lørdag den 21. april 2012

sprød rødbedesalat med brombær


Der var stadig rødbeder i mit køleskab efter jeg lavede rødbedemuffins den anden dag og denne salat har været på 'to try'-listen noget tid, derfor var det oplagt at afprøve den her til aften. Jeg har set den på Kvicklys opskriftsside 'SPISEtid' - her. Den er rigtig lækker. Brombær og solbær gør sig virkelig godt sammen med de rå rødbeder. Hermed endnu en lækker råkost til samlingen.

sprød rødbedesalat med brombær
(2 pers.)

250-300 g rødbeder
2 spsk balsamico
1 spsk agavesirup eller flydende honning
½ tsk revet citronskal
saft af ½ appelsin
½-1 spsk olivenolie
salt og peber
3 håndfulde frisk spinat
lille håndfuld mandler
100 g brombær, helst friske*

*jeg brugte brombær og en rest solbær (optøet fra frost)

fremgangsmåde:
1) Riv rødbederne på et groft rivejern eller et mandolinjern i små stænger.
2) Bland balsamico, agavesirup/ honning, citronskal, appelsinsaft og olie - vend i rødbederne og lad det trække, mens resten af salaten laves.
3) Rist mandlerne på en tør pande til de tager farve og hak dem groft.
4) Skyl spinaten grundigt og skær den i grove strimler - vend i rødbederne.
5) Top salaten med brombær og mandler.

2 kommentarer:

  1. Ser superlækkert ud!

    Hvordan har du det med
    Rodfrugter? Jeg har nemlig undgået dem i denne kornfri uge. Ved godt at rå gulerødder har et lavere GI end opvarmede, ved du, om det også gælder rødbeder?
    /Trine

    SvarSlet
  2. Hej Trine,
    Jeg har også udgået dem undtagen de rå gulerødder. Jeg havde fået købt rødbederne inden den kornfri uge, da jeg havde kig på denne salat. Gulerødder og rødbeder er nok de eneste rodfrugter, jeg ikke vil undværer. Begge spiser jeg dog typisk rå - altid gulerødder, da jeg ikke kan lide dem, hvis de er varme.
    - frk. sveske

    SvarSlet