lørdag den 14. april 2012

blomkålscouscous med spinat, parmesan & ristede mandler


I går fik jeg lavet den planlagte blomkålscouscous til en gang lækker soyamarineret kyllingfilet. Couscousen har jeg fundet hos Dronningemad. Den var rigtig god som tilbehør til kylling. Jeg tror aldrig, jeg har spist så meget blomkål, som de seneste måneder. Jeg er faktisk blevet ret glad for blomkål, som jeg tidligere mest har fået i en dampet/ kogt udgave (ikke tilberedt af mig selv). Nu er blomkålsris, blomkålspizza og her blomkålscouscous de nye idéer med blomkål, som jeg helt sikkert vil lave flere gange. Derfor skal I heller ikke snydes for opskriften.

blomkålscouscous med spinat, parmesan & ristede mandler
(3-4 pers. som tilbehør)

½ stort blomkålshoved (500-600 g)
3-4 håndfulde frisk babyspinat
1 lille skalotteløg eller 2-3 forårsløg
100 g ristede mandler
100 g parmesan
saft og skal af en ½ citron
1 dl olivenolie
friskkværnet sort peber

fremgangsmåde:
1) Del blomkålen i mindre buketter og hak den fint i foodprocessor eller minihakker ad flere omgange.
2) Skær spinaten i grove strimler og bland i blomkålen sammen med finthakket løg/ forårsløg.
3) Rist mandlerne på en varm pande til de tager farve. Hak dem efter ønske evt. i minihakkeren.
4) Riv parmesanen groft på et rivejern eller høvl den med en gulerodsskræller.
5) Bland olie, citronskal og -saft til dressing.
6) Rør dressingen i blomkålscouscousen sammen med mandler og parmesan.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Eva,
      Det er den også - sidder netop med en portion igen her til min frokost.
      Prøv den ;-)
      God lørdag.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej.. :) Vil bare lige anbefale dig denne blog http://evatorgersen.dk/, hvis du altså ikke kender den i forvejen. Der er en masse opskrifter uden brug af korn produkter. Har netop lige bagt "hendes" gulerods boller, som er uden mel og gær.. De smager ganske fint. :)

    Håber du klare dig godt igennem 3 dagen!

    - Maja

    SvarSlet