fredag den 5. september 2014

fredagssnack | 2x grønkålschips


Grønne chips til fredagens hygge...

På sidste weekends indkøbstur spottede jeg lækker frisk og økologisk grønkål, som straks røg i kurven. Grønkål er et af mine yndlingskål, så det glæder mig, at den sæson nu er skudt i gang.
Det gør jo heller ikke noget, at den grønne kål er fyldt med gode sager; fibre, antioxidanter, et hav af vitaminer (C, B, K, folat) og mineraler (jern, jod, zink).
Når nu det er et af mine yndlingskål, så kan jeg faktisk ikke sige, hvorfor jeg ikke tidligere har lavet chips af den skønne kål. Men jeg fik min debut i weekenden - ja, faktisk blev hele den indkøbte buket forvandlet til chips. Heldigvis kunne jeg fylde op med mere grønkål på søndagens høstmarked hos Aarstiderne :)
Grønkålschips er virkelig nemme at lave. Og med hensyn til smagstilsætninger, så er det kun fantasien, der sætter grænser. Jeg lavede en salt- og en spicy-variant.

grønkålschips

- salt
200 g grønkål
1/4 dl olivenolie
havsalt/ flagesalt

- spicy
200 g grønkål
1/4 dl olivenolie
1 tsk sød paprika
½ tsk hvidløgspulver
et nip cayennepeber
kværnet havsalt

fremgangmåde:
1) Varm ovnen op til 150 grader.
2) Skyl grønkålen grundigt og lad afdryppe på et rent viskestykke.
3) Riv kålen i mindre stykker og kom i en pose sammen med olivenolie. Ryst godt til olien er fordelt.
4) Hæld grønkålen ud på en/ to bageplader beklædt med bagepapir.
5) Drys med salt eller spicy-krydderimix.
6) Tør kålen til chips i ovnen ved 150 grader i ca. 15 min. - Hold øje undervejs, så de ikke bliver brændte, men blot sprøde.
7) Lad grønkålschipsene afkøle en smule før servering.

Inspiration: 'Spis dig mæt og slank med LCHF' af Jane Faerber aka madbanditten.


tip!
Nyd de sprøde chips med en lækker dip, fx hjemmelavet mayo rørt med røget paprika eller fetadip.


...enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar