onsdag den 22. februar 2012

pandekager uden mel!



Det var jo pandekagedag i går og jeg startede da også dagen med pandekager efter Janes opskrift. Igen tak til Jane, for de er et HIT. De hittede så meget i går morges, at jeg igen i går aftes lavede en hel portion, som blev sat i køleskabet, så der var pandekager på menuen igen til morgen - og måske også de næste par dage. Bare et par stykker mætter nemlig helt fantastisk. Jeg har nydt dem med en smule penautbutter og et glas iskoldt skummetmælk. Skøn start på dagen og opskriften skal I da bestemt ikke snydes for, for jeg har ændret lidt i forhold til Janes udgave.

pandekager uden mel!
(ca. 10 stk.)

4 æg
4½ æggehvide (= 3 bg. past.)
150 g fromage frais 0,2 %
2 spsk. Sukrin
2 tsk. kanel
8 måleskeer HUSKfiber
lidt salt
kokosolie til bagning

fremgangsmåde:
1) Pisk alle ingredienserne sammen.
2) Bag pandekagerne i kokosolie til de har fået farve.

Tip
Jeg lavede hver pandekage af cirka 3/4 dl dej.
Min mindste pande er vist 24 cm, men jeg lavede pandekagerne mindre, da jeg ellers syntes de var svære at vende.
Hold øje, da de hurtige kan få lige rigelig farve.

Tip II
Lav pandekagerne uden sødemiddel og kanel og brug dem til madpandekager med fyld eller andet - det skal jeg i hvert fald afprøve.

Tak for en superlækker opskrift, Jane ;-)

25 kommentarer:

  1. Ej, hvor er jeg glad for at du kunne lide dem. Jeg synes også, de er geniale!

    Og de fungerer også rigtigt fint som madpandekager med kød og grøntsagsfyld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Som du nok kan læse ud af indlægget, så er jeg VILD med dem. Skønt at de står klar og venter på mig i køleskabet om morgenen :-)
      God torsdag til dig.
      - Frk. sveske

      Slet
  2. Helt perfekt opskrift lige at falde over, nu når jeg netop har besluttet at næste uge skal være "så-kulhydrat-fri-som-mulig", og derfor ikke skal have min sædvanlige havregrød til morgenmad - nu skal den simpelthen stå på pandekager med frugt i stedet for! :O) Rigtig god weekend, og håber din 3. dag i morgen går helt perfekt og "smertefrit" :O)

    SvarSlet
  3. Hej Heidi,
    Mange tak for din opmuntring.
    Lyder som en god udfordring, du har foran dig - det er den, jeg er midt i ;-) Dog er det lige nu sukkeret, som har første prioritet.
    God weekend til dig.
    - frk. sveske

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte jeg lige måtte give lidt feedback, nu når jeg prøvede pandekagerne her til morgen! :O) Så er der virkelig noget ved at stå op, når man kan se frem til at skulle sætte tænderne i dem.. mums det var lækkert!

      Kom en lille klat skyr på pandenkagen, dryssede med blåbær og æbler skåret i tern, så blev den rullet og serveret med lidt frisk ananas til - ren svir! :O)

      Slet
    2. Ih, Heidi - det er jeg superglad for at høre.
      Lyder også lækkert med skyr og frugt, selv om jeg er inde i en peanutbutter-periode og det klart er min favorit for tiden. Det røg også på et par bananklatter til min morgenmad - det er godt med rester af pandekager i køleskabet. Jeg skal helt sikker også snarest have lavet en portion af disse. MUMS!
      God mandag.
      - frk. sveske

      Slet
  4. Uhmn sådan en opskrift har jeg længe jagtet. Den må jeg teste!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian og velkommen på bloggen!
      Det er de bedste! Lavede også endnu en portion sammen med linseretten i går, så der var pandekager til morgemaden til morgen (og de næste morgener).
      Lad mig endelig høre, hvad du synes om dem?
      De er også rigtig gode som madpandekager - som her: http://frksveske.blogspot.com/2012/02/low-carb-dinner-3.html - evt. uden Sukrin + kanel.
      - frk. sveske

      Slet
  5. hvor mange kalorier tror du de indeholder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Det ved jeg ikke. Kalorietælling er passé for mig.
      Men det er jo primært æg, fromage frais og olie der tæller, så du kan nemt regne det ud med en kalorietabel for hele portionen og dele med ti styk.
      - frk. sveske

      Slet
  6. Hej frk. sveske
    SUPER interessant blog!
    Jeg har også prøvet disse lækre pandekager, men jeg syntes at "dejen" bliver meget tyk, hvilket resulterede i at der kun blev 4 pandekager som blev ret tykke:O) - trods det smagte de bare mums!.... Hvordan plejer din "dej" at være?
    Held & lykke med dine 7 dage uden korn, helt klart noget der skal prøves af snarest.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Mange tak for din kommentar. Dejligt, du er faldet over min blog og håber da, du vil læse med herinde fremover. Faste læsere kan jeg ikke få for mange af ;-)
      Min 'pandekagedej' er som til almindelige pandekager - er den for tyk tilsætter jeg mælk til den er tilpas tynd.
      Mange tak, det får jeg brug for, men nu er jeg da kommet igennem de to første dage og kampen fortsætter i morgen.
      Godnat,
      - frk. sveske

      Slet
  7. Tak for hurtigt svar - så må jeg på pandekagevognen igen imorgen :O)
    Er helt sikket blevet en af dine faste læsere!

    SvarSlet
  8. - forresten, er disse pandekager forbudt under dine 7 dage uden korn??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      Nej, det er de ikke, da der ingen korn er i, så de kommer nok også på morgenmenuen her i weekenden ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  9. Hej frk. Sveske.
    Nu skriver jeg altså lige igen - mig der skrev tidligere vedr. pandekagerne....
    Efter at ha læst mange af dine indlæg og opskrifter incl. billeder, bliver jeg pludselig i tvivl om det der fiberHusk - er det du bruger fra den grønne pakke el.en mindre pakke i gul??? Jeg har nemlig brugt den gule, udfra næringsdeklarationen der er lidt protein i, ingen kulhydrater men 85 gr. kostfibre (pr. 100 gr). Er endnu engang forvirret på et højere plan :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      Du spørger da bare løs.
      Det er den grønne HUSK, jeg har. Er faktisk ikke klar over, om der er forskel på de to.
      - frk. sveske

      Slet
  10. Tror du pandekagerne kan laves på skyr ? Hvor længe kan de holde ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merca,
      Det tror jeg godt, måske der skal lidt mere mælk eller andet væske i så, hvis 'dejen' ikke er tynd nok.
      Jeg har dem stående færdigbagt på køl i en lille uges tid uden problemer. Det er bare nem luksusmorgenmad :-)
      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg har lige forsøgt at lave dem med skyr, og jeg normalt komplet pandekagespasser, og denne gang var ingen undtagelse! Dejen mindede om den til vandbakkelse og pandekagernes konsistens er som en halvbagt æggekage. Men altså, med et læs agavesirup og nogle friske bær kan de sagtens spises alligevel :b

      Slet
    3. Øv, Birgitte - det er jeg ked af at høre. De har aldrig voldt mig problemer. Men der er helt sikker forskel på at bruge den grønne (som jeg normalt bruger i denne opskrift) og den gule fiber.
      Godt, du kunne redde dem med agavesirup og friske bær ;-)
      Håber, du giver dem et forsøg en anden gang.
      God søndag.
      - frk. sveske

      Slet
  11. Kære frk. Sveske

    Jeg forsøgte mig med dine pandekager i dag men desværre ikke med så godt et resultat som alle andre, enten har jeg gjort noget galt eller også er mine smagsløg bare anderledes for jeg kunne ikke rigtig lide smagen. Jeg fik kun 6 pandekager ud af portionen så tror jeg fik lavet dem for tykke. Synes de mindede lide om en æggekage i konsistensen så selvom jeg fulgte opskriften så tror jeg der må være sket en fejl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne,
      Det er jeg da ked af at høre.
      Hvis dejen er for tyk, prøv at tilsætte væske - gerne fløde ;-)
      Desuden skal der godt med kokosolie på panden til stegningen, som giver dem den lidt sprøde overflade.
      Håber, du vil give dem en chance mere.
      - frk. sveske

      Slet
  12. En måleske, hvor meget er det ca, en spsk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det svarer nærmere til en tsk.
      Måleskeen er med i pakken, hvis du køber den grønne HUSKfiber.
      - frk. sveske

      Slet