torsdag den 28. februar 2013

hjemmelavede proteinbarer med banan & kokos



I mandags postede Morten disse nemme low carb proteinbarer på proteinopskrifter.dk. Dem måtte jeg da bare lave, så massen blev mikset sammen mandag aften og stod så på frost til i dagen efter, hvor der røg en omgang chokoladeovertræk på. Jeg har tidligere købt og spist mange af de færdiglavede proteinbarer, da jeg bevægede mig ind i fitnesscentret og high protein diet var hittet. Men de indeholder en del ikke så naturlige ingredienser, så de er røget ud af min kost efter jeg har fået fokus på rigtig mad. Proteinpulver bruger jeg dog fortsat og det er jo en god ingrediens til det formål at lave egne barer.
Jeg har altid været vild med dem med banansmag og da jeg fortsat har bananer, som skal bruges var opskriften lige i øjet. Det er smagen også, hvis du som jeg er vild med banan. Konsistensen var også lige mig, fast men ikke tør. Kunne måske foretrække en mere sej konsistens, som protein 'snøflerne', men jeg er ikke færdig med at eksperitere med opskriften og afprøve yderligere hjemmelavede barer.

hjemmelavede proteinbarer med banan & kokos
(4 stk.)

1 mellemstor banan (ca. 100 g)
40 g proteinpulver med vanillesmag
50 g kokosfiber
10 g SukrinMelis
20 g kokosmel

40-50 g mørk chokolade 86 %

fremgangsmåde:
1) Mos bananen med en gaffel.
2) Bland de tørre ingredienser i bananmosen. Nemmest at ælte det sammen med fingrene til det samler sig.
3) Form fire barer af massen og stil den køligt eller på frost, mens chokoladen smeltes.
4) Smelt chokoladen over vandbad.
5) Overtræk de fire barer med chokoladen. Evt. ved at pensle chokoladen på.



...enjoy!

3 kommentarer:

  1. Nogen ide om man kan bruge noget andet end sukrinmelis? evt 'male' noget andet eller er der en egenskab i deres 'melis' som ikke findes i de andre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annika,
      Jeg har faktisk udeladt det i anden portion, da jeg synes bananen og overtrækket søder tilpas nok.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Super - håber at lave det en af dagene i så fald :)

      Slet