tirsdag den 11. september 2012

feriens læsning


Ferien lakker kraftigt mod enden. Kæresten blev sendt på arbejde igen i går aftes og jeg skal tilbage til mit job igen i morgen. Jeg har holdt godt to ugers ferie og jeg synes bare, det er fløjet afsted. Det har været en skøn ferie og fantastisk at kæresten har været hjemme i hele tre uger.

Jeg elsker at læse i min ferie. Genren af bøgerne, som hentes hjem fra biblioteket er blevet langt mere selvudviklings-præget. Jeg er inde i en personlig proces og er nysgerrig efter input, som kan gavne denne. Bunken af bøger, som blev lånt med hjem til ferien var ret stor, men det er jo også godt med lidt at vælge imellem ;-) I hvert fald har jeg fået læst to bøger (jf. billedet). 

'Slut fred med din krop' af Andrea Bak havde jeg allerede læst en gang og skrevet om i et tidligere indlæg. Jeg var heldig at få netop den bog i fødelsdagsgave dagen før afrejse og der var ingen tvivl om, at den skulle med i kufferten. Det var et godt gensyn, hvor jeg endnu en gang er glad for Andreas pointé, som lige kunne minde mig om, at alle mine sunde valg i hverdagen er langt vigtigere end vægttab. Det er turene til fitnesscentret og den sunde mad på tallerkenen, der giver mig god energi og overskud i hverdagen - det er det, der vinder i det lange løb.
Har du også brug for en reminder eller blot lyst til at 'lære' at være sødere ved dig selv, så vil jeg endnu en gang give bogen mine varme anbefalinger.

'SUKKERBOMBEN' af Bitten Jonsson & Pia Nordström var i den grad en øjenåbner. Den satte rigtig mange ord og videnskabelige forklaringer på mit forhold til sukker. Jeg er slet ikke den eneste, som ikke kan styre det (!) (læs: jeg er ikke alene!). Der er rent faktisk en biokemisk forklaring på, hvorfor kroppen bare vil have mere og mere, når den først får de hurtige kulhydrater. Mit sukkerindtag kan have årsager/ blive påvirket af faktorer, som jeg slet ikke selv har skabt. Jeg ved ikke, om jeg er afhængig af sukker og dets slægtninge, men jeg er i hvert fald meget følsom over for sukker.  Desuden bekræfter bogen mig i, at jeg fungerer bedst ved total at udelukke sukkeret, det er den eneste måde, min krop fysisk kan 'glemme' sukkerets kick. Den psykiske trang til sukkerets effekt kræver i højere grad elimination af de faktorer som trigger de følelser, som typisk ønskes dulmet. Det er nemlig typisk der, jeg 'bruger' sukker - til at dulme 'grimme' følelser. Her er der igen arbejde til min personlige proces, hvor det at mærke mig selv og alle følelser udgør en væsentlig del. Sukker er mit 'stof' - udfordringen er at lære og håndtere det.
En anden lidt overraskende viden fra bogen, er at sukkerafhængighed baner vejen for en lang række andre afhængigheder. Nikotin og alkohol påvirker for eksempel de samme signalstoffer i hjernen, som sukker og fedt. Har man allerede banet vejen med sukker, udvikler man langt nemmere en afhængighed af nikotin, alkohol etc. Jeg blev med den viden ret glad for, at jeg aldrig har eksperimenteret med rygning (læs: er den største ikke-ryger) og desuden har jeg valgt alkohol fra siden starten af tyverne (læs: af princip).
Bogens anden del indeholder da også en handlingsplan til løsning af problemet med sukkerafhængighed. her er der helt sikkert delelementer som kan plukkes ud og anvendes, selv om det ikke er muligt at gå til møder med ligesindede og være tilknyttet direkte afvænning (læs: er det muligt i DK?).
Læs bogen, hvis du vil have åbnet øjnene over for dit eget (eller en i din omgangskreds) forhold til sukker.

2 kommentarer:

  1. Tak for bog tips!

    Jeg har også læst Andrea Baks bog og synes den var rigtig god! Lige nu er jeg ret vild med "Gear ned" af Karin Lilja og selvom den er læst et par gange nu fra biblioteket skal den stadig hjem og stå på hylde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Selv tak for bogtip. 'Gear ned' er helt sikkert også noget for mig, så den er nu må læselisten og skal bestilles på biblioteket.
      Det er bare godt med nogle remindere på hylden, som kan læses igen og igen.
      Rigtig god fredag.
      - frk. sveske

      Slet