torsdag den 10. januar 2013

de bedste LCHF burgerboller


Burger er altså blevet et stort hit hos mig efter, at den kan nydes med god samvittighed og meget mere mayo. Jeg har typisk spist min burger med sandwichbrød uden mel eller kålklatter, MEN disse boller fra Tatjanas kogebog er strøget helt til toppen. Jeg var jo så heldig at få bogen fyldt med lækkerier i julegave og den første afprøvede opskrift er et stort hit.
Det er de bedste LCHF burgerboller, jeg har prøvet. De ligner 'rigtige' burgerboller af mel. De smager af sesam, som forbindes ned en burgerbolle og de er ikke så ægagtige som så mange andre brøderstatninger. De er klart bollerne til burgere herhjemme fremover.

LCHF burgerboller - de bedste
(6 stk.)

4 æg
1 dl mælkeprodukt - græsk yoghurt, creme fraiche el. lign.
1 dl sesamfrø
½ dl solsikkekerner
½ dl mandelmel
2-3 spsk FiberHUSK (den gule til bagning)
1 spsk Sukrin (kan udelades)
2 tsk bagepulver
2 tsk salt

fremgangsmåde:
1) Rør alle ingredienserne sammen.
2) Lad dejen hvile i ca. 10 min. - så fibrene suger væske.
3) Form seks boller med våde hænder, sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir og tryk dem flade.
4) Drys bollerne med sesamfrø.
5) Bag bollerne ved 200 grader i ca. 15 min.


Tusinde tak for opskriften, Tatjana - den er i den grad en 'keeper'.

Velbekomme!

53 kommentarer:

  1. Dem vil jeg prøve næste gang vi skal have burger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line,
      Ja, det kan jeg i hvert fald kun opfordre til ;-)
      God fredag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej frk.sveske,

    tak for en rigtig god blog, uden den havde jeg ikke fundet alle mulige andre gode steder med LCHF, tak for opskriften på burgerboller, så er det igen muligt at fråse i blt-sandwich mere end 1 gang hver 2. måned, og så kan jeg nyde vores pulled pork i morgen søndag... :)
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene,
      Selv tak da ;-) Det glæder mig, at du kan blive inspireret herinde. Håber, bollerne var perfekte til den pulled pork?
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Min kæreste har netop efterspurgt nogle lchf venlige burgerboller så det er jo perfekt :) Men jeg skal lige høre om du har et forslag til hvad mandelmelet kunne udskiftes med? Økonomien rækker desværre ikke til at købe det specielle mandelmel lige pt. :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna,
      Ja, de er lige her - super gode LCHF burgerboller.
      Jeg ville nok blende lidt mandler til mel og bruge lidt ekstra fiber, hvis dejen bliver for tynd.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Tænkte på om de kan fryses? :)

    - Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      De kan sagtens fryse - det er afprøvet.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Hej kære sveske

    Jeg har lige bagt disser boller - og de har virkelig en god smag. Jeg forstår dog overhovedet ikke, hvordan du ligefrem kan 'forme bollerne med hånden', da min dej blev meget tynd (??)- og derfor måtte jeg tilsætte mere mandelmel og havreklid (som jeg brugte istedet for fiberHUSK, som ikke lige var ved hånden).

    Jeg siger tak for ideen til de lækre LCHF burgerboller :-)

    Kh
    Jimmi

    SvarSlet
  6. Selv tak med forsinkelse ;-) Det er efterhånden kun i weekenden, jeg får tid til at hygge mig med at læse madblogs :-)

    Kærlig hilsen Tatjana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Ja, det kan også bare være en tidsrøver - siger jeg, som er helt ny med smartphone, hvor adgangen til internettet er konstant = farlig tidsrøver. Men dejligt, du stadig kigger forbi herinde ;-)
      Ha' en dejlig weekend.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Ok - måtte lige prøve igen....og denne gang havde jeg så anskaffet HUSK.

    Konsistensen blev noget anderledes denne gang, mere fast - smagen måske også lidt bedre. Perfekte boller uden mel!

    Og nu hvor jeg var igang med indkøb i helsekostbutikken i Odense, så satte det en tyk streg under, hvorfor vi generelt lever ret så u-økologisk. Jeg har ikke noget imod at betale for kvalitet eller specialvarer, men det er jo vanvid. Jeg "nøjedes" med 200 gram økologisk raw kakaopulver til 78,00 kr og 500 gram kokosolie til 98,00.

    Jeg ville virkelig gerne købe mere økologisk, men priserne er (i mine øjne) stadig helt ude i hampen, hvis man da lige ser bort fra enkelte varer i supermarkedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jimmi,
      Beklager, jeg ikke lige fik vendt tilbage til dig på din første kommentar.
      Super, en gang fiber løste det med konsistensen. Jeg vil give dig helt ret i, at det ikke er billigt at købe de gode råvarer :-( Jeg køber typisk min helsekost - tilskud og specialvarer online hos naturoghelse.dk, da deres priser er lavere end i min lokale helsekostbutik (burde nok støtte de forretningsdrivende, men der vinder tanken på madbudgettet altså). NB! Kokosolie, der finder jeg tit Urtekrams (dog med kokossmag) på spottilbud til ca. 70-80 kr. i Netto/ fakta eller køber den med 25 % rabat i føtex, når de har rabat på økologi den første lørdag i måneden.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Hej med jer begge,
      Om end det er længe siden denne tråd har kørt, vil jeg lige komme med et lille tip til Kokosoliekøbet:0) 400g til 39,- i Far-East Trading (Thai supermarked i Aarhus). Denne er uden smag, hvilket jeg foretrækker så ikke alt skal smage af kokos. Jeg har ladet mig fortælle, at det er lignende priser i andre asiatiske supermarkeder, så måske man kan finde sådan et i Odense også?`
      Mvh. Ann

      Slet
    3. Hej Ann,
      Tusinde tak for tippet - mon ikke nogle læsere kan få glæde af det ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. Afprøvede disse burgerboller i går og kan kun sige at de er helt geniale:O) Selv min noget skeptiske mand, var vild med dem, og det siger ikke så lidt;O) Mange tak for en skøn opskrift, der helt sikkert skal laves igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Det lyder SÅ godt - de er i den grad også en 'keeper' hos mig.
      Herhjemme har jeg heller ikke modtaget 'klager'. Skønt, når den også falder i smag hos resten af selskabet, så bliver det faktisk ikke bedre.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Skal der 1 dl sesamfrø i dejen + ekstra sesamfrø på toppen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette,
      Ja, drysset er valgfrit ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  10. Kan man godt bage dem uden æg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Nej, det tror jeg desværre ikke - de fleste LCHF-boller er lavet på base af æg.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  11. For filan de er gode!

    SvarSlet
  12. Hejsa - hvad er det der FiberHUSK? Jeg forsøger at spise palæo, må man gerne bruge det i den diæt? Og kan det ellers undlades?
    VH
    Kat

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kat,
      FiberHUSK er pulveriserede loppefrøskaller, som er lavet specielt til bagning.
      FiberHUSK kan evt. erstattes med ekstra mandelmel eller kokosfiber, da det blot er et naturligt fiberprodukt. Kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være en del af Palæo.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  13. Hej! Har idag bagt de lækre boller... Sesam- og solsikkefrøene røg dog en tur i kaffemøllen, til en lidt grov mel, da jeg formoder at det var intentionen..?
    Uanset... Lækre burgerboller :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Hvor er det dejligt at høre - jeg elsker dem også! Har savnet det lidt på ferien i USA, hvor det dog heldigvis lykkedes at opstøve gultenfri boller på et par burgersteder.
      Glæder mig til at bage dem igen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  14. De ser også ret autentiske ud - glæder mig til at afprøve opskriften! :)
    /Sheila

    SvarSlet
  15. Bagte disse burgerboller i dag og glæder mig til at prøve dem. Dog synes jeg, at de er blevet meget flade, og jeg tror ikke det er muligt at skære dem op, som man gør med en almindelig bolle. Er det meningen at man ikke skal kunne det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Bollerne er fladere end alm. burgerboller (der typisk hæver vha. gær), men jeg synes nu godt, de kan deles på midten til to tynde halvdele.
      Har du husket bagepulveret?
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ja. Jeg brugte godt nok almindelig HUSK og ikke FiberHUSK. Ved ikke om det kan have gjort en forskel. De smager dog stadig godt :)

      Tak for svar

      Slet
    3. FiberHUSK er kværnede HUSK. Der skal bruges halvt så meget FiberHUSK i en opskrift hvor der står HUSK (eller Skallin eller loppefrøskaller). Eller dobbelt så meget HUSK hvis der står FiberHUSK i en opskrift. ;)
      Gram til gram er det samme.
      Kærligst
      Karina - Madgudinden.dk

      Slet
  16. Hej
    Kan man bruge den grønne FiberHusk i stedet for den gule? Og hvad er egentlig forskellen? Begge er vel frøskaller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Naja,
      Nu har jeg ikke lige pakken ved mig, men den gule er beregnet til bagning og langt mere fintmalet. Lige her tror jeg resultatet bliver bedst med den gule variant.
      Men du har helt ret i, at begge er loppefrøskaller. Jeg ved, at nogle fintmaler den grønne i en kaffekværn.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg plejer at bruge de hele loppefrøskaller, altså dem der er tilsvarende de grønne Husk.
      Bruger man de grønne, skal mængden bare næsten fordobles!

      Slet
    3. Hej Cecilie,
      Tak for tippet, det er hermed givet videre til de øvrige læsere.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    4. FiberHUSK er kværnede HUSK. Der skal bruges halvt så meget FiberHUSK i en opskrift hvor der står HUSK (eller Skallin eller loppefrøskaller). Eller dobbelt så meget HUSK hvis der står FiberHUSK i en opskrift. ;)
      Gram til gram er det samme.
      Kærligst
      Karina - Madgudinden.dk

      Slet
  17. Vil bare lige høre om kerne/ frø skal kværnes eller om du putter dem hele i? Blev blot lidt usikker på fremgangen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Sesamfrø og solsikkekerner bruges hele i denne opskrift.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  18. Er helt nybegynder og har lige spist mit første morgenmåltid - og syndet efter min normale målestok for sund mad!
    Har lavet omelet med en pølse med højt kødindhold, bacon, lidt løg og squash. OG DET VAR FANTASTISK:-)
    Men jeg kan se at man bruger æg til næsten alle retter - og har altid troet at overspisning af æg er usundt i forhold til kolesterol.
    - men det er måske endnu en skrøne?
    Hilsen en som altid har ment at piskefløde og smør redder enhver ret - men som har levet korrekt uden i flere årtier, for det er jo usundt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh Lotte, sikke en skøn kommentar.
      Jeg bliver så glad i hjertet, når nogle vælget at give rigtig mad eller LCHF en chance.
      Det lyder som en skøn morgenmad, du har fået dig. Håber, den har givet en dejlig mæthed i mange timer (elsker den bivirkning af den fede kost).
      Den med æggene og kolsterolet er en skrøne. Jeg spiser rigtig mange æg om ugen, minimum 2 æg hver morgen = 10 æg og mit kolsterol fejler intet.
      Det kan nemlig redde enhver ret, så ud med de kedelige kulhydrater og ind med det gode naturlige fedt (også det mættede).
      Du skal være meget velkommen til at vende tilbage angående din videre rejse med LCHF.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  19. Hej,
    Jeg skal lave disse burgerboller i aften, og jeg er bare lidt nysgerrig på, hvilket mælkeprodukt du bruger? Tænker der må være en del forskel i smag afhængigt af om man bruger den søde græske yoghurt eller den mere syrlige cream fraiche? :-) Så hvilken vil du selv anbefale? :-)

    Glæder mig til at prøve dem - det virker lovende ud fra de andre kommentarer og så ser de knaldlækre ud! :-)

    KH Nadia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadia,
      Håber, du fik lavet nogle vellykkede boller i aftes?
      Jeg bager oftest med creme fraiche 38 % for at højne fedt%'en i bagværket. Og tager man den fede 38 % creme fraiche, så synes jeg bestemt ikke den er syrlig, men derimod dejlig fed, flødeagtig og mild i smagen ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  20. Hej. Uhmm, super gode burgerboller og netop ikke så ægget, som meget af brødet bliver. Jeg brugte i øvrigt hytteost, da jeg ikke havde andet - fint resultat. Spiste en med salat og hj.lavet pesto og en med salat og tzatziki, begge dele kan anbefales. ....ja, også med en bøf selvfølgelig ;o)
    Mon den gule HUSK kan erstatte den grønne? F.eks i brunchpandekager?
    Tak for svar og gode opskrifter :)
    Hilsen Maibritt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maibritt,
      Dejligt at høre, at de boller bragte lykke hos dig.
      Årh tzatziki - her uden mælkeprodukter i kosten er det nemt at sukke efter tzatziki og FETA.
      Den gule husk erstattes med den grønne i forholdet 1:2, altså dobbelt op af den grønne. I denne opskrift forestrække jeg dog den gule. Alternativt kan den grønne males helt fint i en kaffekværn.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  21. Hej Frk. Sveske!

    Rigtig god og inspirerende blog! Jeg er meget ny til denne her form for livsstil, så derfor har jeg lige et spørgsmål :-)

    Hvad er forskellen i, at bage med almindelig mandelmel og fedtreduceret mandelmel? Er der nogen forskel? Er der en huskeregel, hvis man skifter det ene ud med det andet i en opskrift eller lignende? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Mange tak for roserne.
      Det fedtreducerede indeholder flere fibre og er med til at samle dejen på en helt anden måde end hjemmemalet mandelmel.
      Det er faktisk sjældent, at det fedtreducerede kan erstattes med hjemmelavet mandelmel - hvis resultatet skal være det samme.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  22. Hej frk. Sveske,
    Rigtig gode opskrifter du har her på bloggen!
    Jeg prøvede at lave disse burgerboller. Det så rigtig godt ud i ovnen, de hævede op, og efter 15 min bagning tog jeg dem ud, de så perfekte ud. Da jeg så skar dem over kunne jeg se meget mørke grønne på grænsen til sorte prikker rundt omkring inde i bollen. Det virkede lidt til at noget var brændt på. De smagte også en lille smule røget. Har du muligvis et gæt på hvad der kan være gået galt?
    MVH Josefine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Josefine,
      Tak for roserne - det varmer.
      Det lyder underligt - jeg har ikke lige noget bud på, hvad det kan være, desværre.
      KH
      - frk.sveske

      Slet
  23. Ih, hvor ser e gode ud.
    Jeg må ikke få mælkeprodukter. Kan det lade sig gøre at erstatte med noget andet?
    Tak for hjælpen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Bollerne kan fint bages med fuldfed kokosmælk, for en mejerifri variant.
      God påske!
      - frk. sveske

      Slet
  24. Hej Hej
    Har nu prøvet at bage burgerbollerne to gange :) de er SÅ FLOTTE lige når jeg tager dem ud... Og puf så falder de sammen :'( ... Er det bare sådan det er?
    Har fulgt opskriften - dog brugt skyr som mælkeprodukt og perlespelt i stedet forsolsikkekerner..

    SvarSlet
  25. Hei, mitt navn er Claudia Klein, jeg er finansansvarlig, jeg gir lån og andre finansielle tjenester og representerer Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial Services er et omfattende og pålitelig låneselskap og vi tilbyr alle typer lånetjenester som; Personlig lån, bedriftslån, boliglån og mange flere. Hvis du har et stort behov for lånetjenester, vil jeg råde deg til å kontakte firmaet mitt via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller send en tekstmelding på WhatsApp via: +31642117819 | og ha et lån på kontoen din innen 24 timer fordi vi tilbyr utmerkede lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyr både langsiktige og kortsiktige lån, sikrede og usikrede lån, og du kan også låne opptil 15 millioner euro til en rente på 3 % årlig med en nedbetalingstid på 1 til 30 år. Mitt firma vil hjelpe deg å nå en rekke mål med et bredt utvalg av låneprodukter.

    Jeg erkjenner at det å få et lovlig lån alltid har vært et stort problem For enkeltpersoner som har økonomiske problemer og trenger en løsning på det, synes mange mennesker det er så vanskelig å få egenkapitallån fra sine lokale banker eller andre finansinstitusjoner pga. høy rente, utilstrekkelig sikkerhet, gjeld i forhold til inntekt, lav kredittscore eller andre årsaker

    Ingen flere ventetider eller stressende bankbesøk. Vår tjeneste er tilgjengelig 24/7 - du kan få et lån og fullføre transaksjonene dine når og hvor du trenger det

    Vi tilbyr 24 timers lånetjenester i verdensklasse. For spørsmål/spørsmål? - Send en e-post til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller send en tekstmelding på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar umiddelbart

    Din familie, venner og kolleger trenger ikke å vite at du har lite penger, bare skriv til oss og du vil motta et lån.

    Din økonomiske frihet er i dine hender!!

    SvarSlet