mandag den 9. december 2013

om svigtende mad-kreativitet og en gang kyllingedeller med spark i

Jeg spiser stadig lækker LCHF-mad, selv om det ikke er synligt herinde. Skulle det være gået nogens næse forbi, så har vi fået nyt domicil og selv her på den anden side af selve flytningen er der mange løse ender at binde sammen. Alt sammen noget, som ligger ud over den sædvanlige arbejdsuge (læs: en uges ferie ville gøre underværker, men at bruge en uge på praktiske gøremål er ikke tillokkende, når den kommer til træde i stedet for get-away-ferie).
Når det så er sagt, så er vi kommet rigtig godt på plads i det nye hjem - også mentalt for mit vedkommende. Som tidligere nævnt herinde, så er jeg tryghedsnarkoman og det tager lige lidt tid at finde mig tilrette i nye omgivelser, men men jeg har i løbet af ugen der er gået, taget mig selv i at glæde mig til at komme hjem i den nye lejlighed. Særligt efter besøg i den gamle lejlighed, så er det tillokkende at køre hjem til de nye lyse og luftige omgivelser. Det var SÅ dejligt at kunne forlade den gamle i går efter en sidste omgang rengøring og nu skal der bare krydses fingre for, at vi ikke skal lave yderligere, men blot aflevere nøglerne snarest muligt.

Hvor vil jeg så hen med al det her? Jo, de løse ender tager toppen af overskuddet og går ud over min kreativitet i køkkenet og deraf kommer også stilheden herinde. Søndag er ellers blevet udnævnt til opfyldningsdag af kølelskabet hos os, da vi hverken vil eller har tid til daglige indkøb. Der er blevet længere til indkøbsmulighederne og det der sjat-indkøb tager alt for meget unødig tid og overskud. I går fik jeg derfor fyldt basislager og køleskab godt op med lækre øko-varer fra Bilka (som er nu er nærmeste indkøbsmulighed - mon jeg bliver venner med den en dag?). Og helt i den gode madstils-ånd fik jeg skyllet og snittet en god omgang grønt, så der er noget at tage af til de hurtige madlavninger i ugens løb - eller i hvert fald de første par dage.


Ser det ikke lækkert ud? Trods den meget dunkle belysning (læs: endnu en løs ende aka manglende lamper over 'øen' i det nye køkken. Ja, tips om lækre lamper med godt arbejdslys modtages med kyshånd). Men så stod jeg der med et overfyldt køleskab og snittet grønt og skulle lave aftensmad - what to make? Ja ja, næste step i den gode madstils-ånd er at indkøbene søndag foretages ud fra en madplan.
Min kreativitet er simpelthen blevet væk i flytterodet. Endelige spiser vi aftensmad sammen hver dag og jeg vil gerne lave rigtige måltider og ikke de der brød-snacks-omelet-agtige løsninger - i hvert fald ikke hver dag(!). Det er jo ikke fordi instagram og blogland ikke byder sig til med inspiration (læs: men tiden til at være opdateret her er der ikke).  Som regel har jeg ikke problemer med at være kreativ ud fra indholdet af køleskabet, men det svigter altså lidt i denne søde juletid (læs: puha, hvem sagde jul?). Jeg håber, at I hænger ved trods mine pt manglende opskrifter - det vender helt sikker tilbage og lige nu accepterer jeg bare, at jeg/ vi lige skal finde nye rutiner i nye omgivelser.

Vi fik dog aftensmad i går - helt ud af mit hoved. Lækre kyllingedeller slår aldrig fejl og heller ikke hos min yderst fjerkræs-spisende kæreste. Og heldigvis rakte portionen til to gange aftensmad, så ingen krav til kreativiteten på en træt mandag med behov for weekend, nu(!).


kyllingedeller med spark i

600 g kyllingefilet
½ pk Hanegal bacon
½-1 rødløg
1 frisk gul chili
1 stort æg
1 stor spsk mayonnaise
1 tsk dijonsennep
1 tsk sød paprika
salt+peber
smør til stegning

fremgangsmåde:
1) Hak kyllingen i foodprocessor eller minihakker og kom i en skål.
2) Skær bacon, rødløg og chili i mindre stykker og hak groft i minihakkeren.
3) Bland bacon-løgmassen i kyllingekødet sammen med de øvrige ingredienser.
4) Rør farsen godt og lad den hvile en halv time på køl inden stegning.
5) Smelt smør på en stor pande ved middelvarme.
6) Form deller med en ske dyppet i kold vand og steg dem 4-5 min. på hver side.

tip!
Servér med lækker grønt og en god fed dip- fx creme fraiche 38 % rørt med Urtekrams rød dipmix ;)

Velbekomme!

3 kommentarer:

  1. Du kan tro jeg hænger ved :)
    Jeg har selv været fraværende i et par uger, men afleverer opgave i morgen og så vender overskuddet formentlig tilbage.
    Håber at I er kommet godt på plads i det nye hjem. Har du fået et dejligt og stort køkken - jeg læste noget om "kogeø"?
    KH til dig
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Dejligt! Jeg hænger skam også ved hos dig. Vi har også lige 'opgaver' med gammel og ny lejlighed, som forhåbentlig kan blive afsluttet i denne uge, så julestemningen kan sætte ind.
      Vi har fået lækkert køkkenalrum med 'ø', men ikke kogeø ;) Dejligt med ekstra bordplads at boltre sig på.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Hvor dejligt - det misunder jeg dig virkelig! Mere køkkenplads er også et ønske her.
      Kh
      Anne
      PS: dejligt julemad-indlæg! Jeg har stadig LCHF marcipan og Nougat til gode!

      Slet