onsdag den 13. august 2014

maddagbog no. 15 | forberedelse er nøglen...


... til succes!

Det er ikke fordi at min maddagbog byder på store variationer - se for eksempel i går, hvor stortset samme salat indgik i alle måltiderne. Det er dog to forskellige, men det er smagen, der er tilsat, som varierer og ikke de grønne ingredienser ;) Det er sådan jeg gør det nemt for mig selv at få nok grønt indenbords - altså der laves store salater til et par dage ad gangen og i søndags stod den altså på kål-snitning. De skulle selvfølgelig have selskab af de nyplukkede brombær fra lørdagens brombærrov. Sådan en kålsalat krammet med lidt olie/eddike holder sig altså fint et par dage på køl - i hvert fald til mine smagsløg.

Min hverdag byder nemlig hverken på tid eller mulighed for at snitte grønt før hvert måltid, derfor er forberedelse alfa-omega hos mig. Om morgenen bruges tiden på forberedelse af proteindelen på tallerknen (læs: nogle dage er den nemme løsning af også æg kogt på forhånd). Frokosten indtages på jobbet og er dermed i madpakkeform, så igen ikke noget forberedelsestid - ud over lige at komme i bøtter aftenen inden eller om morgenen. Til aften kan jeg godt finde lidt snitte tid, men jeg foretrækker ikke at skulle starte salater fra nul, så der må meget gerne være snittet grønt i køleskabet. Det må meget gerne være nemt at lave aftensmad, da hverdagenes fritid foretrækkes anvendt til andet formål.

Mit bud på en 'grøn' omgang hverdagsmad får I lige her i form af tirsdagens måltider hos mig.


Morgenmaden lå i den søde ende - ja, det kan også ske på hverdage, selv om jeg forsøger at skubbe det til morgenmadsdesserter eller weekendens-morgenbord. I går fik jeg dog en kanelomelet med banan og hasselnøddeolie i selskab med spidskålssalat med brombær & chokolade (opskrift er på vej). Sådan en omgang morgenmad mætter godt og længe. Kanelomeletten indeholder kokosfibre, som medvirker til god mæthed.


Frokosten bød på blomkålspølsehorn med dip aka hjemmerørt remoulade og sukkerfri ketchup og knas i form af glutenfrie ristede løg. Dertil selvfølgelig endnu en omgang grønt i form af endnu en variation over spidskålssalat her med lakrids.


Aftenmaden som også var mit eftertræningsmåltid blev i den meget nemme kategori i form af havregrød toppet med kanel/ Sukrin Gold og tørrede æbletern, 1 stor medjool dadel (læs: de var jo på tilbud i Kvickly og sprang selv ned i kurven) samt en genganger af salaten fra morgenmaden; spidskålssalat med brombær & chokolade.
Egentlig foretrækker jeg at have eftertræningsmåltidet som et ekstra måltid, men de kom til at ligge for tæt i går, derfor blev det denne løsning. Dog blev jeg småsulten hen mod sengetid, men ikke mere end jeg kunne slå det hen og hoppe i kanen.

Bon Appetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar