lørdag den 25. oktober 2014

morgenmadsdessert | chia-æble-trifli


Weekendmorgen = tid til dessert? I såfald vil jeg gerne opfordre til at afprøve en af mine pt favoritter.
 
Chiagrøden er virkelig vokset på mig - og siden æblerne kom i sæson er kombinationen af cremet chiagrød og syrlig usødet æblemos blevet en favorit på morgenbordet hos mig. Jeg laver desserten a la trifli - altså lagt i lag og tilført lidt nøddeknas. 
Desserten minder meget om denne, men det gode ved chiagrøden er, at den er mælkefri og så kan konsistensen blive dejlig fast og cremet, så mit savn til flødeskum elemineres.
By the way... Se desuden lige mine flotte nye glas - perfekt til dessert - og købt med guldmærker i føtex/ Bilka. 

Vil du forkæles med lidt sødt helt uden sukker, men fuld af smag og lækre ingredienser? så må du afprøve denne lille dessert, som kan nydes morgen, middag, aften. 

chia-æble-trifli

(dessert til to)

chiagrød
1 1/2 dl kokosmælk
2 spsk chiafrø


nøddeknas - et mellemstort syltetøjsglas
en god klat smør
4 små håndfulde blandede nødder (fx mandler, valnødder, pecannødder, hasselnødder)
2 spsk Sukrin Gold

fremgangsmåde:
1) Rør ingredienserne til chiagrøden sammen og lad den stå på køl minimum et par timer - gerne til næste morgen.
2) Rør chiagrøden igennem - tilpas evt. konsistensen med ekstra kokosmælk.
3) Smelt smørret til nøddeknasen på en pande.
4) Hak nødderne groft og rist til de dufter og tager farve.
5) Tilsæt Sukrin Gold og rør godt.
6) tag nøddeknasen af varmen og hæld den ud på et stykke bagepapir til afkøling.
7) Saml nu din trifli.
8) Læg æblemos, knas og chiagrød i lag i to glas - slut med æblemos og knas på toppen.



...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

4 kommentarer:

  1. Uhm, lækkert!
    Rigtig god lørdag, søde.
    KH
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Det er så lækker en dessert - må lige have sat chiagrød over, så jeg kan få en portion i morgen tidlig, tror jeg. Der er nemlig taget æblemos ud af fryseren.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Øj, hvor lækkert, det skal jeg da klart prøve med min nylavede müsli. Perfekt kombi, tænker jeg! :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia!
      Helt sikkert en perfekt kombi ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet