søndag den 21. december 2014

4. søndag i advent | nougatbider med ristede hasselnødder


4. søndag i advent.

Det er snart jul!
Nøj, jeg glæder mig til de mange hyggestunder med familien. Og her vil jeg gerne selv medbringe lidt mindre sukkerholdige julegodter, som supplement til de mere traditionelle godter. Jeg er dog ret sikker på, at slikfadet hos mine forældre nok skal fange min opmærksomhed uanset.

Når det er sagt, så kan det ikke smages på disse lækre nougatbider, at de stort set ikke indeholder sukker - jeg har lavet nougaten med mørk chokolade 70 % og overtrukket med mørk chokolade 85 %, som begge indeholder en smule sukker. Det tager jeg dog med - da de sukkerfrie varianter typisk indeholder en masse tilsætninger og sødemidler. Det er en smagssag - og disse kan selvfølgelig sagtens laves helt uden sukker med sukkerfri chokolade.


nougatbider med ristede hasselnødder

(ca. 20 stk.)

nougat
75 g mørk chokolade 85 %

fyld
en stor håndfuld ristede og afskallede hasselnødder

overtræk
100-150 g mørk chokolade 85 %

fremgangsmåde:
1) Start gerne dagen før, så nougaten kan stivne på køl natten over.
2) Smelt chokoladen til nougaten over vandbad.
3) Tilsæt hasselnøddesmørret og rør til en helt ensartet masse.
4) Kom hasselnødderne i bunden af en lille form, dækket med husholdningsfilm.
5) Hæld nougaten over og sæt på køl til den har sat sig - gerne til dagen efter.
6) Skær den kolde nougat i mundrette bider og overtræk med smeltet mørk chokolade.

tip!
Nougaten (med eller uden nødder) kan sagtens laves i god tid og opbevares på frost. Lad den blot tø en smule, inden den skæres ud, så den ikke splintres.


 

Glædelig 4. søndag i advent!

P.S. Du finder meget mere inspiration til julens konfekt, andre godter og julelækkerier under kategorien 'jul'.

_____
Indlægget indeholder affliliatelinks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar