torsdag den 23. februar 2012

low carb dinner #2: blomkålspizza



Endnu en af Janes opskrifter (LCHF er god inspiration, når jeg gerne vil spare på carbs'ene) kom på menuen tirsdag aften. Der stod jo en rest blomkålsris i køleskabet fra mandag og de skulle da blive til min første blomkålspizzabund.

blomkålspizzabund
(1-2 pers.)

1/3-½ blomkålshoved snittet til blomkålsris
1 æg
1 håndfuld revet ost
lidt salt

fremgangsmåde:
1) Alle ingredienserne til bunden blandes og bredes ud på bagepapir på en bageplade.
2) Bunden bages i en varm oven ved 250 grader varmluft i ca. 12 min. til den har fået lidt farve.
3) Tag bunden ud - kom dit yndlingsfyld i og bag pizzaen kort til osten er smeltet.

Endnu en hit-opskrift fra Jane :-) Det er bestemt ikke sidste gang, jeg laver pizza med blomkålsbund. Jeg er rigtig postiv overrasket over, at bunden slet ikke bliver smattet, når der kommes vådt fyld på. Tror dog godt, den må få lidt mere farve inden fyldet kommer på næste gang - selv om den bliver mørk/ sort i kanten.

P.S. Her til aften havde jeg café-date med min veninde og min menu stod på en gang salat, som var ganske udmærket. Lige nu nyder jeg en kop the til ugens afsnit af Rita, inden det er under dynen. Det vil forhåbentlig kurere den dræber-hovedpine, jeg har haft hele dagen (note: det der sukker er ris til egen røv).
Nu ser det også ud til bloggen igen kører på Internet Explorer-browseren, så nu skal jeg se, om jeg ikke kan slippe af med den der Google Chrome igen ;-)

16 kommentarer:

  1. Smager blomkålen meget igennem, eller minder det om en "rigtig" bund?

    -Sarah :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah,
      Jeg synes godt, man kan smage blomkålen lidt og konsistensen er ikke som dej, men det kommer meget an på fyldet. Jeg synes virkelig min smagte af pizza!
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det lyder vildt lækkert - det skal da prøves;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Steph,
      Det synes jeg da du skal, det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg har lavet pizza med blomkålsbund.
      - frk. sveske

      Slet
  3. Top-flot pizza, sveske! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Mange tak - det er lige efter din lækre opskrift.
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hejsa, jeg har givet dig en blogaward :-) Tjek mere her http://lykkesmad.blogspot.com

    Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lykke,
      Ih... mange tak :-)
      - frk. sveske

      Slet
  5. Har selv lavet blomkålspizza masser af gange det sidste års tid, og synes faktisk at det smager rigtig godt! Er ikke selv en speciel 'carb.lover' så egentlig synes jeg, at pizzabund lavet på blomkål smager ligeså godt - hvis ikke bedre! - end 'normal' pizza

    xxoo, Amelia

    SvarSlet
  6. Hej Amelia,
    Jeg kan godt lide begge dele, men normal pizzabund er ikke så god til low carb. Jeg tvivler dog på, om jeg kan få blomkålsbunden 'solgt ind' hos kæresten, men vil gøre et forsøg. Pizza er i hvert fald comfort-food - uanset bund ;-) Uhm!
    - frk. sveske

    SvarSlet
  7. Hej frk. sveske

    Først tak for en rigtig god og inspirerende blog! (:
    Jeg har besluttet mig for, at jeg da skal afprøve denne opskrift (og forhåbentligt også gøre den til et hit hos kæresten!).
    Skal bare lige være sikker på noget. Der står i opskriften, at der skal en håndfuld ost i. Er dette noget som blandes i blomkålsbunden, hvor man efterfølgende putter ekstra på, når bunden har bagt? (:

    Hilsen Anne Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Sofie,
      Mange tak for roserne! Skønt, du finder inspiration herinde. Det glæder mig.
      Du har forstået opskriften helt korrekt, der er ost i bunden.
      Håber, du kan få den 'solgt' til din kæreste også ;-) Lad mig endelig høre, hvordan det går.
      - frk. sveske

      Slet
    2. Så fik jeg afprøvet opskriften, og den var altså et ret godt hit!!
      Min kæreste spiste den også med stor fornøjelse - så ved man, at en opskrift er god!
      Nu da jeg var igang, afprøvede jeg også din opskrift på müsliruder (som blev rigtig lækre) og også opskriften på pandekager uden mel (som også var gode! Især med lidt is til (; ).
      Så tak for en masse gode og inspirerende opskrifter! Ikke sidste gang at jeg kommer herind og lader mig friste af diverse lækkerier (:

      God weekend!
      - Anne Sofie

      Slet
    3. Hej Anne Sofie,
      Sikke en dejlig kommentar. Det glæder mig, at du og din kæreste nød den alternative pizza :-)
      Hold da op! Du har da rigtig været i køkkenet.
      Jeg er SÅ vild med de pandekager, men det er vist ikke en overraskelse - referer tit til dem her på bloggen i hvert fald.
      Du skal være mere end velkommen, så håber jeg bare, jeg fortsat kan inspirere med lækre og sunde opskrifter.
      Rigtig god weekend.
      - frk. sveske

      Slet
  8. Hej Frk. Sveske.

    Jeg har nu endnu engang med fornøjelse ladet min inspirerer af dine opskrifter til aftensmaden - så tusind tak for det :o). I dag stod den på blomkålspizzabund men erfarede at jeg ikke er så vild med ost som jeg lige trode. Har du et forslag til, hvad man kan erstatte osten i buden med?

    Mange hilser Ibentine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ibertine,

      Dejligt, du kan finde inspiration herinde ;)
      Uhm! Blomkålspizza - det skal jeg have på søndag. Årh, ost - det er min helt store svaghed. Du man jo bruge en ost uden smag? Eller måske ekstra æg og/ eller HUSK, kan holde den sammen?

      - frk. sveske

      Slet