      Skæg kommentar, men jeg har også haft det meget som fyren. Derfor har jeg sjældent skrevet dage på madplanen, men blot plukket fra den i løbet af ugen efter humør...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det er faktisk også kun anden gang siden jeg fik min vidundermaskine, at det er lykkedes mig at få det gjort - men det er altså super nemt. Især i de her uger hvor jeg går hjemme, så gør det det altså bare super nemt, at få lidt ekstra grønt til frokost, når det nu alligevel er der :-)

    Altså, han har jo også ret - jeg ved ikke hvad jeg vil have på fredag, og nogle gange er det også lidt trælst - men det er alligevel det værd. Og engang i mellem bytter jeg også lidt rundt på dagene efter behov :-)
    Og hvis der er taget oksekød op af fryseren, kan det jo i tilfælde at manglende lyst til lasagne, bruges til hakkebøffer i stedet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      Jeg ejer jo desværre endnu ikke en vidundermaskine/ foodprocessor, så hos mig må der håndkraft til - godt jeg kun skal forberede til 1-2 pers.
      Ja, det er jo bare rart, at der er taget kød op og det kan være med til at afgøre menuen...
      KH
      - frk. sveske

      Slet