lørdag den 4. april 2015

reprise: påske-morgen-boller


Lækre luftige boller på valnøddemel er mit bud en bolle til morgenbordet her i påsken. De er vildt nemme at lave og bagt med kokosmælk, og denne portion er med kerner frem for de hele valnødder (da jeg ikke havde flere)
Dermed sagt, at du kan variere opskriften efter indholdet i dit køkkenskab. Valnøddemelet kan også sagtens erstattes af anden fiberrig og fedtreduceret mel. 
Opskriften er en genganger herhjemme, da den fungerer rigtig godt uden mælkeprodukter - selv om bollerne gerne spises nybagte med tandsmør - og deres konsistens ikke er 'ægget', som jeg ellers kender det fra lowcarb-bagværk baseret på æg.

mejerifri lowcarb boller med kerner

(6 stk.)

4 æg
1 dl kokosmælk - gerne Santa Maria Extra Creamy
30 g smeltet ghee/ kokosolie eller smør
3/4 dl fedtreduceret valnøddemel (erstat evt. med en af de andre fedtreducerede meltyper)
2 spsk. fiberHUSK
2 tsk bagepulver, glutenfri
1 tsk salt
1 dl kerner*
 
*jeg brugte solsikkekerner og hørfrø
 
fremgangsmåde:
1) Pisk de våde ingredienser godt sammen i en skål.
2) Bland de tørre ingredienser i en anden skål, inden de piskes i æggemassen.
3) Lad dejen hvile 10 min. så fibrene suger væske til sig.
4) Form 6 boller med våde hænder og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir.
5) Pensl bollerne med en æggeblomme og drys evt. med lidt kerner/frø.
6) Bag bollerne ved 200 grader i ca. 20 min.
 

 
God Påske!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar