tirsdag den 5. juni 2012

sukkerfri hindbærcoulis med lime


Jeg elsker syrlige hindbær. Min mor har ofte lavet coulis af hindbær, men i den traditionelle udgave med sukker. Jeg fik lyst til at eksperimentere med en sukkerfri variant og den blev ret vellykket. Er du ikke så vild med det syrlige, som jeg, udelad da limesaften.

sukkerfri hindbærcoulis med lime

250-300 g frosne hindbær
½ dl vand
2-3 spsk Sukrin
1-2 spsk agavesirup
½ vanillestang
saft af ½ limefrugt

fremgangsmåde:
1) Kom alle ingredienserne (hold lidt af sødningen tilbage) i en gryde og kog ved middelvarme ca. 10 min.
2) Smag til med sødning, som afhænger af hvor syrlig bærerne er og hvor syrlig du ønsker din coulis.
3) Evt. blend coulis'en med en stavblender.

tip!
Coulis kan fx nydes lun med cremet vanilleis eller kold i din morgen-yoghurt.

tip tip!
Ønsker du at nedkøle din hindbærcoulis, hæld den da på et skoldet syltetøjsglas og luk straks.
Opbevares i køleskabet en lille uge og brug af den efter behov.

 proteinpandekage smurt med mandelsmør og toppet med 
græsk yoghurt 10 % rørt med hindbærcoulis ;-)

7 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud, hindbær har bare den flotteste farve :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ENIG! Hindbær er mit yndlingsbær her i sommermånederne, men grundet bakterier anbefales det jo at de opvarmes - derfor er hindbærcoulis perfekt.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Super lækkert. Det vil jeg gerne forkæle min yoghurt med. Jeg har kun Sukrin+, men skal det bruges i samme mængde som sukrin ? Agavesirup har jeg desværre ikke endnu, men kan jeg bruge mere sukrin+ i stedet for, eller vil det ødelægge smagen. Er helt ny i det her, så min viden er meget lille :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Betina,
      Du kan sagtens erstatte både Sukrin og agave med Sukrin+. Sukrin+ søder dobbelt så meget som de de to andre. Prøv med halv mængde og smag til.
      God søndag.
      - frk. sveske

      Slet
    2. Hej igen.
      Mange tak for svar. Det skal prøves i morgen :O)

      Slet
    3. Hej Betina,
      Lyder godt - er du vild med syrlige hindbær? bliver du helt sikkert glad for den på din morgen-yoghurt.
      God tirsdag.
      - frk. sveske

      Slet
    4. Jeg er vild med syrlig hindbær, men desværre havde jeg glemt at købe limefrugt. Planen var ellers at lave to portioner, en til ungerne der vil ha sødt, og en syrlig til de voksne. Det smagt bare så godt og blev spist på pandekager til dessert, og dagen efter på yoghurt. Super lækkert, men næste gange bliver det med lime :O) Tak for en skøn opskrift.

      Slet