mandag den 26. januar 2015

sukkerfri cookies med hasselnødder & chokolade


Cookies! Den lille kage til den søde tand. Min snack-tendens er ikke blevet nemmere at holde i hævd her i graviditeten. Jeg forsøger dog at holde kagebagningen til weekenden. I sidste uge bagte jeg de lækre syrlige citronsnitter og der røg da også nogle snitter i fryseren. Derfor var det egentlig ikke planen, at der skulle bages søde sager i den forgangne weekend. Lysten til cookies overmandede mig dog, så cookies blev det alligevel til.

Disse cookies er ikke sprøde sprøde, men får en god skorpe og er dejlig chewy midte. Den svære prøve er at lade dem afkøle helt i køleskabet, inden den nydes. Direkte fra ovnen er de nemlig bløde og porøse - og smagen har slet ikke sag sig. Så hav tålmodighed, det lønner sig for disse cookies.

sukkerfri cookies med hasselnødder & chokolade

(12 stk.)

100 g økologisk saltet smør
2 spsk Sukrin Gold
1 spsk kakaopulver
½ tsk bagepulver
1 lille æg
40-50 g mørk chokolade 85 %
en lille håndfuld hasselnødder

fremgangsmåde:
1) Pisk det bløde smør med Sukrin Gold.
2) Tilsæt de tørre ingredienser og pisk godt.
3) Kom nøddesmør og æg i dejen.
4) Hak chokolade og hasselnødder groft og rør det i dejen med en ske.
5) Sæt klatter af dejen på en bageplade beklædt med bagepapir. Der skal være god plads mellem kagerne, da de flyder ud under bagning.
6) Bag cookies'ene 10-12 min. ved 180 grader. Lad dem bage færdig på den varme bageplade, inden de sættes i køleskabet og afkøles helt.











...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

3 kommentarer:

  1. Århh manner, de ser lækre ud! Send lige et par stykker til Fyn, tak :) !
    KH
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Du skal være så velkommen i Vejle - så bager jeg en portion ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Dem har jeg lyst til at lave lige nu! Men ak, jeg har ingen nøddesmør - kan jeg bruge noget andet?

    SvarSlet