søndag den 27. januar 2013

søndagsmad: meatza


Den netop indtagede aftensmad var i dag meatza. Det er faktisk kun anden gang, at jeg kaster mig ud i den udgave af pizza. Den store fan af hakkedreng har jeg aldrig været, men hakkedreng med topping og dermed forklædt pizza, som bliver kaldet meatza så kan jeg faktisk godt være med. Jeg lavede denne gang en fars som bund, med inspiration fra Jane, men man kan også sagtens lave meatzaen på en hakkebøf (læs: bare af hakket oksekød uden øvrige ingredienser). Jeg ville gerne have fat en lækker hjemmelavet basilikumspesto på toppen, men min føtex lå kun inde med kedelige basilikumsplanter, da jeg var på indkøb tidligere i dag.
Nu til oprskriften...

meatza
(3-4 pers.)

bund - fars
400 g lækker økologisk hakket oksekød med rimelig fedt%*
½ revet rødløg
1 fed hvidløg
½ spsk. dijonsennep
1 lille æg
1 spsk loppefrøskaller
urtesalt

fyld
champignon
soltørrede tomater
jalapenos
revet manchego (kan udelades)
god grøn pesto

fremgangsmåde:
1) Bland ingredienserne til farsen og lad den gerne hvile en halv times tid.
2) Tænd ovnen på 220 grader varmluft.
3) Form 3-4 store falde bøffer af farsen og læg dem på en bageplade beklædt med papir.
4) Steg bundene i ovnen ca. 15 min.
5) Rist imens champignon i lidt kokosolie på panden.
6) Fordel fyldet på bundene og bag dem ca. 5 min. til fyldet er varmet igennem/ evt. ost er smeltet.

Jeg spiste min meatza i selskab med den sidste rest rødkålssalat med hindbærvinaigrette - måske lidt sjov kombination, men trods alt en god og mættende aftensmad.

Velbekomme!

P.S. Stort Velkommen til den faste læser nr. 150! Tak.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar