mandag den 14. juli 2014

skyhøj forbrænding uge 6 (28.2014)

mandag: dag 1
opvarmning Bretzel
styrke Walk-outs/ Swings 2 2/3 runder (eftermiddag)
post workout meal risprotein-shake, 3 riskiks, 1 daddel og lidt tomat/ banan

tirsdag: dag 2
cardio 4,2 km powerwalk (morgen)
opvarmning rulleøvelse + baldeløft
styrke Goblet Squat/ Push Press 4 runder (eftermiddag)
post workout meal risprotein-shake, 3 riskiks, 1 daddel, 10 g mørk chokolade + lidt PB

onsdag: dag 3
cardio 4,2 km powerwalk (morgen)

torsdag: dag 4
opvarmning 360 graders vejrtrækning + Bretzel
styrke Walk-outs/ Swings 2 2/3 runder
cardio 4,8 km powerwalk (eftermiddag)
post workout meal risprotein-shake, 3 riskiks med skrabet PB + jordbær

fredag: dag 5
cardio 4,3 km powerwalk (morgen)
opvarmning rulleøvelse over- og underkrop
styrke Goblet Squat/ Push Press 4 runder (eftermiddag)
post workout meal risprotein-shake, 2 dadler med hasselnøddesmør + 10 g mørk chokolade

lørdag: dag 6
cardio 6 km powerwalk (morgen)

søndag: dag 7
cardio 6 km powerwalk (morgen)

Det var så uge 6 på min vej mod skyhøj forbrænding. Overskriften for uge 6 er; 'Af med fedtet'.
Jeg er stadig meget glad for træningen og elsker at kunne klare den på én effektiv time om ugen. Denne uge har budt på ekstra aktivitet - hos mig i form af powerwalks. Jeg har forsøgt mig med de tidlige gåture på tom mave for at sætte skub i fedtforbrændingen. Appetitten har artet sig nogenlunde på den bekostning (host host... lidt for mange snacks). Powerwalks'ene ligger dog lige tidligt nok på hverdage, så de kommer på programmet efter lyst og overkud, da jeg også prioriterer min søvn højt.
Jeg glæder mig nu til ekstra udfordrende træning med min kettlebell i den kommende uge, uge 7.

I uge 6 foreslår Anna B også mindre mad, men det punkt har ligget lidt i baggrunden/ baghovedet hos mig. Jeg er ikke interesseret i at faste, men vil gerne luge ud i snacks'ene igen og kun spise mig 80 % mæt ved måltiderne. Fire måltider er passende for mig og snack efter aftensmad må gerne blive ved weekenderne. Sidstnævnte 'snacks' er jeg meget bevidst om, da netop de gængse snacks (læs: chokolade, nødder m.m.) kan trigge mit gamle overspisningsmønster. På det punkt er jeg godt i gang med den mentale detox, som der lægges op til i uge 6. Jeg forsøger virkelig at lytte til mine mæthedssignaler og har da også undladt at tømme min tallerken et par gange i denne uge - det er stort fremskridt.

Jeg har prøvet at notere mine måltider efter træning i denne uge, for eventuelt at lure et mønster i mit blodsukker, men det er ikke rigtig muligt. De hurtige kulhydrater skaber umiddelbart en ro i/på kroppen, men mit blodsukker går altså ikke helt fri...hmm... Min tanke er egentlig, om mine efter-trænings-måltider er for små? Jeg skulle gå efter 1½ portion protein + 2 portioner hurtige kulhydrater for min forbrændingstype, men i virkeligheden får jeg nok nærmere 1 portion protein og 1-1½ portion kulhydrat. Mine måltider over middag ligger dog ret tæt, så jeg synes, det er svært med et stort måltid der om eftermiddagen, hvor jeg faktisk er på vej i køkkenet for at lave aftensmad (læs: der er eneste fælles måltid med kæresten). Lidt input og erfaring er velkomne her.

Restitutions-delen har det været småt med i denne uge ud over opvarmningen - i hvert fald med de øvelser, der er præsenteret tidligere i processen; vejrtrækningsøvelser, automeditation m.m. De tages dog uden tvivl med videre. Det er skønt med den slags værktøjer i bagagen. Manglende 'aktiv' restitution beviser meget godt, at det ikke er blevet en vane på bare en-to uger. Den vane vil jeg gerne have skabt for fremtiden, for som Anna B skriver, så virker vane og påmindelser bedre end den flyvske motivation. Det gælder for alle delelementerne i forløbet. Det gælder om at putte det ind i dagligdagen som en naturlig del, så det bliver lige så selvfølgeligt som at børste tænder.

Det er bare skønt at have fået fat i noget rigtigt for mig, som jeg kan tage med videre. Anna B's tilgang til træning og sundhed har ændret min opfattelse af min krop og sund træning af den. Det føles fantastisk at spise mere/ meget og bevæge sig mindre/ mere effektivt. I like!

God træning!

4 kommentarer:

  1. Uhhh, den er svær.
    Jeg synes også det er svært, med et eftertræningsmåltid om eftermiddagen, fordi jeg trives bedst med tidlig aftensmad.
    Umiddelbart tænker jeg, at du er nødt til at forsøge, at spise et stort eftertræningsmåltid, så du kan se, om det gør en forskel. Så kan du måske rykke aftensmaden en halv til en hel time eller bare spise lidt mindre, hvis der ikke er plads til den normale portion?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Ja, den er nemlig svær. Aftensmad bliver dog sjældent tidlig hos os, da kæresten også træner efter arbejde, men de kommer til at ligge lidt tæt alligevel.
      Du har nok ret mht. efter-trænings-måltidet, da Anna B også skriver, det gerne skal/ må være dagens største måltid. Så må aftensmaden tilpasses derefter.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej Sveske
    Spændende læsning om din og Vikkis nye træning og kost - det virker som om du har fundet lidt ro i både maden og træningen - dejligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Jeg har fundet rigtig meget ro - jeg elsker det! Den tankegang er rykket ind hos mig for at blive. Med tiden lærer jeg nok alle de gode tiltag, som Anna præsenterer i bogen, men baby-steps og nyd processen ftw.
      KH
      - frk. sveske

      Slet