torsdag den 8. marts 2012

post #250: selvforkælelse aka dadelkage


I aften er jeg alene hjemme, da kæresten er på besøg hos en kammerat i Aalborg. Selv om jeg havde meget, jeg gerne ville nå her i eftermiddag og aften, fik jeg alligevel bakset en kage sammen. Kagen har jeg set hos Loui & Bearnaisen og hvordan kan man sige 'nej' til en tung og saftig chokoladekage helt unden mel og sukker - det kan jeg i hvert fald ikke. Derfor forkæler jeg mig selv med den her i aften. Opskriften skal I bestemt ikke snydes for, den er rigtig lækker.

dadelkage - helt uden mel & sukker

400 g dadler uden sten
200 g mandelmel (evt. mal dem selv i minihakker eller kaffekværn)
6 spsk. olie
korn af 1 vanillestang
2 tsk. kanel
5 spsk. kakaopulver
1 moden banan
1 nip salt
6 æg
saft af 1 lime

fremgangsmåde:
1) Kør dadler, mandelmel og olie til en ensartet masse i en blender eller foodprocessor.
2) Tilsæt de øvrige ingredienser - æggene et ad gangen.
3) Lad massen køre godt igennem, inden den hældes i en springform beklædt med bagepapir.
4) Bag kagen i ca. 45 min ved 160 grader (læg evt. staniol over efter 30 min. så kagen ikke bliver brændt på toppen).

Servér evt. med græsk yoghurt rørt med vanille og pres limesaft over kagen lige før servering.


38 kommentarer:

  1. Øj, den ser lækker ud!

    SvarSlet
  2. Hej Jane,
    Try it ;-) Den er lækker og perfekt weekendkage. Ekstra lime og god græsk yoghurt på toppen (nåede jeg ikke lige i aftes), vil kun give ekstra fryd. Uhm!
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Hvordan er konsistensen af kagen? Den må vel være ret klistret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merca,
      Den er dejlig tung og klistret. Lige i øjet, hvis du spørger mig. Er spændt på at smage den igen senere i dag.
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hej Frk. Sveske
    Jeg har tildelt dig en blog award, håber du vil modtage den og sende den videre ud i blogland. Du kan finde opslaget her:
    http://joyofcoffee.blogspot.com/2012/03/blog-award.html

    God weekend og tak for en fin blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Tusinde tak for awarden og de fine ord.
      - frk. sveske

      Slet
  5. Mmh, den kage ser MEGET spiselig ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sommer,
      Det er den bestemt også og ret vanedannende, desværre... hehe.
      - frk. sveske

      Slet
  6. Orh... Uhm... smager den lige så godt som den ser ud?!?!?!
    jeg har nogle æg jeg skal have brugt.. så den kommer vist lige på to do listen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rollike,
      Det gør den! Sød og fugtig - rigtig lækker chokoladekage :-D
      Prøv den!
      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg er godt i gang med at teste din opskrift... :) glæder mig til at smage.. :) og facebook gruppen her følger godt med:
      http://www.facebook.com/groups/glutenfribagning/

      Slet
  7. Hejsa.

    Sikke en dejlig og inspirerende blog du har(-;

    Tænkte på, dadlerne til kagen her, er det de "friske" eller de tørrede du bruger?

    På forhånd tak for svar.

    /Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia,
      Det er de tørrede - men ikke helt tørre. Jeg køber dem i en papæske, som kan fåes i de fleste større supermarkeder. De helt tørre, som fx fra Urtekram i en pose er meget tørre og trevlede og
      skal i hvert fald udblødes inden brug.
      Tak for roserne ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  8. Hej igen.

    Mange tak for hurtigt svar - så er jeg med (det er således de dadler der er lidt "tørre" som ligger i en papæske og hvor stenen stadig er i)!! (-;

    Glæder mig til at afprøve opskriften.

    ps. jeg har en super opskrift på chokolade-smørepålæg - må jeg maile den til dig eller poste den her?

    Go søndag aften...

    SvarSlet
  9. Hej Pia,
    Det er nemlig lige præcis dem i papæsken med sten i, som er dejlig saftige ;-)
    Du er velkommen til at sende den til mig på mail: mizz_sunsweet(at)msn.com.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  10. tror du det er muligt at lave den uden banan? jeg kan nemlig ikke lide banan :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Den tror jeg godt, du kan udelade - erstat evt. med en halv moden avocado eller tilsæt lidt væske, hvis dejen bliver for tør.
      - frk. sveske

      Slet
  11. Den lyder super lækker!
    Jeg vil bare lige høre om den smager meget af dadler? det er jeg nemlig ikke helt så tosset med:)
    -Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Det synes jeg ikke, men det er jo dadlerne, som søder kagen.
      - frk. sveske

      Slet
  12. Jeg vil lige sige tak for opskriften - den blev super god, og vakte også begejstring hos de gæster den blev serveret for! Jeg lavede den dog som muffins i stedet, men det gør vist ikke den store forskel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Velbekomme. Det lyder godt, at den faldt i din og gæsternes smag. Jeg er vild med den fedtede konsistens, som dadlerne giver kagen. Chokoladekage skal være tung i min optik.
      - frk. sveske

      Slet
  13. Hejsa, kagen ser spændende ud og jeg vil egentlig gerne bage den idag, men har ingen mandler! Øv... kan jeg bruge almindeligt mel istedet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia,
      Jeg håber, du gav kagen et forsøg i går?
      Jeg undgår helst korn, så har derfor ikke forsøgt mig med almindelig mel.
      - frk. sveske

      Slet
    2. Tak frk. Sveske.
      Bagte den og den var fantastisk. Opdagede at jeg havde usaltede peanuts, så brugte dem i stedet, og det blev en skøn kage! Tilsatte dog 2 spsk sigtet hvedemel, da jeg syntes dejen var for lind i forhold til hvad din ser ud til på billedet (og kunne ikke dy mig for at tilsætte en god håndfuld hakket mørk chokolade). Alle var mildest talt superbegejstrede!
      TAK for lækker opskrift.

      Slet
    3. Hej Pia,
      Hvor lyder det godt!
      Glæder mig, den faldt i smag.
      - frk. sveske

      Slet
  14. Nøj den er god!!!! Tak for opskriften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme!
      Den er nemlig haps haps lækker!
      - frk. sveske

      Slet
  15. Er i gang med at afprøve din opskrift - den skønne kage er i ovnen, og hvis den er bare hslvt så god som "dejen", så bliver det fantastisk. Glæder mig til at kaste den ned i maven.. Mumse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jacqueline,
      Den er så syyyndig - håber, den faldt i din smag?
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Hej sveske ;)

      Den var alt for fantastisk. Brugte hasselnødder i stedet og klaskede lidt kokos i kagen - den blev overdrevet god! Jeg kan kun få meget, meget små bider ned af gangen, da den simpelthen er så sød, fyldig og sådan, så kæresten og jeg spiste et lille bitte stykke, og så frøs jeg stykker ned i fryseren, og flere gæster er blevet begejstret for kagen siden. Mumse - den fungerer altså også rigtig godt efter fryseren! Tak for opskrift - jeg har tænkt mig at smide den på bloggen, med link til dig. Den opskrift MÅ deles :D

      Rigtg god weekend,
      kh. Jacqueline/Madzvin

      Slet
    3. Hej Jacqueline,
      Det lyder alt for godt og god idé med at fryse portioner ned ;-)
      Dejligt, den også er blevet taget godt imod af gæster. Jeg har også bagt den som muffins til uddeling på jobbet.
      Du skal være velkommen til at dele den på bloggen og jeg takker da for link til min blog ;-)
      Rigtig god søndag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  16. Superlækker kage, som kun bliver endnu mere lækker af at have være frosset.Jeg er lige ved at lave den for 3. gang, og denne gang ser dejen endnu mere luftig ud, så jeg er spændt på at smage den i morgen. Den er nemlig bedst dagen efter synes jeg.

    SvarSlet
  17. Kan man mon bruge smeltet smør i stedet for olie?
    Tak for dejlige opskrifter :-)
    Mvh Linet

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linet,
      Det kan jeg ikke se noget i vejen for.
      Selv tak da :D
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  18. Hej Frk. Sveske.
    Hvad var diameteren på din springform? Og hvor mange personer er der til? :-)
    Mvh Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona,
      Min springform er 20 cm.
      Der er gode stykker til 6 personer - måske 8, hvis det serveres som del af dessert eller lign.
      Den er tung i konsistens og smag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  19. Hvis man ikke bruger vanillestænger hvor meget vanillepulver skal der så i kagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg vil gætte på, at korn af en stang svarer til en teskefuld vanillepulver.
      KH
      - frk. sveske

      Slet