onsdag den 8. oktober 2014

madbudget september 2014

 

Bedre sent end aldrig kan man vist roligt sige om mine budget-indlæg herinde, men med dette indlæg for september er tråden samlet op igen. Jeg vil ikke love, at jeg kan holde de gode takter, men jeg skal nok vende tilbage til disse indlæg før eller siden. Det løbende regnskab (i Excel - ja ja, jeg er en smule arbejdsskadet) går det nemlig fint med at holde. Derfor vil jeg også gerne dele vores madbudget med jer herinde. Det er sjovt at se udviklingen over tid i de forskellige kategorier, samt hvordan det samlede forbrug svinger med kostvalg, begivenheder m.m.

Overordnet så ligner fordelingen i september meget den for august-måned. De små nuancer har dog også noget at sige.

Frugt&Grønt-andelen er gået en smule tilbage. Jeg synes dog ikke, at jeg har sparet på det grønne, tværtimod. Heldigvis har der været gode tilbud på økologisk grønt flere gange i løbet af måneden. Lidt mindre andel kan måske også være følge af dage med mindre lyst til madlavning - om aftenen.

Kød-andelen er på den anden side gået lidt frem. Der tømmes stadig ud i fryseren, men forbruget af kylling til kærestens madpakker er rimelig konstant. Nærmere forklaring på øget andel i denne kategori kan jeg ikke lige finde.

Oven på en august med fejring af fødselsdag og dertilhørende mejeriprodukter aka ost i diverse afskygninger på visit i min kost, så glæder det mig, at se andelen af mejeri går lidt tilbage i september. Jeg har ikke sluppet mælkeprodukterne helt, men æg indgår også i denne andel hos mig. Og forbruget af æg er ret konstant - heldigvis har vi jo fået en ægge-pusher på banen, så der spares nogle penge på det der ægge-forbrug, skønt.

Jeg ville i samme ombæring gerne kunne berette om en stor nedgang i andelen, der bruges på Diverse/fornøjelse, men det er ikke helt tilfældet. Faktisk er den andel gået lidt frem. Ja ja, jeg har købt chokoladelager, når føtex og Bilka har haft øko-rabat, for man må aldrig gå ned på chokolade (!). Sammen med carbs-andelen røber fornøjelse nok også, at jeg har eksperimenteret med 'festmåltider'  a la Anna B. Vi har også fået flere søde lækkerier i måneden der er gået end ellers, men sådanne perioder kan der jo komme. Livet leves, og vi nyder masser af god mad af gode råvarer.

Månedens samlede forbrug er dog heldigvis nedadgående. Ikke fordi vi sparer på noget, men jeg praktiserer fortsat lidt oprydning i vores fryser. Sikke mange mærkelige ting, man kan finde på at fryse ned i små bøtter, skulle jeg hilse at sige. Det kræver fantasi i madlavningen, men sådan kan jeg jo lide det. Og så føles oprydning altså bare skønt - også i fryserens skuffer. Det lykkedes os dermed at komme igennem september med et forbrug på 2.642,92 kr. Det er første gang længe, at det har ligget så lavt og jeg forventer bestemt ikke, at den tendens fortsætter, men kan vi finde et leje midt imellem 4.500 og 2.500 kr., så er jeg godt tilfreds.
Andelen af økologi er heller ikke uvæsentlig og rammer i september samme niveau, som august, nemlig 65 %. Igen et godt stykke over de 50 %, så det kan jeg også kun glædes over.

Øko-andelen for september ramte: 65 %.

Det samlede forbrug for september landede på: kr. 2.641,92



4 kommentarer:

  1. Er det for 2 personer og alle dagens måltider? Det lyder helt vildt, når jeg tænker på, at du prioriterer grønt, økologi og protein. Vi er også 2 og bruger nok nærmere 5000 *indsæt smiley, der taber kæben*

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det er det - men vil også sige, at den fryser var meget fuld og vi har brugt meget derfra... Kigger du på de tidligere måneder, så kan vi heller ikke slippe igennem med 2500 kr. men nærmere 4500 kr. for 2 pers.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det er godt gået alligevel! Du er min helt :) Jeg har efterhånden også lært at spise mere kål og gulerødder i stedet for røde pebre, sukkerærter og jordbær. Det kan godt lade sig gøre at leve sundt og fortrinsvist økologisk, hvis man tænker over sine vaner/indkøb. Jeg har også en æggepusher på arbejde, som sparer mig for mange penge! Halleluja for billige, fritgående æg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da skønt - jeg er glad for at kunne inspirere igennem dette medie og ikke mindst til at øge indtaget af grønt.
      En æggepusher er bare SÅ godt - jeg er virkelig også glad for, at vi kan spare nogle penge der.
      KH
      - frk. sveske

      Slet